Inlägg från: Fjärilen235 |Visa alla inlägg
  • Fjärilen235

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag är demi vegetarian, äter fisk ägg, dricker mjölk.
    Mår utmärkt.
    En dag varje månad har jag min son & vissa gånger äter vi på restuarang &
    min son får välja mellan fisk & kött.
    Äter vi hemma hos mig eller hos en vän så blir det fisk & det är aldrig något krångel ifrån hans sida utan det som bjuds det äts.
    Grönsaker är han heltokig i.

• Fjärilen235
    luckyme83 skrev 2009-12-03 20:08:27 följande:
    att TVINGA ett barn är att trycka in något i munnen på den.. jag tror ingen normal förälder tvingar i sina barn någon mat alls.. man provar sig fram..gillar inte barnet kött, fine , då ger man inte kött..
    Håller med dig till fullo
  • Fjärilen235
    Maggiepuh skrev 2009-12-03 21:55:37 följande:
    Nu tappar jag tråden lite.... Hur har ni vegetarianer gjort med svininfluensavaccinet? Här har ni innehållsförteckningen, hoppas ni inte ångrar er med alla "köttiga" ingredienserna. konspirationer-och-sanningar.blogspot.com/200...
    Vad har svininfluensavaccinet med frågan att göra?
    Jag har tagit.
    Det som står på det blogginlägget är i min mening lika med bullshit.

Dessutom så kan jag lugna alla köttätare, kött ruttnar inte i magen!!
  • Fjärilen235

Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:33:15 följande:

att vara vegetarian är ett ETISKT ställningstagande. Det är inte valet av sport eller religion. ALLA föräldrar fostrar sina barn i enlighet med sin egen etiska övertygelse. Även du. Jag gissar att du t.ex lär dina barn att det är fel att slåss och mobbas? Att det är fel att stjäla och vara elak? osv. Jag lär mitt barn att det är fel att döda djur.
    Att vara demivegetarian, vegetarian eller vegan behöver väl inte bero på etniskt ställningstagande eller?
    Blev demivegetarian förra året pga konstanta magkramper i flera år. Var hos läkare titt som tätt men alla sa att jag hittade på.
    Är nu fullt friskt i magen :)
  • Fjärilen235
    Snäckan84 skrev 2009-12-04 13:11:37 följande:
    Alltså.... För att att man vill bli accepterad för sin åsikt så måste man kunna acceptera andras så ts jag förstår inte vad du vill med detta inlägg. Tala om hur sjuka vi andra föräldrar är som ge sitt barn kött? Och att säga att vi tvingar på dem det tycker jag låter helt fel. Anser du att dina föräldrar tvingade på dig kött fram tills du va 12? Då valde du ju själv att välja bort kött och det är ditt val precis som de flesta här inne så kommer deras barn själva ta ställning till vad det vill äta i framtiden när de är mogna nog till att förstå vad de äter..... Du säger att vi inte låter barnen välja men små barn kan inte välja själva, precis som ditt barn..... Vi skulle acceptera om våran son väljer att sluta äta kött men skulle du acceptera om ditt barn sen väljer att äta kött? Döm inte andra om du inte vill blir dömd själv!
    Bra sagt!!!
  • Fjärilen235
    Snäckan84 skrev 2009-12-04 13:11:37 följande:
    Alltså.... För att att man vill bli accepterad för sin åsikt så måste man kunna acceptera andras så ts jag förstår inte vad du vill med detta inlägg. Tala om hur sjuka vi andra föräldrar är som ge sitt barn kött? Och att säga att vi tvingar på dem det tycker jag låter helt fel. Anser du att dina föräldrar tvingade på dig kött fram tills du va 12? Då valde du ju själv att välja bort kött och det är ditt val precis som de flesta här inne så kommer deras barn själva ta ställning till vad det vill äta i framtiden när de är mogna nog till att förstå vad de äter..... Du säger att vi inte låter barnen välja men små barn kan inte välja själva, precis som ditt barn..... Vi skulle acceptera om våran son väljer att sluta äta kött men skulle du acceptera om ditt barn sen väljer att äta kött? Döm inte andra om du inte vill blir dömd själv!
    Bra sagt!!!
  • Fjärilen235
    Turran skrev 2009-12-04 15:36:51 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:13:03 följande: Det är väl ingen som förespråkar en ensidig kost? En vegetarisk kost är fullgod ur näringssynpunkt.
    Bra sagt!!
  • Fjärilen235

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande:

