• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • NettanFjärtan

för att det är gott. älskar grillat m.m. Och för att det är lätt att göra. Det är det jag är uppvuxen på, jobbigt att lära om sig + att jag inte vill det heller. Jag trivs med min köttätande livsstil

• ChristiansFru

har bara läst TS.

jag tror att mänskan (tyvärr) måste ha kött. vi ä köttätare och våpra hjärnor behöver det för att utvecklas. de e inget vi valt, utan å har naturen skapat oss. barn ska ha kött, de kan välja bort de frivilligt när de är vuxna o växt klart.
    sen kan man ju välja vad man köper...

• ChristiansFru

oj det blev massa stavfel...sorry, nytt tangentbord ;)

• Zano

Ang B12-brist:

Påståendet att vegetarianer löper en större risk att få B12-brist är fel, det räcker med motsvarande 2,5 dl mjölk för att täcka hela dagsbehovet av B12, det är inte svårt att uppnå. Som bekant äter vegetarianer mjölkprodukter! Dessutom lagras B12 i levern så man måste inte dricka/äta den mängden mjölkprodukter varje dag. 

Veganer däremot kan behöva äta ett tillskott av B12. Dock är B12-brist sällsynt även hos veganer men relativt vanligt hos äldre, människor med sköldkörtelsjukdom eller vissa tunntarmsjukdomar samt hos gravida och ammande (även dessa kan självklart vara veganer/vegetarianer).

Ang att vegetarianer/veganer kan tycka om "köttsubstitut":

Många vegetarianer/veganer (de flesta?) blir inte vegetarianer p.g.a. att de tycker att kött är äckligt, utan för att de inte sympatiserar med eller vill stödja djurindustrin som den ser ut idag. Framförallt för nyblivna vegetarianer/veganar som inte är vana vid att laga vegomat kan det vara väldigt praktiskt att gå över till vegetarisk kost genom att äta mat som liknar den kosten man är van vid, men utan att bidra till  lidande.

-------

Jag är inte vegan själv men jag verkligen beundrar veganer för att de förändrar sina liv så pass mycket för att inte bidra till att plåga djur.

Själv har jag varit vegetarian i sammanlagt 20 år. (Fick bara vegetarisk mat upp till fyra års ålder, sedan mest vegetariskt men ibland kött tills jag valde att bli vegetarian själv i tonåren). Min kille har vegetarian i 17 år. Båda har perfekta värden och inga brister (det kollade senast upp för min del under min graviditet).

Och självklart ska jag låta mitt barn välja om hon vill äta kött, när hon kan det. Tills hon kan bestämma själv så får hon nyttig vegetarisk kost.

• Denise87

Haha ja det är ju verkligen så att din son inte hade någon brist på något näringsämne bara för att han vägde 4 kilo????? 

