• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Kokomo

blå fisk skrev 2009-12-04 15:08:20 följande:

Jag känner samma sak. Jag är själv uppväxt på gård och var tidigt väl medveten om var kött och fisk kommer ifrån. Däremot har jag inte varit med om en slakt själv, men sett många skjutna djur som vi sedan åt upp. Vi visste var blodpuddingen kom ifrån därför att den var gjord på blod frånvåra egna djur. För mig är det självklart att berätta var mat kommer ifrån för vår dotter.
    Fast ni måste ju förstå att det inte är alla som är uppväxta på gård och har insikt i köttindistrin? Tycker det t.o.m är många vuxna som blir äcklade och håller för ögonen när det visas bilder på tv på hur köttet vi äter framställs. Så att gissa att det är många många barn som inte vet var kött kommer ifrån tror jag inte är en alldeles för vild gissning.
  • Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:13:03 följande:

Vi är skapta för att äta kött, inte en ensidig kost, det är varken bra för kropp eller knopp.
    Det är väl ingen som förespråkar en ensidig kost? En vegetarisk kost är fullgod ur näringssynpunkt.
  • Fjärilen235
    Turran skrev 2009-12-04 15:36:51 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:13:03 följande: Det är väl ingen som förespråkar en ensidig kost? En vegetarisk kost är fullgod ur näringssynpunkt.
    Bra sagt!!
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 14:31:40 följande:
    Människan är knappast skapt för den kosthållning vi har idag. Sen förstår jag inte riktigt din inställning... Givetvis vill man väl ge sina barn en bra kost som _minskar_ risken att få cancer?
    nej, ingen variant av den kosthållning vi har idag, varken med elelr utan kött och andra animaliska produkter

men herregud människa, om jag ger mitt barn enbart vegetarisk kost innebär det inte automatiskt att barnet får i sig mindre cancerogena ämnen. att få ner mängden cancerogena ämnen i kosten KRÄVER att vi äter ekologisk och KRAV-märkt mat, oavsett vilken typ av kost vi håller oss med. ett barn som föds upp på enbart vegetarisk, icke-ekologisk kost får i sig minst lika mycket, om inte mer, cancerframkallande ämnen än ett barn som föds upp på kost innehållande ekologisk och kravmärkt mat.
  • Vifsla
    Fast ni måste ju förstå att det inte är alla som är uppväxta på gård och har insikt i köttindistrin? Tycker det t.o.m är många vuxna som blir äcklade och håller för ögonen när det visas bilder på tv på hur köttet vi äter framställs. Så att gissa att det är många många barn som inte vet var kött kommer ifrån tror jag inte är en alldeles för vild gissning.
    Bara för att man inte kan bevittna slakt innebär väl inte det att man inte kan tala om för sina barn att nötköttet i köttbullarna kommer från kon liksom mjölken, bacon kommer från grisen och potatisen i pommes kommer från åkern.
  • High Heel Bitch
    Turran skrev 2009-12-04 15:36:51 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:13:03 följande: Det är väl ingen som förespråkar en ensidig kost? En vegetarisk kost är fullgod ur näringssynpunkt.
    Nej det finns ämnen i kött, fågel och fisk som vi behöver. Alltså blir vegitarisk mat alldeles för ensidigt för oss.
  • Fjärilen235

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande:

Nej det finns ämnen i kött, fågel och fisk som vi behöver. Alltså blir vegitarisk mat alldeles för ensidigt för oss.
    Fel, den innehåller alla näringsämnen kroppen behöver, knepet är att få i sig dom.
    Jag äter sällan potatis. Mycket fullkornsris &-pasta, alla bönor som finns, groddar & linser.
    Mår hur bra som helst & behöver inga vitamintillskott.
  • deelah
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka. Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser. Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur! å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra. Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet! och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott! Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna... jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo! så argumentet att man behöver kött håller INTE! Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    Ursäkta men vissa tycker tofu och sån vegetarian shit smakar illa.
    I happen to LOVE the taste of meat.
    Så prata för dig själv. Du tar upp det här med djurhanteringen.Massproduktion (som finns i allt vi väljer i våra supermarkets inclusive dina vegetariska morötter), kommer man inte undan det såvida man väljer att föder upp eget kött,grönsaker osv. Bara då vet du vad du egentligen äter.
    För du tror väl inte att grönsakerna på ica/konsum är de friskaste?

Jag älskar grönsaker,frukt fisk och kött. Det viktigaste är en varierad kost.
  • mia83

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande:

Men bönor, linser, nötter och olika tillskott kan väl göra vegetarisk kost bra ur näringssynpunkt? (är inte vegeterian själv)
  • Lady Dahmer
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:54:12 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:50:42 följande: och där har du ju fattat beslutet åt ditt barn, som du själv påpekat, väldigt få som uppfostras till att äta vegetarisk kost går över till att äta kött, alltså har du redan fattat ett livslångt beslut för ditt barn. om du istället skulle låta barnet växa upp med att äta kött, lära sig vart det kommer ifrån och få BÅDA sidor presenterade för sig (jag ahr inga problem att själv välja bort det jag aldrig fått äta innan iaf) är sannolikheten väldigt mycket större att barnet, när h*n är mogen, fattar ett beslut baserat på sina egna känslor och värderingar. för nog är andelen köttätare som blir vegetarianer betydligt större än tvärtom
    fast handen på hjärtat - skulle du fostra ditt barn enligt nåt DU tycker är fel bara för att hon ska få välja själv i framtiden? Eller gör du som alla andra föräldrar (och jag) - fostrar dem enligt det du anser vara rätt och fel?
    The male is an incomplete female, a walking abortion
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!