• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Fru X

Ett Liv skrev 2009-12-08 16:49:03 följande:

Nä SJÄLVKLART inte. Utan för att hon inte äter allsidigt och får i sig det hon behöver. (Eller är stressad, deprimerad...bla bla bla)Men det finns ju undersökningar på att vegetarianer är mindre sjuka i almenhet (de har länkats tidigare i tråden) så vad är det att tjafsa om?Sen finns det ju givetvis undantag både hos veg och köttätare som i allt annat.
    OM det var så att veg var friskare än gemene man, då skulle läkarkåren + soc styrellsen rek den kosten. Det gör de inte vad jag vet.
    De rek allsidig kost o motion...
    Så de undersökningar som länkats tid i tråden, de är inget att bry sig om.
  • Adrastina

orkar inte läsa 108 tidigare sidor, tyvärr....
    Jag tjaffsar verkligen inte, tror bara att liksom allt annat är det helt individuellt, detta med hur mycket kosten påverkar hälsan....

Du verkar negativt inställd till mina inlägg, tycker verkligen inte jag kritiserar vegetarianer..hör till dem som faktiskt acepterar att folk är olika och aldrig skulle får för mej att öppna en tråd med rubriken "usch på er som inte låter era barn äta kött"...ex.

• Wolfclaw

Är väl bara att konstatera att man länkar de undersökningar som passar just ens egen agenda. Så här fungerar det i regel med allting men vi tar vegetarianer/veganer och köttätare som exempel:

Det kommer en rapport om att kött är skadligt.
    Vegetarianen/veganen: Där ser ni! Det har vi sagt hela tiden. Finns ingen anledning att äta kött. Det är inte alls nyttigt.
    Köttätaren: Var kommer den informationen ifrån? Var finns de rapporterna? Vilka källor? Vad baserar de det på?

Kasta nu om scenariot och låt en rapport bli gällande som säger att det inte är nyttigt att ta bort kött ur dieten.
    Vegetarianen/veganen: Var kommer den informationen ifrån? Var finns de rapporterna? Vilka källor? Vad baserar de det på?
    Köttätaren: Där ser ni! Det har vi sagt hela tiden. Finns all anledning att äta kött. Det är jättenyttigt.

Så är det ju tyvärr. Den tes jag tar till mig är den som gäller för mig. Sen om det kommer en rapport som kullkastar den teorin är jag inte så himla glad åt det. Men de rapporter som stöder min tes lyssnar jag blint på utan att ifrågasätta innehållet i.

• Ett Liv
    Adrastina skrev 2009-12-08 16:56:44 följande:
    orkar inte läsa 108 tidigare sidor, tyvärr.... Jag tjaffsar verkligen inte, tror bara att liksom allt annat är det helt individuellt, detta med hur mycket kosten påverkar hälsan.... Du verkar negativt inställd till mina inlägg, tycker verkligen inte jag kritiserar vegetarianer..hör till dem som faktiskt acepterar att folk är olika och aldrig skulle får för mej att öppna en tråd med rubriken "usch på er som inte låter era barn äta kött"...ex.
    Varför verkar jag negativ?
    Ja jag vet att kosten påverkar hälsan väldigt individuellt det är just det jag snart är färdig utbildad inom. Och jag skulle inte heller öppna en tråd med den rubriken men det som gjorde att jag började skriva här är att många av de köttätarna som skrev och diskuterade var väldigt okunniga och fördömande.

Fru X skrev 2009-12-08 16:53:34 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-08 16:49:03 följande: OM det var så att veg var friskare än gemene man, då skulle läkarkåren + soc styrellsen rek den kosten. Det gör de inte vad jag vet. De rek allsidig kost o motion... Så de undersökningar som länkats tid i tråden, de är inget att bry sig om.
    Därför att läkarvården i Sverige måste följa vissa regler för att människor ska lita på det som de säger (alla ska hävda samma sak), det är många läkare som personligen tycker att det är bra att vara vegetarian och är mycket insatt i såna frågor.
    Men till patienter kan de bara rekommendera mer frukt och grönsaker. Och många läkare vet även att det är där problemet sitter hos många människor som kommer och söker hjälp för vissa sjukdomar eller är sjuka väldigt ofta. Det är därför de understryker "mer frukt och grönt" (även till gravida.)
  • Ett Liv

Ett Liv skrev 2009-12-08 16:49:03 följande: OM det var så att veg var friskare än gemene man, då skulle läkarkåren + soc styrellsen rek den kosten. Det gör de inte vad jag vet. De rek allsidig kost o motion... Så de undersökningar som länkats tid i tråden, de är inget att bry sig om.
    Glömde även säga att soc. styrelsens rekommendationer är skrivna för väldigt många år sen och det finns mycket som de flesta människorna i dagens samhälle är medvetna om inte är bra men som rekommenderas där. Ett enkelt exempel är att man ska ha lätt-margarin på sin smörgås.
  • Adrastina

Ett liv - jag tolkade det som att du är negativt inställd, bl a då du skrev att jag tjaffsar... Tolkade jag fel ber jag om ursäkt.

• Ett Liv
    Adrastina skrev 2009-12-08 17:15:28 följande:
    Ett liv - jag tolkade det som att du är negativt inställd, bl a då du skrev att jag tjaffsar... Tolkade jag fel ber jag om ursäkt.
    Ja du tolkade fel eller så var jag otydlig.(?)
  • John D

Jag är äter kött för att jag tycker det är gott.

Människan är anpassad för att äta kött. Nån gång för miljoner år sedan var vi kanske vegetarianer, men sen upptäckte vi elden och att det gick att tillaga kött, och sedan utvecklades vi (dom flesta av oss iaf, vissa äter fortfarande inte kött). ;)

Skämt åsido, det där skitsnacket om att kött ruttnar i magen trodde jag var nerlagt för länge sen. Det är en skröna vegetarianer körde med ett tag, men jag trodde ärligt att alla redan visste att det var skitsnack.

• FamBroberg

Äter kött för att jag tycker det är gott, och för att jag inte ens kan tänka mig ett liv utan kött =)
    Min son äter kött för att han får det jag lagar, ibland äter han upp, ibland inte.

• Turran

OM det var så att veg var friskare än gemene man, då skulle läkarkåren + soc styrellsen rek den kosten.
    Varför skulle de göra det?

De rek allsidig kost o motion...
    Ja, det är ju bra.

Så de undersökningar som länkats tid i tråden, de är inget att bry sig om.
    Vilka undersökningar syftar du på? De som visar att vi bör limitera intaget av rött kött, undvika processat kött och äta mer grönsaker?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!