• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Fyrbarnsmorsa
    ModestyB skrev 2009-12-07 14:00:11 följande:
    Mitt barn äter absolut inga tillskott. Var får folk allt ifrån?Ditt barn kanske inte VILL äta kött, om det fick se djuren slaktas, men det är ok att lura sina barn, eller? Tror ni barnen vet att det är djur, som en gång varit levande dom äter, eller hur djuren hamnade på talriken? Nog inget barn som VILL äta kött då om det är riktigt funtat.
    Mina barn vet mycket väl att det varit levande djur.Dom vet också hur både slakt och jakt går till och vi fiskar mycket så dom vet också att fisk inte ser ut som fiskpinnar.Fast jag vet barn som faktiskt inte har nån aning om sånt.
  • LillTussa
    ModestyB skrev 2009-12-07 14:00:11 följande:
    Mitt barn äter absolut inga tillskott. Var får folk allt ifrån? Ditt barn kanske inte VILL äta kött, om det fick se djuren slaktas, men det är ok att lura sina barn, eller? Tror ni barnen vet att det är djur, som en gång varit levande dom äter, eller hur djuren hamnade på talriken? Nog inget barn som VILL äta kött då om det är riktigt funtat.
    Min brorson frågade en gång sin mamma:
    - Är det Torsten vi äter? (fullt medveten om att det var tjuren som han en gång matat och borstat) Så är han inte riktigt funtad då?

Mina barn (10-årig bonustjej och 7 mån) har och kommer vara med om slakt (älg och ko). Pappa jagar dessutom så hon vet precis vars fågeln på bordet kommer ifrån och har själv plockat den. Är hon dum i huvudet då?

Sluta påstå att våra barn inte är riktigt funtade i huvudet, kanske är de bara medvetna om att det kan vara en naturlig del av livet att man äter kött, fisk, fågel och grönt. Och särskilt att de vet var det kommer ifrån, att potatisen inte växer på säck, att köttet inte kommer i plastförpackningar och att ägg är nåt från hönan. OM barnen ska äta kött så SKA de veta varifrån det kommer. Och det gör de. Det har vi sett till. Sen om de väljer annorlunda senare i livet så är de helt fria att göra det.
  • Lady Dahmer
    BeautifulFlower skrev 2009-12-07 13:41:44 följande:
    tillskillnad från vissa så vill man väl som föräldrer inte ge sitt växande barn enbart vegetarisk kost.. det finns näring i köttet som man behöver. Sen om du vill trycka i din stackars unge massa av vitaminer som en "ersättning" för dessa får du som mamma stå för, men du gör väl lika mycket fel som "oss andra som tvingar våra barn till att äta kött"- genom att sitta o säga hur jävla fel det är att barn ska äta kött, därmed kommer ditt barn enbart käka vegetariskt, även om det kanske inteär vad ditt barn vill. Tycker du är löjlig ts, bara för du inte vill ha kött i din kost betyder inte det att ditt stackars barn ska behöva gå utan.
    det finns ingen näring i köttet som inte finns i vegetarisk kost.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-07 13:33:54 följande:
    INGA andra djur på planeten håller djur i misär för att sedan äta dom.
    Och INGA andra djur på planeten håller på och käftar med andra djur om deras matvanor. Tycker vi ska ta efter det istället;) Troligtvis skulle köttätande djur hålla andra djur för att försäkra sig om ett jämt flöde av mat om de bara kunde. Vi kan, och det finns gott om "kött" som inte lever i missär.

Det är oerhört mycket som skiljer människan från andra djur och oändligt många saker som skulle kunnas läggas till listan "INGA andra djur på planeten..."Personligen tycker jag inte att man kan använda det som ett argument för att sluta äta kött eftersom då skulle man upphöra med allt som skiljer oss från övriga djur och det har jag ingen lust med. Trivs bra med villa, elektricitet och en saftig köttgryta på en tallrik och ett glas rött i glas med fot - saker homosapiens som ras ensam på planeten kan få njuta av.
  • Dilong

Lady Dahmer skrev 2009-12-07 14:52:02 följande:

det finns ingen näring i köttet som inte finns i vegetarisk kost.
    Är det inte någon vitamin som man måste/bör ta tillskott av?
  • ModestyB
    nika skrev 2009-12-07 18:45:51 följande:
    Och INGA andra djur på planeten håller på och käftar med andra djur om deras matvanor. Tycker vi ska ta efter det istället;) Troligtvis skulle köttätande djur hålla andra djur för att försäkra sig om ett jämt flöde av mat om de bara kunde. Vi kan, och det finns gott om "kött" som inte lever i missär. Det är oerhört mycket som skiljer människan från andra djur och oändligt många saker som skulle kunnas läggas till listan "INGA andra djur på planeten..."Personligen tycker jag inte att man kan använda det som ett argument för att sluta äta kött eftersom då skulle man upphöra med allt som skiljer oss från övriga djur och det har jag ingen lust med. Trivs bra med villa, elektricitet och en saftig köttgryta på en tallrik och ett glas rött i glas med fot - saker homosapiens som ras ensam på planeten kan få njuta av.
    Kanske ska sluta "käfta" med folk som slår sina barn, pedofiler, storföretag som dumpar avfall, fartyg som släpper ut olja osv osv också? Eller varför inte sluta "käfta" om allt som handlar om vår planets väl och ve-det vore väl ruskigt bekvämt för dig om alla fick göra som dom ville utan mothugg, eller? Du har gett dig in i en diskussionstråd, du får faktiskt acceptera att bli smälld på fingrarna av människor som är pålästa och vet vad dom argumenterar om. Snäpp upp dig och höj din diskussionsnivå och påstå inte att jag "käftar".

