• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-08 06:08:37 följande:

Jag fattar heller inte varför man som vegetarian ska behöva gör allt. (enligt vissa)Räcker det inte att vi i alla fall gör NÅGONTING för att få en bättre värld. När människor börjar tänka till och göra någonting, kanske små saker först, då börjar vi ju i alla fall gå mot rätt mål.Att som många köttätare gör -kräver att de som är veg. för miljöns skull ska tänka på miljön i ALLA sammanhang är en helt orimlig och omogen åsikt. Världen ser inte ut så idag, men börjar vi någonstans så kommer det att bli bättre.
    Om det är mig du menar med "vissa" så har jag aldrig påstått att vegetarianer som grupp ska göra allt för miljön. Det jag har gjort är att roa mig med att munhuggas med "vissa";) riktigt militanta, självgoda vegetarianer som tycker de är jordens gröna frälsare bland en massa köttätande demoner;)
  • Turran
    MammasGos skrev 2009-12-09 00:21:38 följande:
    Varför bry sig vad man ger sina barn?
    En del föräldrar intresserar sig för sina barns kosthållning.
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-09 00:14:43 följande:
    Ta du och läs ditt inlägg tom. "Vad bidrar du med? Mer än en massa käft?" Jag klarar av att argumentera för min sak och det provocerar uppenbarligen dig.att du tycker att loppet är kört redan och därmed är en ursäkt för att inte göra den stora-men mest effektiva-uppoffringen, att sluta äta kött, får stå för dig. "Utan djurindustrin skulle det inte finnas kött, mjölk, ost och en massa annan mat många livnär sig på och äter".Jadu, vi i väst kan unna oss sådana produkter, eftersom de djur som producerar dessa livsmedel äter upp grödorna som svältande människor skulle kunna äta om fördelningspolitiken var lite effektivare. Lev du i din livslögn, var och en blir salig på sin tro.
    Vilket av dina argument tycker du är ditt starkaste kort? Är det "löjligt", "väx upp", "plumpt", "lågt", eller "fånigheter" *LOL* Kom ihåg att det är du som säger att jag känner mig provocerad (prova road) av du argumenterar så bra (prova käftar)

Vem har sagt att loppet är kört? Inte jag iaf. Och vem vill äta hö - ens i tredje världen???Vart får du dina konstiga idéer från? Men du glömde att svara på min fråga: vad bidrar du med för att människor ska få mat?
  • sara28

Utan att lägga mig i etiken om köttätare vs vegetarian så undrar jag bara över ifall ts använder några av följande produkter eftersom att hon tagit en väldigt aggresiv ställning och tydligt klargjort att allt användande av djur som föda är förkastligt och likställt med mord i princip. Vart går gränsen? Är det mer okej att använda djur i framställningen av diverse produkter än som föda tex?

Livsmedel:
    Godis
    Det finns gelatin och slaktavfall i nästan allt godis, i synnerhet lösgodis. Choklad kan vara gjord på animaliska produkter.

Potatatischips
    Många tillverkare använder vassla som smakförstärkare.

Margarin
    De flesta margariner innehåller tyvärr mjölk/mjölkpulver och ibland även mono- och diglycerider från animalisk källa.

Potatissallad
    Innehåller ofta flera animaliska e-nummer/tillsaster.

Bröd
    Många bröd är veganska, men tyvärr innehåller en del animaliska fetter och ämnen. Ofta saknar innehållsdeklarationen information om ingredienserna kommer från växt- eller djurriktet. En del bagare smörjer sina formar med djurfett.

Bakverk
    Är ofta gjorda på animalier i någon form, t ex animaliskt margarin. Brödformarna kan vara smorda med animaliskt fett. Grädden på bakelser och tårtor innehåller ofta gelatin för att få rätt konsistens. Gelé är nästan alltid gjord på gelatin.

Socker
    En del socker renas genom benkolsfilter eller bleks med hjälp av benkol.

Pasta
    Innehåller ibland ägg.

Torrjäst
    Innehåller animalier.

Alkohol
    Filtreras (renas) efter jäsningen genom ett filter som ofta består av t ex benkol och gelatin. Det gäller de flesta viner, ölsorter, spritsorter och vodka.

Läskedryck
    Fanta tillverkas i en process där gelatin används.

Jordbruk och odling:
    Gödningsmedel
    De flesta odlare, även ekologiska odlare, använder animaliska gödningsämnen som blodmjöl, benmjöl och fjädermjöl - ämnen som är restprodukter från slaktindustrin.

Djurgödsel
    Används av många odlare. Djurgödseln innehåller bakterier, olika mikroorganismer, antibiotikarester, hormonrester m.m. Vilka alla kan orsaka sjukdomar hos människan, t ex salmonella.

Hygienartiklar och kosmetika:
    Kan innehålla allt möjligt från djurriket. Dessutom testas de troligen på djur om inte annat anges.

