• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Ett Liv
    hedersknyffel skrev 2009-12-21 20:15:02 följande:
    Min åsikt, som inte är baserad på hur TS skriver (om någon moderator tror det), är att köttätare i allmänhet stavar bättre och inte har lika stor benägenhet att sär skriva orden som vegetarianer har.
    Ja, det är ju verkligen DIN åsikt.
  • nika
    Esmiso skrev 2009-12-21 19:45:46 följande:
    nä, men det är ju inte bara djuren i regnskogsländer som äter fodret som produceras i andra länder. Att djuren dessutom i de flesta fall har ett trångt stressigt liv med ångest på slakthuset som slut på sitt liv, stärker bara min övertygelse som vegetarian ännu mer!
    Asså. Djur i regnskogsländer äter foder som produceras i andra länder och det gör även andra djur i andra länder - alltså äter foder som produceras i andra länder. Är måntro någon av dessa "andra" foderproducerande länder samma länder som dessa andra länder som har djur? Konstigt att just köttvärlden tycker det är så skojigt att köra runt på allt och inte grönsaksvärlden. Hmm.

Ja, våra kor äter gräset på gärdet utanför fönstret och hö tar vi en bit längre bort där det inte finns tillgång till vatten och skugga på sommaren. De gärden som har det reserverar vi för sommarbete. Det finns gott om plats men de tycker om att krypa ihop. Och när vintern nalkas står de på kö utanför ladugården och vill in i värmen. Men nog av mig nu. Kan inte du istället berätta om någon av dina besök till ett slakthus. Du kan väl bara välja ett, vilket som helst av dem och berätta lite mer om dina självupplevda erfarenheter om dem. Hur såg det ut och hur gick det till? Nyfiken på vad det är som du faktiskt grundar din starka övertygelse på.
  • nika
    hedersknyffel skrev 2009-12-21 20:15:02 följande:
    Min åsikt, som inte är baserad på hur TS skriver (om någon moderator tror det), är att köttätare i allmänhet stavar bättre och inte har lika stor benägenhet att sär skriva orden som vegetarianer har.
    Just det du nämner var faktiskt inte min åsikt utan fakta som jag tog från samma ställe som TS tog sin fakta från, fast det var mitt huvud isf hennes;) Se inlägg 918.

Men du menar att det finns vetenskapliga studier som styrker detta? WoW!
  • Turran
    nika skrev 2009-12-21 00:42:39 följande:
    Har det aldrig slagit dig att de kanske är det? Forskning visar nämligen att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna att utveckla ätstörningar.
    Ja, vegetarianer har lägre BMI än köttätare. Nu brukar ju inte det ses som en indikation på ohälsosamhet, snarare tvärtom.

Var finns denna forskning som visar att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt?

Att _ungdomar_ använder vegetarisk kost som bantningsmetod betyder inte att vegetarisk kost medför ätstörningar.
    nika skrev 2009-12-21 00:42:39 följande:
    Länkar till artikel om rykande färsk forskning. Är man matproducent måste man ju försöka hålla sig lite à jour.
    Rykande färsk och rykande färsk. Studien baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.
  • MamiMoa

Tyst me dig TS
    Det är våran sak om vi ska ge våra barn kött och det är din sak om du är veg, jag lägger mig inte i så lägg dig inte i. Det finns mycket värre saker därute än att ge kött till sina barn så tänk på de du!

• frun01

Jag är vegetarian, äter vitt kött (fisk, skaldjur, ibland kyckling)..
    Nu för tiden har jag börja äta lite kött ibland bara för att jag är så in i norden hungrig, och man blir betydligt mättare på kött proteiner än vegetariska proteiner. Visst man kan bli mätt på vegetariskt men då blir man hungrigare fortare och måste äta mer...

Men jag tycker det är riktigt fel att äta kött, jag dömer inte dom som äter det men jag förstår samtidigt inte dom eftersom det är så mycket nyttigare att vara vegetarian, man dödar inte djur, klimatet blir bättre om man är vegetarian, (kött industrin står för lika mycket utsläpp som all flyg, bil, båt trafik tillsammans).

Men jag antar att dom flesta bara gör som alla andra!

• Anna83

jag är vegetarian och har varit det sen 1997. Nu har min pappa just börjat ge min son kött och jag tycker det är så jobbigt att "förgifta" min son som tidigare varit helt ren från allt... Jag funderade länge hur jag skulle göra. om han skulle få vegetarisk mat eller om jag skulle låta honom äta kött nu tills han kan bestämma själv om han vill va som mamma... så jag bestämde att han skulle få äta kött men det känns jätte jobbigt....

vill gärna prata med nån som bara ger vegetarisk mat till sitt/sina barn
    inboxa mej!

