• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • ica

Som svar på mitt tidigare inlägg:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande:

fel. Barn och vuxna behöver de åtta essentiella aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv. Dessa får vi i oss genom att äta protein. Kött, som mycket riktigt är högvärdigt protein, innehåller alla åtta av dessa aminosyror. Men aminosyrorna behöver inte intas samtidigt. Det går alldeles utmärkt att dela upp dem under dagen genom att äta olika sorters proteinrika livsmedel. Dessutom så innehåller mjölk, ägg och sojabönor även de fullvärdigt protein.
    Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost. Vi vuxna har depåer som vi kan klara oss på i åratal. Men ett växande barn har det inte och behöver mer. Vegetarianer blir mindre. Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar. Så om man inte vet vad man gör så varför utsätta sina barn för experiment.
  • Lady Dahmer
    ica skrev 2009-12-16 15:38:07 följande:
    Som svar på mitt tidigare inlägg:Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost. Vi vuxna har depåer som vi kan klara oss på i åratal. Men ett växande barn har det inte och behöver mer. Vegetarianer blir mindre. Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar. Så om man inte vet vad man gör så varför utsätta sina barn för experiment.
    det finns fler barn som äter kött som har bristsjukdomar och andra åkommor pga sin kost.

Problemet är inte kosten i sig utan att vissa föräldrar helt enkelt lagar skitmat till sina barn. och tvärr verkar många köttätare tro att det  är fullt tillräckligt med lite korv eller mamma scan. Veganer och vegetarianer har i regel lite mer kunskap om kost.

I sverige och resten av västvärlden så är det väldigt ovanligt att vegetarianer (barn) hamnar på sjukhus pga svält. Jag har aldrig ens hört talas om nåt fall. Vart har du hört det? Det där är en polulär myt som gärna framhävs av de som inte har speciellt stor kunskap om just vegetarisk kost. man brukar gärna dra upp fallet med den brittiska bebisen som dog pga "vegankost". (blev serverad äppeljuice istället för ersättning)
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Som svar på mitt tidigare inlägg:Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost. Vi vuxna har depåer som vi kan klara oss på i åratal. Men ett växande barn har det inte och behöver mer. Vegetarianer blir mindre. Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar. Så om man inte vet vad man gör så varför utsätta sina barn för experiment.
    och jo, alla dessa aminosyror finns i icke-animalisk föda. Eller vilken gör det inte menar du?
  • Ett Liv
    Som svar på mitt tidigare inlägg: Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost.
    Helt utan animalisk föda dvs mjölk och ägg osv är inte vegetarian utan VEGAN. STOR skillnad där.
    Som svar på mitt tidigare inlägg: Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Vegetarianer blir mindre.
    Jag känner ingen vegetarian som är mindre? Det lät väldigt konstigt i mina öron.
    Som svar på mitt tidigare inlägg: Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande: Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar.
    Det kan ju inte vara vanligt, jag har aldrig ens hört talas om det. OM det ens har hänt så tror jag inte att det har med att vara vegetarian att göra utan snarare om lathet från föräldern vilket kan hända om barnet äter kött också.
  • Joje

Jag och min familj äter allt med måtta, till och med kött!! Vi äter det vi tycker är gott och försöker hålla en allsidig kost!

Jag tror att är det meningen att man ska få cancer så får man cancer oavsett vad eller hur man äter!

En kvinna som levde VÄLDIGT sunt, vegetarian, motionerade regelbundet, ingen alkohol eller tobak. Allt detta för att undvika cancer! När hon var runt 45 år fick hon diagnosen coloncancer (cancer i tjocktarmen) och avled efter något år... Varför fick hon cancer? Hon hade ju inget "ruttet kött" i tarmarna...

• Dilong

Johanna W81 skrev 2009-12-16 16:09:45 följande:

Jag tror att är det meningen att man ska få cancer så får man cancer oavsett vad eller hur man äter!
    Finns det en mening med alla sjukdomar, även de som är påverkbara?
  • Joje
    Dilong skrev 2009-12-16 16:16:44 följande:
    Johanna W81 skrev 2009-12-16 16:09:45 följande:
    Finns det en mening med alla sjukdomar, även de som är påverkbara?
    Det finns väl en mening med allt, även om man inte alltid tycker om det eller förstår varför! Vilka sjukdomar är påverkbara menar du?
  • Kransen

Är det bättre med ruttna morötter i tarmarna då???

• Lady Dahmer
    Kransen skrev 2009-12-16 18:53:08 följande:
    Är det bättre med ruttna morötter i tarmarna då???
    skillnaden är att morötter smälter snabbare och därmed transporteras ut ur tarmen fortare än kött
  • Lady Dahmer
    Johanna W81 skrev 2009-12-16 18:50:54 följande:
    Det finns väl en mening med allt, även om man inte alltid tycker om det eller förstår varför! Vilka sjukdomar är påverkbara menar du?
    de allra flesta sjukdomar är påverkbara. Antingen genom att de går att motverka (med rätt kost, motion, sunt leverne osv) eller påskynda (med felaktig kost, rökning, solning, brist på motion osv) eller att de går att påverka efter faktumet (tex så kan en speciell kost göra att man får mindre resp. värre symptom)
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!