Har man brister samlar kroppen snarare på sig allt den får tag i även om det bara är skit som kolhydrater ofta är..
    Vad menar du med att han kommer acceptera djur bara för att han inte ätit djur?
    Antar dessutom att du sökte ordet respektera...
    Vegetariska alternativ är oftast inte fullvärdiga heller.
    Tycker de e intressant att du inte fattar hur någon kan vilja gå omkring med ruttet kött i tarmarna, på vilket sätt är de värre än ruttna bönor ?
    Varför inte ta vitamintillskott vid graviditet? Det rekommenderas ALLA vegetarian eller ej.?
    Blir så jävla trött på folk som inte kan någonting och bara vill vara något, bara vill kunna något. Typiskt för en sådan person är att vilja vara smartare än alla andra och minsann inte ska ta vitamintillskott . Inte ger sina barn kött vilket faktiskt är en bästa källan till fullvärdigt protein för människor för personen i fråga vet minsann bättre. 
    När en mamma som är 21 år gammal skriver ett inlägg som ser ut som detta. Kan hon ju inte förväntas bli tagen på allvar. Det sättet att skriva och uttrycka sig kan man förvänta sig utav en mellanstadieelev. Men utbildningen kan knappast vara hög heller! 
  • myrius
    Zano skrev 2010-01-29 22:58:04 följande:
    Ang B12-brist:Påståendet att vegetarianer löper en större risk att få B12-brist är fel, det räcker med motsvarande 2,5 dl mjölk för att täcka hela dagsbehovet av B12, det är inte svårt att uppnå. Som bekant äter vegetarianer mjölkprodukter! Dessutom lagras B12 i levern så man måste inte dricka/äta den mängden mjölkprodukter varje dag. Veganer däremot kan behöva äta ett tillskott av B12. Dock är B12-brist sällsynt även hos veganer men relativt vanligt hos äldre, människor med sköldkörtelsjukdom eller vissa tunntarmsjukdomar samt hos gravida och ammande (även dessa kan självklart vara veganer/vegetarianer).Ang att vegetarianer/veganer kan tycka om "köttsubstitut":Många vegetarianer/veganer (de flesta?) blir inte vegetarianer p.g.a. att de tycker att kött är äckligt, utan för att de inte sympatiserar med eller vill stödja djurindustrin som den ser ut idag. Framförallt för nyblivna vegetarianer/veganar som inte är vana vid att laga vegomat kan det vara väldigt praktiskt att gå över till vegetarisk kost genom att äta mat som liknar den kosten man är van vid, men utan att bidra till  lidande.-------Jag är inte vegan själv men jag verkligen beundrar veganer för att de förändrar sina liv så pass mycket för att inte bidra till att plåga djur.Själv har jag varit vegetarian i sammanlagt 20 år. (Fick bara vegetarisk mat upp till fyra års ålder, sedan mest vegetariskt men ibland kött tills jag valde att bli vegetarian själv i tonåren). Min kille har vegetarian i 17 år. Båda har perfekta värden och inga brister (det kollade senast upp för min del under min graviditet).Och självklart ska jag låta mitt barn välja om hon vill äta kött, när hon kan det. Tills hon kan bestämma själv så får hon nyttig vegetarisk kost.
    På vilket sätt lider en gris som får vara ute och böka?
    Eller vildsvin som lever lyckliga i skogen tills nån skjuter dem?
  • qenzo

*bara läst ts*

Ja jösses... Till att börja med undrar jag om TS varit på ALLA grisgårdar i landet, eftersom hon klarar av att dra alla över samma kam?! Duktigt gjort isf!
    Sedan äter jag kött för att jag tycker det är gott. Jag äter viss vegetarisk mat för att det är gott. Mina ungar älskar den mat jag serverar eftersom jag är av uppfattningen att ingen ska tvingas äta mat man inte tycker om, dvs den mat jag serverar (kött eller vegetarisk) uppskattas av all i familjen.
    Jag undrar också varför det är okej att kasta skit på köttätare men sedan skrika i högan sky när man får skit tillbaka?
    Nej jag har hellre en matglad familj än en familj med strikta förhållningslinjer om vad som ska ätas och inte.
  • imzey

En blodig entrecot är bland det godaste som finns och sjuk blir jag mycket sällan. Griskött äter jag ikke, bläää.
    Min dotter ska få äta presic det kött hon vill och bilda sig en egen uppfattning om världen. VÄGRA hjärntvätta :)

• MariaKsk88

"Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)"

Även acceptera köttätare, eller?

• MariaKsk88

"Jag anser inte att köttet i sig är något problem. Däremot tycker jag man ska vara kritisk till just djurhållningen och hur den sköts.
    Att äta kött är varken onaturligt eller oetiskt om man köper köttet från rätt producent. Det finns uppfödare där grisarna får gå ute och böka, slaktas utan långa transporter osv. Gynna dessa istället för att köpa kött från Irland och andra länder.

Begriper inte varför vegetarianer så ofta är så fanatiska. Live and let live, gäller väl inte bara djuren?"

Håller med!!!!

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!