Läkemedel:
    Många mediciner innehåller adrenaline. De flesta mediciner testas dessutom på djur.

Kapslar
    Många mediciner är förpackade i gelatinkapslar som ska sväljas hela. Även vitaminer och andra kosttillskott ligger ofta i gelatinkapsel.

Vaccin
    Testas på djur och kan består av animaliska ingredienser.

Fotografering, film och bio:
    "Vanlig" fotografisk film (fotopapper)
    Innehåller ett ljuskänsligt skikt som kallas emulsion. Detta kan vara är en suspension av silversalter i gelatin.

Pigmenttryck
    En fotografisk kopieringsmetod, vid vilket man använder ett pigmentpapper med ett gelatinskikt, innehållande bl a finfördelat färgämne.

Måleri:
    Akvarellpapper
    Pappret limmas med ett animaliskt lim och doppas i en varm gelatinlösning.

Akvarellfärg
    Kan innehålla t ex gelatin, oxgalla, karmin/karmosin och kasein.

Målarduk
    Bestryks med animaliskt lim före grundmålning.

Penslar
    Görs av mårdhår, svinborst, ekorrhår, tagel, etc. Moderna syntetiska penslar finns.
    Övrigt

Lim
    Animaliskt lim görs av djurhudar, klövar m.m. Det används till musikinstrument och annat finsnickeri, hopfogning av kartonger, etc. Säljs bl a i form av små pärlor, "pärllim". Till inbundna böcker används animaliskt lim.

Möbler:
    Stoppning kan bestå av animaliska produkter, t ex tagel eller dun.

Musikinstrument:
    Fioler, gitarrer, nyckelharpor, trummor, m.m. fogas ihop med animaliskt lim. Fiolsträngar kan t ex vara gjorda av gristarmar. Fiolstråkar görs av tagel, alltså de långa håren från hästars svansar. Trumskinn görs av kalvskinn, magsäckar m.m. Men det finns vegetabiliska alternativ. Säckpipor görs av komagar.

Stearin:
    Tillverkas ibland av animaliska fettsyror. Syntetiskt stearin finnas i form av paraffin.

Dun:
    Används bl a till en del kuddar, täcken och jackor.

Filt:
    Görs av ull eller päls.

Läder och skinn:
    Ingår i många olika produkter.

Källa; www.greenoption.org/animalier/
    Jag har sållat i texten för att det inte skulle bli onödigt långt.

• Turran
    sara28 skrev 2009-12-09 00:58:40 följande:
    Utan att lägga mig i etiken om köttätare vs vegetarian så undrar jag bara över ifall ts använder några av följande produkter eftersom att hon tagit en väldigt aggresiv ställning och tydligt klargjort att allt användande av djur som föda är förkastligt och likställt med mord i princip.
    Ts är avreggad.
    *informerar*
  • Carpe diem1981

Håller med dig ts. Behöver inte stoppa i sig mer skit än nödvändigt och kött är skit för våra kroppar, för att inte tala om de stackars djuren som lider dag in och dag ut för att några ego till människor tror sig behöva kött för att må bra och överleva. Patetiskt är vad det är!

• Åttan
    Carpe diem1981 skrev 2009-12-09 01:14:09 följande:
    Håller med dig ts. Behöver inte stoppa i sig mer skit än nödvändigt och kött är skit för våra kroppar, för att inte tala om de stackars djuren som lider dag in och dag ut för att några ego till människor tror sig behöva kött för att må bra och överleva. Patetiskt är vad det är!
    oh my good!
    När ska jag få bli mamma??
  • nika

Carpe diem1981 skrev 2009-12-09 01:14:09 följande:

Å, en till lantbruksexpert;) Berätta mer om hur de stackars djuren lider dag in och dag ut.
  • Ett Liv
    nika skrev 2009-12-09 00:11:05 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-08 06:02:21 följande: Försöker inte dra ner folk som vill bidra till att göra något bra i världen. Plockar bara ner dem som satt sig själva på en piedestal och basunerar ut att de vet bäst och att alla som inte håller med gör fel - Just vad man kan vänta sig av en 13-åring lustigt nog:)
    Jag tror inte att någon blir "ner plockad på jorden" av det du skrev i det inlägget jag kommenterade. Snarare lät du bara extremt okunnig och trotsig.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-09 01:33:23 följande:

Jag tror inte att någon blir "ner plockad på jorden" av det du skrev i det inlägget jag kommenterade. Snarare lät du bara extremt okunnig och trotsig.
    Nä, du har rätt. Hon kommer nog aldrig ner på jorden;) Och vilken åsikt tycker du vittnar om extrem okunnighet från min sida? Trotsigheten behöver du inte kommentera för jag förstår att en del upplever det som trots när andra inte tycker som dem.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!