• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • nika
    qwerty66 skrev 2009-12-20 01:34:52 följande:
    avliva alla veganer/vegetarianer och käka upp dem så slipper vi sånna här trådar...
    Vilket oanständigt förslag;)
  • banansmoothie
    ica skrev 2009-12-17 07:15:43 följande:
    Att barn i sverige hamnar på sjukhus pg a föräldrarnas bristfälliga vegetariska kost vet jag då jag arbetat på barnavdelning. Vi fick in 3 barn under kort tid på en barnklinik här i sverige. Så det har tyvärr hänt. Våra magar och kroppar är gjorda för en blandkost och att ge något annat kräver stor kunskap. Något alla inte har.
    Men då vill jag veta hur många barn ni får in med bristsymptom som INTE är vegetarianer.
  • mariamitsu

Äter nästan bara kött, fisk vi skjutit/fiskat själva. Skitbra. Djuret har levt i skogen, i godan ro och ätit alla möjliga giftfria nyttigheter! Fisk kan ju däremot tyvärr faktiskt innehålla en del tungmetaller pga miljöförstöring....

Männsikan är gjord för att äta allt och de vegetarianer jag känner är en samling magra bleka stackare som är sjuka ofta. Du har nog bara tur som är så frisk av dig!

En vegetarinpappa jag känner låter sina barn äta kött för han anser de behöver det när de växer. Han är dock starkt emot dålig djurhållning och försöker köpa kött av personer han känner, så han vet att djuren haft det bra.
    Det tycker jag är en bra inställning. Äta av allt tills man blivit vuxen och kan bestämma själv om man vill/behöver äta kött.

• mifa

Men jisses är du verkligen på riktigt?
    Om det nu var så att vi var menade att vara vegitarianer så borde vi kanske inte vara konstruerade som vi är. Vi har trotts allt ätit kött sedan neandertalarna.
    Om du sedan vill äta grönt så varsegod men säg inte då att föräldrar som ger sina barn kött är usch

Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    Och som du raljerar har jag svårt att tro att din son kommer acceptera andra som äter kött.......
  • maria12

Har inte last traden men ar sjalv vegetarian. Mitt barn ater ibland kott men hon kommer sjalv fa ta stallning om hon vill ata kott eller inte senare.

For mig och min kropp passar det utmarkt att vara vegetarian, men for andra, ex min man sa passar det battre att ata kott.

Pa tal om dalig djurhallning sa tror jag inte att man maste helt sluta ata kott for att paverka djurens situation, for jag tror att man som kottatare har mkt makt (och ansvar?) att forsoka paverka det hela pa ett satt som vegetarianer inte kan, dvs kopa kott fran stallen dar man vet att djuren haft ett bra liv.

Man kan ju som kottatare kanske paverka djurhallningen da jattemkt (kanske tom mer an vegetarianer) genom att ex valja kravmarkt kott! Kraften i detta ar stor.

• Turran
    mariamitsu skrev 2009-12-20 14:20:07 följande:
    Männsikan är gjord för att äta allt och de vegetarianer jag känner är en samling magra bleka stackare som är sjuka ofta. Du har nog bara tur som är så frisk av dig!
    Det har aldrig slagit dig att dina polare kanske inte är representativa för vegetarianer som grupp?

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702597
  • nika
    Turran skrev 2009-12-20 17:11:41 följande:
    Det har aldrig slagit dig att dina polare kanske inte är representativa för vegetarianer som grupp? www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15702597
    Har det aldrig slagit dig att de kanske är det? Forskning visar nämligen att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna att utveckla ätstörningar. Allt är siffror förstås och gäller givetvis inte alla individer med skillnaderna mellan gruppen köttätare och gruppen vegetarianer var signifikanta. Däremot finns det inga belägg för att vegetarianer skulle vara sjukare, typ mer förkylda pga de inte äter kött. Länkar till artikel om rykande färsk forskning. Är man matproducent måste man ju försöka hålla sig lite à jour.

www.enotalone.com/article/19460.html

Jag vill inte hacka på vegetarianer utan är av övertygelsen att man kan äta så man får i sig det man behöver både som köttätare och vegetarian. Och kött i sig är inte farligt, men man kan göra det mesta här i livet farligt bara man överdriver och kombinerar olyckligt. Det gäller givetvis vegetarisk kost också.
  • ica

Många som växer upp på vegetarisk kost blir mindre som färdigvuxna. Se bara på adoptivbarn från asien som blir längre än sina jämngamla i ursprungslandet.

• Esmiso
    Millan77 skrev 2009-12-16 21:10:03 följande:
    Men varför e så mångga emot att äta kött? Jag älskar kött, jag kommer att äta kött o mina barn oxå. Varför kan inte Ni acceptera oss som VI e när VI måste accepera ER. Jag kan förså folk som väljer att inte äta kött, men det e ju upp till ER. Att jag väljer att äta kött e väl upp till MIG?? Varför skulle VI vara sämre än er?
    jag accepterar och respekterar absolut köttätare och tycker inte ni är sämre människor. Men som svar på din fråga så är det ju ändå så att du som köttätare bidrar mer till miljöförstöringen än en vegetarian...
  • nika
    Esmiso skrev 2009-12-21 06:29:17 följande:
    Men som svar på din fråga så är det ju ändå så att du som köttätare bidrar mer till miljöförstöringen än en vegetarian...
    Vilket är en sanning med modifikation och stor variation. En vegetarian som handlar all sin mat i affär och inte är så nogräknad med varifrån maten kommer och hur den producerats och en köttätare som producerar egen gårdsmat och som därtill tänkt till, ja där ligger nog vegetarianen lite pyrt till om man ska räkna miljöpoäng. Dessutom är ju någon (som klassas som miljöbov?) tvungen att hålla kor för att även vegetarianer ska få sina mjölkprodukter.

Det råder en övertro på vad den stora gruppen vegetarianer som "skördar" i butik bidrar till världen med att utesluta kött ur sin diet. Andra som man sedan pekar finger åt får dessutom ta tillvara på de delar av djuret som blir över när man mjölkat dem. Det är inget helhetstänkande. Det är resursslöseri. Sedan att en del äter alldeles för mycket kött och processat kött därtill det är en annan femma, men man är ju inte tvungen att göra det bara för att man är köttätare.

En gång för alla: att vara vegetarian innebär inte automatiskt att man vet mer om mat och hälsa, är friskare, mer miljövänlig och att man är högre moraliskt stående. Det beror snarare på hur man lägger upp det - precis som för köttätare. Den stora skillnaden är att det verkar som att fler vegetarianer än köttätare ändå påstår det.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!