• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • nika
    Turran skrev 2009-12-13 23:07:38 följande:
    "Recent studies show that red meat could pose an increase in cancer risk. Some studies have linked consumption of large amounts of red meat with breast cancer,[9] colorectal cancer,[10][11] stomach cancer,[12] lymphoma,[13] bladder cancer[14] and prostate cancer.[14][15] Furthermore, there is convincing evidence that consumption of beef, pork, lamb, and goat from domesticated animals is a cause of colorectal cancer.[16] Professor Sheila Bingham of the Dunn Human Nutrition Unit attributes this to the haemoglobin and myoglobin molecules which are found in red meat. She suggests these molecules, when ingested trigger a process called nitrosation in the gut which leads to the formation of carcinogens.[17]Eating cooked red meat may increase the likelihood of cancer because carcinogenic compounds called heterocyclic amines are created during the cooking process. Heterocyclic amines may not explain why red meat is more harmful than other meat, however, as these compounds are also found in poultry and fish, which have not been linked to an increased cancer risk.[18]"en.wikipedia.org/wiki/Red_meat
    Jo. Översatt betyder det att stora mängder rött kött kan eventuellt innebära en ökad cancerrisk.

Andra studier säger att detsamma gäller även bl a stora mängder lök...
  • Turran
    nika skrev 2009-12-13 23:30:18 följande:
    Jo. Översatt betyder det att stora mängder rött kött kan eventuellt innebära en ökad cancerrisk. Andra studier säger att detsamma gäller även bl a stora mängder lök...
    Ja, över 500 g tillagat rött kött i veckan ska man inte äta, enligt experterna. Processat kött (såsom diverse hel- och halvfabrikat) bör man undvika helt.

"To reduce your cancer risk, eat no more than 500g (cooked weight) per week of red meats, like beef, pork and lamb, and avoid processed meats such as ham, bacon, salami, hot dogs and some sausages."

"The evidence that red meat is a cause of bowel cancer is convincing and there is also convincing evidence that processed meat is a cause of bowel cancer."

www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendations/meat_and_cancer.php

På vilket sätt tycker du att dina påstådda cancerstudier om LÖK är relevanta i tråden?
  • Ulf Harrys Farsa
    Turran skrev 2009-12-14 00:31:45 följande:
    På vilket sätt tycker du att dina påstådda cancerstudier om LÖK är relevanta i tråden?
    Precis lika relevant som köttets cancerframkallande eller icke eller hur?
    Lök är väl något som t.ex .... vänta nu... Vegetarianer äter...
  • ica

Barn behöver högvärdigt protein som finns i kött för att utvecklas rätt. Bl a för hjärnans utveckling. Och för att jag inte är näringsexpert och ändå vill att mitt barn ska få allt det behöver. Så får de kött!

• Turran

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-14 07:50:18 följande:

Precis lika relevant som köttets cancerframkallande eller icke eller hur?
    Hur menar du nu? Tråden handlar ju om kött!

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-14 07:50:18 följande:
    Lök är väl något som t.ex .... vänta nu... Vegetarianer äter...
    Ja? Är det bara vegetarianer som äter lök, eller hur menar du?
  • TezzyBump

Äter kött för att det är gott, äter även vegetariska alternativ. Sitter inte och vräker i mig blodiga biffar dagligen.
    Skärp dig och acceptera att alla inte tycker som du.

• Turran
    nika skrev 2009-12-13 23:30:18 följande:
    Jo. Översatt betyder det att stora mängder rött kött kan eventuellt innebära en ökad cancerrisk. Andra studier säger att detsamma gäller även bl a stora mängder lök...
    De studier jag hittar visar samband mellan lökintag och _minskad_ cancerrisk. Var hittar du dessa studier som visar att lökintag ökar cancerrisken?

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17093154&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_MultiItemSupl.Pubmed_TitleSearch&linkpos=1&log$=pmtitlesearch4
  • Ise 27

Jag lever hellre åtta år mindre och lever gott och nyttigt med den maten som jag tycker om. Bara för att 80 idioter plågar sina djur betyder inte det att alla gör det.

Cancer kan man få av allt, det gäller bara att googla så hittar man de källor man tycker passar in på det man vill. Wiki är ingen bra källa förresten...

• Turran

Ise 27 skrev 2009-12-14 16:45:26 följande:

Cancer kan man få av allt, det gäller bara att googla så hittar man de källor man tycker passar in på det man vill.
    Jaså? Ja, men den inställningen så är det ju logiskt att strunta i de stora cancerinstitutens rekommendationer som baseras på gedigen forskning inom området.
    Wiki är ingen bra källa förresten...
    Det finns ofta alldeles utmärkta källhänvisningar på Wikipedia. Men du kanske har missat det?
  • Ise 27
    Turran skrev 2009-12-14 17:02:46 följande:
    Det finns ofta alldeles utmärkta källhänvisningar på Wikipedia. Men du kanske har missat det?
    Om jag letar så kan jag nog hitta bra källor på att kött inte ger cancer. Och ja, när man studerat sex år på universitet så har man lärt sig att wiki inte är att lita på.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!