• Eira78

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Oj, många upprörda känslor och generaliseringar i denna tråd. Hihi Lite roligt att detta fortfarande är ett ämne som kan uppröra så, både de som äter kött och de som inte äter kött.

Själv tror jag inte på att försöka påverka köttätare med en sådan aggressiv ton. Det är bättre att låta folk äta vad de vill och ofta är det de som äter kött som tar upp frågan kring vegetarisk mat och varför man valt att sluta med kött. Då kan man på ett mer ödemjukt sätt berätta om fördelarna med vegetarisk kost.

Som jag upplever det är det rätt många som har dragit ner på köttätandet även fast de kanske inte har slutat helt. Många verkar kanske bara äta kött någon dag i veckan. I alla fall här i Stockholm, vet inte hur det ser ut i övriga landet. Antar att folk har blivit mer medvetna om hur köttindustrin påvekrar miljön och djuren och sin egen kropp.

• Eira78
    Dripknot skrev 2009-12-30 11:17:44 följande:
    Stackars barn. Du tar ju ifrån barnet möjligheten att senare i livet välja själv vad denne vill äta. Snarare är det så att ni supervegetarianer är sådana förbaskat ego tråkmånsar så ni gör det valet åt era barn. Inget annat än egoistiskt anser jag!
    Jag tror att du trodde att JeH skrev det där om att sitt barn kommer att växa upp på vegetarisk kost. Men hon citerar trådstartaren.

Det är väl ingen norm att äta kött? Barnet har väl fortfarande möjlighet att äta kött senare i livet trots att det är uppväxt på vegetarisk kost. Mitt barn kommer att få vegetarisk mat men om den senare vill äta kött så är det ju upp till den. Förstår inte ditt resonemang att man skulle vara egoistiska tråkmånsar för att man låter sitt barn äta vegetarsikt. Jag vill ge mitt barn det bästa i matväg och det anser jag att jag gör genom att ge den vegetarisk.

Min sambo är ett levande exempel på att man kan börja äta kött trots att man är uppväxt på vegetariskt. Han ville göra det i de yngre tonåren. Sedan valde han själv efter några år att gå tillbaka till att vara vegetarian.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!