• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Dompans mamma

Jag har en åsikt ang att jag inte vill äta kött... min son är förliten för att besluta något sådant. Så han får välja själv. Han äter kött i skolan men hemma vill han äta vegetariskt. han vill också bli vegetarian, men jag vill att han ska vara det för att HAN tycker, tänker på ett visst sätt... inte för att JAG gör det...

• Dilong

Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:17:08 följande:

nja. man ersätter köttet med andra källor för protein.
    Diskussionen gäller hur man ersätter protein med annat än protein, vilket någon påstår går.

Senare i tråden ändrar sig forumiten.
  • Turran
    microsoft skrev 2009-12-05 20:52:31 följande:
    vet inte om det har postast tidigare i tråden, men jag skulle gärna vilja se nån källhänvisning till påståendet att man lever 8 år längre på vegetarisk kost.
    Har aldrig sett dessa siffror, men det finns studier som visar på diverse hälsofördelar med vegetarisk kost.

"Well-balanced vegetarian diets are appropriate for all stages of the life cycle, including children, adolescents, pregnant and lactating women, the elderly and competitive athletes. In most cases, vegetarian diets are beneficial in the prevention and treatment of certain diseases, such as cardiovascular disease, hypertension, diabetes, cancer, osteoporosis, renal disease and dementia, as well as diverticular disease, gallstones and rheumatoid arthritis."

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702597&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_MultiItemSupl.Pubmed_TitleSearch&linkpos=2&log$=pmtitlesearch4
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-05 21:28:57 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:17:08 följande: Diskussionen gäller hur man ersätter protein med annat än protein, vilket någon påstår går.Senare i tråden ändrar sig forumiten.
    ahaa... eh? lol

då är jag med.

har nog diskuterat för mycket med de som tror att kött innehåller nåt magiskt protein (aminosyror) som inte finns nååååån annanstans. :-P
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • sri

vill bara säga att jag har varit vegetarian under 6år och att jämföra de 6 åren med hur jag mår nu som köttätare så måste jag säga att jag mår mycket bättre, väger mindre och jag har varit sjukskriven 3 dagar de senaste 4åren så att man är sjukare som köttätare köper jag inte....

• Dilong

Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:32:01 följande:

ahaa... eh? lol då är jag med. har nog diskuterat för mycket med de som tror att kött innehåller nåt magiskt protein (aminosyror) som inte finns nååååån annanstans. :-P
    Du förstår inte?

Eller kan du förklara hur man ersätter protein?
    Kan du läsa på den här gången?
  • honeybun

Ts Usch för dig som inte låter ditt barn välja själv om han vill äta kött eller inte!
    Du hör själv hur dumt det låter va? Bara för att du har en åsikt så kan du inte säga att de som inte tycker som du är sämre än dig.. Vill mina framtida barn bli vegetarianer så får de gärna det.. Men skulle dina barn få äta kött om de vill det?

• Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-05 21:38:03 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-05 21:32:01 följande: Du förstår inte?Eller kan du förklara hur man ersätter protein?Kan du läsa på den här gången?
    varför skulle man ersätta protein? Och med vad? Vilken märklig fråga. Hur skulle det gå till? Det är som att fråga hur man ersätter fett. Eller vitamin C. Det kan man inte.

Människan behöver protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Inget av det går att ersätta eller leva utan.

Du kan däremot välja vilket livsmedel man vill äta för att få i sig de aminosyror (som proteinet är uppbyggt av) din kropp behöver.

Jag äter t.ex ägg, linser, ost, quorn, soja för att få i mig mitt behov. Veganer äter samma sak utom ägget och osten.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Chili mum

Skulle inte kunna vara utan kött, det är ju så gott.
    Då lever jag väl 8 år kortare..

L 041216 & M 060224 & A 090630
  • Cocarola

Chili mum skrev 2009-12-05 21:44:56 följande:

Skulle inte kunna vara utan kött, det är ju så gott.Då lever jag väl 8 år kortare..
    Det är ju dessutom de sista 8 åren de gäller : )
    Kunde man få 8 år extra mellan 20 och 30 så skulle jag överväga att bli vegetarian, men 8 år extra i 80-årsåldern..
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!