• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Ett Liv
    Fjärilen235 skrev 2009-12-08 15:17:46 följande:
    Vi vegetarianer får OCKSÅ i oss protien genom bönor, linser osv.
    På mig märks det inte att jag är vegetarian, jag äter rätt & får i mig varenda liten sak som kroppen behöver.

Man behöver inte vara vegetarian för att få insjukna ögon, blek hud & bening. Det beror på om man äter rätt. Lägg ner din förolämpning mot oss.
    På mig kan man inte heller se något sånt. Och jag kan faktiskt inte komma på någon som man kan se något sånt på (som jag känner). Jag har aldrig haft brist på någonting, men jag känner många som äter kött som har/har haft brister och är eller varit undernärda.

De flesta vegetarianer har väldigt stor koll på vad de behöver äta och vad som innehåller vad osv. Men vad som förvånar mig är att de flesta som äter kött (i den här tråden framförallt) verkar tro att det finns något mirakel ämne i kött som man inte kan få i sig på något annat sätt.
  • Mei

Gudars! Orkar inte läsa hela trådens alla inlägg men TS du blandar ihop allt tycker jag!

1) det är ett faktum att kött INTE ruttnar i tarmarna! För föruttnelse krävs föruttnelseorganismer, de finns inte där. Vår matsmältning är anpassad för att klara av kött eftersom vi varit allätare sedan vår art uppkom.

2) Bättre hälsa hos vegetarianer kan hänga ihop med andra saker än frånvaron av kött, tex att de äter mer grönsaker, att de äter mer fisk (som ju också är kött och digereras på samma sätt) mm mm, så det argumentet är inte giltigt i sig.

3)djurhållning och miljöpåverkan är separata frågor och utifrån det tycker jag också att man ska se över sitt köttintag.

Att sprida skrönor om ruttnande kött, ohälsa mm är bara fånigt och oupplyst.
    Kan du komma med en vetenskaplig studie som visar att mycket grönsaker, en del kött och fisk och ägg, mycket lite ceralier och mycket lite mjölkprodukter ger dålig hälsa i jämförelse med vetanism/vegetariansim så är jag mycket intresserad att ta del av den.

• Adrastina

har en kompis som är vegetarian...hon är sjuk hur ofta som helst...så att man skulle bli friskare av att vara vegetarian tror jag inte alls på...

• Turran
    Adrastina skrev 2009-12-08 15:34:05 följande:
    har en kompis som är vegetarian...hon är sjuk hur ofta som helst...så att man skulle bli friskare av att vara vegetarian tror jag inte alls på...
    Det var mig ett futtigt statistiskt underlag...
  • Adrastina
    Turran skrev 2009-12-08 15:37:59 följande:
    Det var mig ett futtigt statistiskt underlag...
    ja men OM det nu var så, skulle inte alla bli friskare av att vara vegetarianer då? eller...är det kanske så, liksom med allt i världen, att det som funkar på en, funkar inte på en annan??
    Man kan inte dra alla vegetarianer över en kam, ej heller alla "köttätare".....
    Jag har inget emot vegetarianer...har själv "provat" på det...var helt ok...mådde varken bättre eller sämre, men saknade vissa maträtter.

Förstår inte att man bara inte kan acceptera att alla männiksor e olika, tror olika, funkar olika och alltid kommer att göra olika...
  • Ett Liv
    Adrastina skrev 2009-12-08 15:34:05 följande:
    Och jag har en vän som äter kött och är sjuk hela tiden.

(?!)
  • Adrastina

Ett Liv skrev 2009-12-08 15:45:15 följande:

Och jag har en vän som äter kött och är sjuk hela tiden.(?!)
    ja, och tror du det beror på att hon äter kött, antagligen inte va? menade att kosten man äter kan inte automatiskt tros bero på om man e köttätare eller vegetarian..kanske uttryckte mig klumpigt där, men så jag menade...
  • Babybluee

Har någon hört talas om ekologiska gårdar? Där grisarna får gå ute större delen av året, få solljus på sig, få böka i lera, få ligga i halm och annat som hör till en gris naturliga beteende.

Tyvärr finns det inte så många sånna gårdar, men om fler börjar handla från ekologiska gårdar och slutar handla budjetkött så kommer fler grisar och vegetarianer bli glada=)

Jag har själv vait veg. i flera år och fårstår precis vad TS menar, men kött är naturligt för människan att få i sig. Alla borde dra ner på sin köttkonsumtion och välja mer rotfrukter, spannmål, nötter o frön etc.

Det GÅR att få i sig alla näringsämnen i en vegetarisk kost, dock lite svårare eftersom hemjärn som finns i kött tas upp till ca 25% medan icke-hemjärn bara till 5-10%.

Om man är emot vegetarisk kost för att man inte tror att man får i sig alla livsnödvändiga mineralämnen så kan jag säga att vitamin B12 (som bara finns i animaliska produkter) finns i så stor mängd i ett enda ägg så det täcker hela dagsbehovet. Därför är det extra viktigt för vegetarian/veganer att få i sig ägg.

Järn som det finns gott om i kött finns även i stora mängder i gröna bladgrönsaker, cashewnötter, torkade aprikoser m.m.

Till sist, det är LIKA viktigt för en köttätare som en vegetarian att äta en varierad och väl sammansatt kost för att må bra. Även den mest köttätande människan kan bli blek, sjuk och benig.

Tack för mig.

• lowi75

Vilken omogen trådstartare...märks verkligen hur ung hon är..... hon har ingen erfarenhet av detta. Alla har ju rätt att äta vad dem vill och har man inget att göra så startar man en sån debatt som hon gör. Frågan är om hon skulle starta en sån diskussion inför folk som har mer erfarenhet av detta.
    Jag lägger mig inte i sånt jag inte har vetenskapliga studier men i detta fallet har jag det!!!

• Ett Liv
    Adrastina skrev 2009-12-08 15:47:16 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-08 15:45:15 följande: ja, och tror du det beror på att hon äter kött, antagligen inte va? menade att kosten man äter kan inte automatiskt tros bero på om man e köttätare eller vegetarian..kanske uttryckte mig klumpigt där, men så jag menade...
    Nä SJÄLVKLART inte. Utan för att hon inte äter allsidigt och får i sig det hon behöver. (Eller är stressad, deprimerad...bla bla bla)
    Men det finns ju undersökningar på att vegetarianer är mindre sjuka i almenhet (de har länkats tidigare i tråden) så vad är det att tjafsa om?

Sen finns det ju givetvis undantag både hos veg och köttätare som i allt annat.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!