• ica

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Barn behöver högvärdigt protein som finns i kött för att utvecklas rätt. Bl a för hjärnans utveckling. Och för att jag inte är näringsexpert och ändå vill att mitt barn ska få allt det behöver. Så får de kött!

• ica

Som svar på mitt tidigare inlägg:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-14 17:10:36 följande:

fel. Barn och vuxna behöver de åtta essentiella aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv. Dessa får vi i oss genom att äta protein. Kött, som mycket riktigt är högvärdigt protein, innehåller alla åtta av dessa aminosyror. Men aminosyrorna behöver inte intas samtidigt. Det går alldeles utmärkt att dela upp dem under dagen genom att äta olika sorters proteinrika livsmedel. Dessutom så innehåller mjölk, ägg och sojabönor även de fullvärdigt protein.
    Alla dessa aminosyror finns inte i icke -animalisk föda. Mjölk och ägg är ju animaliskt. Och utan att vara näringsexpert eller att anlita en sådan är det oansvarigt att föda upp barn på helvegetarisk kost. Vi vuxna har depåer som vi kan klara oss på i åratal. Men ett växande barn har det inte och behöver mer. Vegetarianer blir mindre. Och det förkommer att barn som får enbart vegetarisk mat hamnar på sjukhus med svält-/bristsjukdomar. Så om man inte vet vad man gör så varför utsätta sina barn för experiment.
  • ica

Att barn i sverige hamnar på sjukhus pg a föräldrarnas bristfälliga vegetariska kost vet jag då jag arbetat på barnavdelning. Vi fick in 3 barn under kort tid på en barnklinik här i sverige. Så det har tyvärr hänt.
    Våra magar och kroppar är gjorda för en blandkost och att ge något annat kräver stor kunskap. Något alla inte har.

• ica

Många som växer upp på vegetarisk kost blir mindre som färdigvuxna. Se bara på adoptivbarn från asien som blir längre än sina jämngamla i ursprungslandet.

• ica

Jo, våra hjärnor behöver ju högkvalitativt protein från kött.

• ica

Ja, det kan vara jättegott men det kan frukt och grönt med.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!