Nej det finns ämnen i kött, fågel och fisk som vi behöver. Alltså blir vegitarisk mat alldeles för ensidigt för oss.
    Fel, den innehåller alla näringsämnen kroppen behöver, knepet är att få i sig dom.
    Jag äter sällan potatis. Mycket fullkornsris &-pasta, alla bönor som finns, groddar & linser.
    Mår hur bra som helst & behöver inga vitamintillskott.
  • Fjärilen235
    mia83 skrev 2009-12-04 15:57:35 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande: Men bönor, linser, nötter och olika tillskott kan väl göra vegetarisk kost bra ur näringssynpunkt? (är inte vegeterian själv)
    Precis
  • Fjärilen235

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 16:00:07 följande:

Fast vi är ändå skapta för att äta allsidig kost med det menar jag inklusive kött, fisk och fågel. Visst är bönor, linser och annat jättebra mat. Men t ex för mycket kolhydrater är aldrig bra.
    Ja det vet jag att människan är, men jag vet vad pratar om då jag varit demivegetarian i mer än ett år.
  • Fjärilen235
    nystan1 skrev 2009-12-04 17:04:13 följande:
    Något av det värsta jag vet är när folk försöker trycka ner sin ideologi i halsen på folk. Jag tror att folk skulle lyssna mer på dig ts, om du slutade skälla och la fram dina argument lugnt och sansat istället. Sen har jag inget emot att folk äter vegetariskt, och är absolut för att djur som föds upp till slakt ska ha det mycket bättre än de har på de flesta ställen idag. Det finns alltid olika sätt att se på saker och ting, men att börja med den rubriken känns inte speciellt smart. Om det inte är så att du bara är ute efter att reta upp folk vill säga. Isåfall tror jag absolut att du har lyckats.
    Bra sagt
  • Fjärilen235
    ModestyB skrev 2009-12-07 13:33:54 följande:
    Wow, ditt inlägg är fullt av okunskap, varför tar du inte reda på några hårda fakta innan du skriver? Det är fett och proteiner som gör att man behåller mättnadskänslan länge. Tror du att du kan äta en sallad utan att förvänta dig att bli hungrig snart igen? Det där vara ett exempel, därmed inte sagt att just du åt en sallad när du blev hungrig snabbt igen, däremot törs jag lova att din måltid inte var särskilt väl sammansatt. Det är INTE svårt att få i sig näringsämnen som vegetarian, när ska folk fatta? Kött är inte den mirakelprodukt som köttätare tror. Däremot så finns det många köttätare som tror man kan leva fullgott näringsmässigt på typ kött o potatis, så är det naturligtvis inte. Och så slutligen ang. djuren. De djur som är rena köttätare har annan metabolism (och således också anatomi) än allätare eller vegetarianer. Så svårt kan det väl inte vara att förstå. Människor är allätare som klarar sig väl på vegetarisk kost. Många vilda djur som många tror är rena köttätare är i själva verket allätare. Resten av köttätarna äter ofta as, eller nydöda djur. Hunddjur dödar inte utan föregående jakt. INGA andra djur på planeten håller djur i misär för att sedan äta dom. Så "smarta" är vi, trots att det förstör vår planet såväl som oss själva.
    Bra sagt
  • Fjärilen235
    BeautifulFlower skrev 2009-12-07 13:41:44 följande:
    tillskillnad från vissa så vill man väl som föräldrer inte ge sitt växande barn enbart vegetarisk kost.. det finns näring i köttet som man behöver. Sen om du vill trycka i din stackars unge massa av vitaminer som en "ersättning" för dessa får du som mamma stå för, men du gör väl lika mycket fel som "oss andra som tvingar våra barn till att äta kött"- genom att sitta o säga hur jävla fel det är att barn ska äta kött, därmed kommer ditt barn enbart käka vegetariskt, även om det kanske inteär vad ditt barn vill. Tycker du är löjlig ts, bara för du inte vill ha kött i din kost betyder inte det att ditt stackars barn ska behöva gå utan.
    Det är inte bara vitaminer i den vegetariska kosten utan massa andra som t.ex protein.
  • Fjärilen235

Ett Liv skrev 2009-12-08 06:08:37 följande:

Jag fattar heller inte varför man som vegetarian ska behöva gör allt. (enligt vissa) Räcker det inte att vi i alla fall gör NÅGONTING för att få en bättre värld. När människor börjar tänka till och göra någonting, kanske små saker först, då börjar vi ju i alla fall gå mot rätt mål. Att som många köttätare gör -kräver att de som är veg. för miljöns skull ska tänka på miljön i ALLA sammanhang är en helt orimlig och omogen åsikt. Världen ser inte ut så idag, men börjar vi någonstans så kommer det att bli bättre.
    Håller med dig
  • Fjärilen235
    ModestyB skrev 2009-12-08 13:15:09 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-08 06:08:37 följande: Dessutom så är ju en vegetarisk livsstil att göra MASSOR, redan där=) Kan ju tillägga att de veggisar jag känner har en större medvetenhet kring en miljövänlig livsföring än 90% av de köttätare jag känner. Kan ju också tillägga, för de som tycker att jag "käftar" med köttätarna i tråden, att detta är en diskussionstråd, här ger jag uttryck för mina åsikter, i mitt privatliv har jag mina åsikter, men jag basunerar inte ut dem, jag mästrar inte och jag låter alla själva välja hur de vill leva sina liv. Det är dessa värderingar kring acceptans av skillnader jag även försöker överföra på mitt barn.
    Håller med dig
  • Fjärilen235