Att du väljer att tära onödigt mycket på jordens resurser för din bekvämlighets skull får står för dig, jag ÄR faktiskt en större och bättre människa än så och jag skulle aldrig förnedra mig genom att använda mig av ett så ruttet argument som bekvämlighet och njutning i en diskussion om något så viktigt som andra levande varelsers väl och ve.
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-07 20:38:33 följande:
    Kanske ska sluta "käfta" med folk som slår sina barn, pedofiler, storföretag som dumpar avfall, fartyg som släpper ut olja osv osv också? Eller varför inte sluta "käfta" om allt som handlar om vår planets väl och ve-det vore väl ruskigt bekvämt för dig om alla fick göra som dom ville utan mothugg, eller? Du har gett dig in i en diskussionstråd, du får faktiskt acceptera att bli smälld på fingrarna av människor som är pålästa och vet vad dom argumenterar om. Snäpp upp dig och höj din diskussionsnivå och påstå inte att jag "käftar". Att du väljer att tära onödigt mycket på jordens resurser för din bekvämlighets skull får står för dig, jag ÄR faktiskt en större och bättre människa än så och jag skulle aldrig förnedra mig genom att använda mig av ett så ruttet argument som bekvämlighet och njutning i en diskussion om något så viktigt som andra levande varelsers väl och ve.
    Jo, du käftar om vad andra ska äta. Sätter dig till doms. Du är en av dessa missledda som kallar sina åsikter för information och inte kan acceptera andras åsikter om vad människor ska äta. För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep men det gör dig inte till en bättre människa än folk som äter kött, fast du får gärna gå runt och tro det. Att äta kött är inte detsamma som att sätta på 3-åringar. Ska inte jämföras med pedofili. Och man är inte mer påläst för att man försöker lägga ner lagen för vad som är rätt och fel när det gäller kosthållning och hänvisar till att det är fel att göra sådant djur på denna planet inte gör. Oerhört tunnt argument.

Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden, för alls kan också vara onödigt mycket. Att du ens finns här är till gagn för dig själv, precis som jag och alla andra som lever här främst gagnas av det själva. Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter.
  • LolloN
    Dilong skrev 2009-12-07 18:48:59 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-07 14:52:02 följande:
    Är det inte någon vitamin som man måste/bör ta tillskott av?
    Så vitt jag vet så ska man hellst äta vitamintillskott avsett för vegetarianer eftersom de ej får alla näringsämnen.
    Sen en annan grej som kanske också e intressant?? Soyaprotein som finns i de flesta vegetariska köttliknande produkterna innehåller fruktansvät mycket hormoner och tillsatser som är skadliga för kroppen.
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-07 18:48:59 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-07 14:52:02 följande: Är det inte någon vitamin som man måste/bör ta tillskott av?
    Nej. Man behöver inte ta några vitaminer eller tillskott alls.
    LolloN skrev 2009-12-07 21:50:49 följande:
    Så vitt jag vet så ska man hellst äta vitamintillskott avsett för vegetarianer eftersom de ej får alla näringsämnen. Sen en annan grej som kanske också e intressant?? Soyaprotein som finns i de flesta vegetariska köttliknande produkterna innehåller fruktansvät mycket hormoner och tillsatser som är skadliga för kroppen.
    Nej, det behöver man inte göra, det enda man måste göra är att äta varierad kost.. PRECIS som de som äter kött.

(Det viste jag inte men alla äter inte "fejk-kött" som quorn och soyaprodukter)
  • LillTussa
    nika skrev 2009-12-07 21:42:40 följande:
    Jo, du käftar om vad andra ska äta. Sätter dig till doms. Du är en av dessa missledda som kallar sina åsikter för information och inte kan acceptera andras åsikter om vad människor ska äta. För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep men det gör dig inte till en bättre människa än folk som äter kött, fast du får gärna gå runt och tro det. Att äta kött är inte detsamma som att sätta på 3-åringar. Ska inte jämföras med pedofili. Och man är inte mer påläst för att man försöker lägga ner lagen för vad som är rätt och fel när det gäller kosthållning och hänvisar till att det är fel att göra sådant djur på denna planet inte gör. Oerhört tunnt argument. Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden, för alls kan också vara onödigt mycket. Att du ens finns här är till gagn för dig själv, precis som jag och alla andra som lever här främst gagnas av det själva. Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter.
    Ja våra barn är tydligen inte riktigt funtade heller eftersom de vet vad de äter och gör det ändå..
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!