• Esmiso
    nika skrev 2009-12-21 21:34:52 följande:
    Asså. Djur i regnskogsländer äter foder som produceras i andra länder och det gör även andra djur i andra länder - alltså äter foder som produceras i andra länder. Är måntro någon av dessa "andra" foderproducerande länder samma länder som dessa andra länder som har djur? Konstigt att just köttvärlden tycker det är så skojigt att köra runt på allt och inte grönsaksvärlden. Hmm. Ja, våra kor äter gräset på gärdet utanför fönstret och hö tar vi en bit längre bort där det inte finns tillgång till vatten och skugga på sommaren. De gärden som har det reserverar vi för sommarbete. Det finns gott om plats men de tycker om att krypa ihop. Och när vintern nalkas står de på kö utanför ladugården och vill in i värmen. Men nog av mig nu. Kan inte du istället berätta om någon av dina besök till ett slakthus. Du kan väl bara välja ett, vilket som helst av dem och berätta lite mer om dina självupplevda erfarenheter om dem. Hur såg det ut och hur gick det till? Nyfiken på vad det är som du faktiskt grundar din starka övertygelse på.
    menar du att djuren i Sverige bara äter betesmat??? De föds upp på foder berikat med all möjlig skit. Något slakthus har jag aldrig varit på, dock sett en hel del skrämmande filmklipp som filmats i smyg...

Har du besökt ett? Berätta isf gärna vad du tycker är djurvänligt där!!!
  • nika
    Turran skrev 2009-12-22 01:35:43 följande:
    Ja, vegetarianer har lägre BMI än köttätare. Nu brukar ju inte det ses som en indikation på ohälsosamhet, snarare tvärtom.Var finns denna forskning som visar att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt?Att _ungdomar_ använder vegetarisk kost som bantningsmetod betyder inte att vegetarisk kost medför ätstörningar.

Rykande färsk och rykande färsk. Studien baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.
    Ingen mer än du påstått att denna forskning skulle visa att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt. Det jag skrev var att studien visar att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna (än köttätare) att utveckla ätstörningar. Inte att detta gäller alla vegetarianer eller ens vegetarianer i allmänhet. Turran, i sann vetenskaplig anda uppmanar jag dig till lite mer korrekthet när du återger uppgifter. Egna förvrängningar är inget att be andra bena ut tycker jag.

Nej studien är från 2009, rykande färsk precis som jag påstod. Men du är ju så häääärligt sugen på att göra ner alla uppgifter som inte överensstämmer med vad du tycker ska stämma, men fortsätt googla du! Merry Google Christmas!!! När du äntligen hittar studien kommer du till din stora glädje att även finna att den talar om de dokumenterade allmänna hälsofördelarna med en vegetarisk kost.

Min egen slutsats är att en större andel vegetarianer än köttätare går över gränsen för vad som är ett nyttigt intresse för kost till kontrollfreaksbeteende i näringsintag vilket givetvis kan resultera i ett alltför lågt BMI.

Och jag baserar inte mina argument för att äta kött på att det är så ohälsosamt att vara vegetarian. Tvärtom finns det goda skäl att äta vegetarisk mat men man behöver inte vara vegetarian för att inte äta sig sjuk. Kött är inte skadligt, producerat på rätt sätt, tillrätt på rätt sätt och med intag i lagom mängd, är kött nyttigt precis som grönsaker.

Något den senaste forskningen fokuserat mycket på är skillnader i kött från vilt samt tamboskap uppfödda på bete jämfört med djur som utfodras. En av flera bra bra sidor att börja sätta sig in i detta är www.eatwild.com/
  • nika
    Esmiso skrev 2009-12-22 15:59:09 följande:
    menar du att djuren i Sverige bara äter betesmat??? De föds upp på foder berikat med all möjlig skit. Något slakthus har jag aldrig varit på, dock sett en hel del skrämmande filmklipp som filmats i smyg...Har du besökt ett? Berätta isf gärna vad du tycker är djurvänligt där!!!
    Svar: nej, men man kan välja att äta kött som är producerat så och på så vis påverka så att fler producerar så. Inte kasta ut babyn med badvattnet. Skrämmande filmklipp. Ante mig. "Larmrapport" Högst representaivt för hur det går till rent generellt;)

Välkommen hem till oss så kan du få vara med på nästa slakt och själv se hur det kan gå till rent generellt här och på mindre gårdar. Du kan få med dig en knippe hemproducerade morötter om du inte tycker om kött:) Men om du inte tycker man ska döda andra varelser har jag full respekt för det. Ingen ska tvinga dig att göra det eller äta kött, men andra såsom jag själv ser människan som placerad på toppen av näringskedjan. Precis som många djur äter varandra äter vi djur och vill också respekteras i den synen.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!