Our Miracle skrev 2009-12-08 15:08:47 följande:

Vill bara säga en sak: Redan på stenålder åt människan kött. Det är en naturlig del i "kretsloppet" att djur äter djur som äter djur osv. Det är viktigt att vi får i oss proteiner! Jag äter kött och är i stort sett aldrig sjuk, kanske lite snuvig ibland men på det hela är jag frisk och pigg, för att jag äter husmanskost och varierar mina måltider, typ kyckling på mån, kött på tisdag, pasat på ons, soppa på tor osv. Jag brukar oftast kunna se dom människor som är vegetarianer/veganer. Vet ni varför? Jo, dom är för det mesta beniga, vita och har lite insjukna ögon - kanske beror det på att de har brist på det ämne som finns i köttet? Innan jag avslutar vill jag bara påpeka att jag struntar totalt i om andra människor är vegetarianer/veganer osv - så länge dom bara låter mig vara ifred och inte ska "läxa upp" mitt sätt att leva, för jag "läxar inte upp" deras sätt att leva!!!
    Vi vegetarianer får OCKSÅ i oss protien genom bönor, linser osv.
    På mig märks det inte att jag är vegetarian, jag äter rätt & får i mig varenda liten sak som kroppen behöver.
    Man behöver inte vara vegetarian för att få insjukna ögon, blek hud & bening. Det beror på om man äter rätt.
    Lägg ner din förolämpning mot oss.
  • Fjärilen235
    Turran skrev 2009-12-08 15:23:00 följande:
    Our Miracle skrev 2009-12-08 15:08:47 följande: Vad lustigt! Brukar du leka "spot the vegetarian"? Du måste ha träffat många vegetarianer för att kunna göra ett sånt statement. Eller hur drar du slutsatsen att vegetarianer och veganer för det mesta är "beniga, vita och har lite insjunkna ögon"?
    Bra sagt
  • Fjärilen235
    rosenknopp09 skrev 2009-12-30 11:27:24 följande:
    I tidernas begynnelse åt människan frukter, bär och as. Människan lärde sig att göra spjut för själva kunna döda sitt byte. Våra tänder och vårt matsystem är gjorda för att äta både kött och visst grönt, vi behöver alla näringsämnen och vitaminer för att våra kroppar och vår hjärna ska fungera tillfredsställande.Sen kan jag mycket väl medge att det kan kännas äckligt om man hela tiden tänker på att man äter ett lik.Men allvarligt, det finns så mycket som kan anses äckligt i den här världen: vin som trampas av svettiga fötter, grönsaker som kommer upp ur smutsig och ofta förorenad jord som dessutom blivit gödslad med kobajs och kiss. Men det är naturligt! Det är så man gör vin, det är så man odlar.Men skulle det vara onaturligt att äta kött när man är ett köttätande djur?Jag har själv varit vegeterian i tonåren men gick tillbaka till kött då jag kände att jag mådde inte bra över att enbart äta grönsaker och baljväxter.Kosttillskottet tog jag ändå men det var inte samma sak. Jag äter inte kött varje dag... det kan ju vara en början till få andra att äta mindre.Jag är en väldigt stor djurvän jag hatar när man läser djurförsök, djurplågeri, bönder som missköter sina djur, folk som bär pälsar, djur i fångenskap.Det bästa är att göra som jag inte äta kött varje dag, eller köra vegetarisk vecka. Men att äta kött är liksom ett val det är upp till var och en att äta kött om de vill.
    Varför sska andra följa dina råd? Tänkt på att många av oss är vegetarianer pga olika skäl.
    Jag är demivegetarian pga köttallergi.
  • Fjärilen235
    Dilong skrev 2009-12-30 13:57:44 följande:
    Själv är jag allergisk mot alla grönsaker och all frukt.
    Hahaha, går inte på en sådan sak.
  • Fjärilen235
    Dilong skrev 2009-12-30 13:57:44 följande:
    Själv är jag allergisk mot alla grönsaker och all frukt.
    Hahaha, går inte på en sådan sak.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!