• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Dilong

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:45:19 följande:

Evolutionsteorin är inte helt okritiserad den med och då menar jag inte bara från kristna håll.
    *s*
  • Ett Liv
    Kya skrev 2009-12-05 18:48:02 följande:
    ja jag har hört att tex reumatism kan bli bättre av vegetarisk kost. jag vet inte riktigt om det stämmer, men möjligtvis? jag avfärdar det då inte när jag faktiskt inte vet tillräckligt mkt om det...
    Det är sant. Det är framför allt Griskött som man inte ska äta om man har reumatiska besvär.

Lite annan rolig fakta (nu i hettans debatt) är att man även ska hålla sig ifrån griskött om man är allergisk mot katt. Det kan nämligen bli en korsreaktion.. Fråga mig inte hur, men så är faller :P
  • chrissandra

Har bara skummat i tråden men läst TS förstås.

Smink, tandkräm, shampo, hudvårdprodukter, godis, glass, nudlar, stearinljus och sådant är det OK?
    Djurfett är en vanligt förekommande ingrediens.

Jag äter kött och så länge mina barn bor under samma tak som jag kommer de också att göra det.

Har självklart en enastående tur som lever tillsammans med en jägare och har vuxit upp med jägare i familjen.
    Mormor och morfar var bönder och hade kor, får, grisar, hästar, hundar och katter.
    Ja, jag har sett djur slaktas och mina barn vet givetvis var köttet kommer ifrån.
    De har sett rådjur och älgar hänga och sedan bli middag.
    Renar har vi köpt, de lever också fritt.
    Det gäller också att ta vara på så mycket som möjligt från djuret.

Dålig djurhållning ska självklart inte stödjas på något sätt.
    Bristande respekt för medmänniskor ska heller inte stödjas på något sätt.
    Något att tänka på TS?

• Ett Liv
    chrissandra skrev 2009-12-05 18:58:40 följande:
    Har bara skummat i tråden men läst TS förstås. Smink, tandkräm, shampo, hudvårdprodukter, godis, glass, nudlar, stearinljus och sådant är det OK? Djurfett är en vanligt förekommande ingrediens. TS?
    DET beror helt på vad man köper för något. Det är alltså ingen ingrediens som man ska anta alltid finns där. Det finns gott om ekologiska och "vegetariska" produkter. :)
  • Dilong

Ett Liv skrev 2009-12-05 19:02:02 följande:

DET beror helt på vad man köper för något. Det är alltså ingen ingrediens som man ska anta alltid finns där. Det finns gott om ekologiska och "vegetariska" produkter. :)
    Så ekologiskt tvål innehåller garanterat inte döda djur? Eller hur tänker du?
  • Mollly

ekologisk är inte alla gånger bättre än icke ekologiskt..
    som typ ekologiskt odlade produkter.. visst just den bonden kanske driver ekologiskt. men bonnen bredvid kanske inte gör det och sprider ut annat sket. vilket sprider sig till den ekologiska bonnen.. ne detta med ekologiskt är jag inte mkt för. påhitt som är dubbelt så dyrt som "vanliga" produkter..

Ett Liv skrev 2009-12-05 19:02:02 följande:

• Frökensvår 83
    Jag har aldrig förstått den där inställningen att allt måste vara svart eller vitt. Man kan väl bara försöka dra sitt strå till stacken så att säga. Måste man antingen vara en übermensch eller annars behöver man inte bry sig något och bara göra allt som man själv vill, individen i centrum hela tiden? Det vore väl bra om man trots att man inte vill förändra allt i sin kost och i sitt levnadssätt ändå är så stark att man kan göra små förändringar. Tex köpa ekologisk mjölk och eko-ägg. Ta tåg ibland istället för bil osv. *Hänger på debatten*
    Självklart tycker jag ocks att alla kan dra sitt strå till stacken, jag köper alltid ekologiska ägg tillexempel och nästan alltid ekologisk mjölk om det finns men det jag menar är att många är så extrema i sina åsikter att man ska inte äta kött och att man är en dålig förälder om man ger det till sina barn, sålänge det inte handlar om misshandel på barn så tycker jag inte att någon har rätt att kalla någon annan för en dålig förälder föratt den väljer att leva på ett annat sätt.
    Alla är olika och alla tycker olika, det är ju det som skapar individer eller hur? Inte att alla ska följa exakt samma mönster.
    Man behöver inte se allt i svart eller vitt men går man ut med ett uttalande som personen i fråga som startat detta forum gjort så får man ju räkna med att folk ifrågasätter ens åsikter och är nyfikna på vad denna drar sin gräns, det är inte ok att äta kött men är det ok att gå på seaworld eller zoo med sina barn?
    Det är kul att höra allas åsikter =)
  • Dilong

Frökensvår 83 skrev 2009-12-05 19:10:49 följande:

Självklart tycker jag ocks att alla kan dra sitt strå till stacken, jag köper alltid ekologiska ägg tillexempel...
    Är ekologiska ägg bäst för djuren?
    Någon här menade att man läkemedelsbehandlar sjuka ekologiska djur senare, eftersom de efter behandling inte få anses som ekologiska, alternativt att produkten under behandlingen inte är ekologisk.

Är det, om det är sant, bussigt mot djuren?
  • JosieJosie
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa!
    Utom folk som äter kött
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!