• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Dilong

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:23:40 följande:

Eftersom vi klarar oss utan kött så kan det nog vara tänkt på mer än ett sätt :)
    Men klarar vi oss utan e-ämnen, vilka du försöker övertyga oss om att de inte är bra?
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:23:40 följande:
    Absolut. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag inte att man som TS kan pracka på folk vad de ska äta. Jag blir heligt förbannad på de som tycker jag ska äta kött, varav jag inte går runt och predikar om det fantastiska med att vara vegetarian. Folk får göra sina val. Skulle jag inte ha den åsikten skulle jag knappast kunna vara gift med min man som är jägare :) Men att det är "tänkt" så håller jag inte riktigt med om ändå. Eftersom vi klarar oss utan kött så kan det nog vara tänkt på mer än ett sätt :)
    nej jag skulle inte få för mig att sitta och försöka truga i en vegitarian en köttbulle heller. eller tycka att veggisen är dum i huvudet. h*n har gjort ett levnadsval utifrån vad som känns bäst för honom/henne.
    man kan jämföra det litegrann som med den här vaccinationen mot svinisen. alla gör ett val utifrån vad de själva känner är bäst.

men varför inte hålla med mig? eftersom vi är allätare så är det tänkt att vi ska/kan äta kött. att det finns alternativ för den som är intresserad gör det inte verkligt att vi faktiskt egentligen är allätare.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Mephala the ranger
    Dilong skrev 2009-12-05 18:28:11 följande:
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:23:40 följande: Men klarar vi oss utan e-ämnen, vilka du försöker övertyga oss om att de inte är bra?
    Vad är det för diskussion du vill ha igång egentligen? Det jag har sagt är att det finns e-nummer som inte är nyttiga eller naturliga, det vet väl du om också antar jag, eller? ÖVertyga tycker jag var att ta i lite väl mycket, men om du ser det så okej.
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:26:55 följande:
    Samtidigt skulle jag vilja göra en liten skillnad mellan att jag trampar på en mask när jag går i skogen. Det är något jag inte göra med mening, skulle jag vetat om det skulle jag trampat någon annanstans. Men går jag ut i skogen och skjuter en älg så är det medvetet dödande. Går jag till affären och köper köttfärs så är det en medveten handling som leder till att en till ko blir dödad (tillgång och efterfrågan). Tvättar jag händerna så kanske jag dödar lite bakterier. Självklart kan man dra det hur långt som helst, vilket jag inte anser att man ska göra. Men jag väljer att inte döda djur medvetet och jag väljer att inte stoppa döda djur i min mun. Sen dör vi alla ändå, den vägen skola vi alla vandra, men jag stoppar fortfarande inte döda djur eller människor i min mun :)
    nej, men du som tillochmed har en jägare till man borde ju veta att dödandet kommer inte sluta även om alla människor på hela planeten skulle bli vegetarianer.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    Kya skrev 2009-12-05 18:28:31 följande:
    nej jag skulle inte få för mig att sitta och försöka truga i en vegitarian en köttbulle heller. eller tycka att veggisen är dum i huvudet. h*n har gjort ett levnadsval utifrån vad som känns bäst för honom/henne. man kan jämföra det litegrann som med den här vaccinationen mot svinisen. alla gör ett val utifrån vad de själva känner är bäst. men varför inte hålla med mig? eftersom vi är allätare så är det tänkt att vi ska/kan äta kött. att det finns alternativ för den som är intresserad gör det inte verkligt att vi faktiskt egentligen är allätare.
    gör det inte MINDRE verkligt.

crap, någon snor nåt ord här och var.
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 18:28:31 följande:
    nej jag skulle inte få för mig att sitta och försöka truga i en vegitarian en köttbulle heller. eller tycka att veggisen är dum i huvudet. h*n har gjort ett levnadsval utifrån vad som känns bäst för honom/henne. man kan jämföra det litegrann som med den här vaccinationen mot svinisen. alla gör ett val utifrån vad de själva känner är bäst. men varför inte hålla med mig? eftersom vi är allätare så är det tänkt att vi ska/kan äta kött. att det finns alternativ för den som är intresserad gör det inte verkligt att vi faktiskt egentligen är allätare.
    Vi är allätare i den meningen att vi kan äta både kött och grönt, sen vad som är tänkt det vet jag inte riktigt om jag kan svara på. Jag är osäker om någon vet va som är tänkt egentligen :)
  • Dilong

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:26:55 följande:

...men jag stoppar fortfarande inte döda djur eller människor i min mun :)
    Då kanske din anledning till att vara vegetarian inte är etisk? Du bryr dig om vissa djur, men inte om andra.
    Att djur dör när man plogar är uppenbart, så självklart är det ett medvetet dödande, även om dödandet inte är primärt eller att man skulle vilja undvika det.

Kan du tänka dig att bara äta grödor odlade utan jord, i laboratorium?
  • Mephala the ranger
    Kya skrev 2009-12-05 18:30:32 följande:
    nej, men du som tillochmed har en jägare till man borde ju veta att dödandet kommer inte sluta även om alla människor på hela planeten skulle bli vegetarianer.
    Som sagt, man kan trampa på en mask i icke-meningen man kan skjuta något i full mening att döda det. Men det meningslösa dödandet och medvetna dödandet kan sluta. Sen om jag säger att det är en realitet är en annan sak, mera som en utopi.
  • Kya
    Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:31:33 följande:
    Vi är allätare i den meningen att vi kan äta både kött och grönt, sen vad som är tänkt det vet jag inte riktigt om jag kan svara på. Jag är osäker om någon vet va som är tänkt egentligen :)
    nej det är sant. men eftersom vi kan och mår bra av att äta kött, varför välja bort det om man inte har några moraliska problem med det?
  • Dilong

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:33:16 följande:

...medvetna dödandet kan sluta.
    Du är alltså för en ökad odling i laboratoriemiljö?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!