• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Elfva
    gutegirl skrev 2009-12-04 12:17:53 följande:
    Jag ger mina barn kött, annars finns risken att de kommer efter i utvecklingen och t ex inte lär sig stava ordentligt.
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 12:44:03 följande:
    Och din poäng är vad? Att det spelar ingen roll att överdriven konsumtion av rött kött innebär en ökad risk för vissa cancerformer eftersom det finns andra saker som ökar risken också? Eller?
    risken för cancer är inte ett hållbart argument i en sådan diskussion. överkonsumtion av vad som helst är inte bra, men det är ju långt ifrån alla som äter sitt kött rött.. genomstekt ska det vara för min del
  • Kokomo

Nu tycker jag att man ska få göra som man vill när det kommer till mathållning, men jag håller med ts på en punkt. Jag tycker faktiskt man ska förklara för sina barn var kött kommer ifrån och hur det hamnar på våra tallrikar. Tyvärr tror jag inte att det är många som gör det.

• Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 12:29:39 följande:
    just det, jag glömde ju säga: det är dumt att kliva utanför dörren, himlen kan ramla ner i skallen på dig, ett träd kan ramla ner i skallen på dig, du kan bli påkörd av en bil osv. kanske är så att köttätarna anser att det är värt risken att få cancer bara för att få njuta av sitt kött?! vi tar risker i varenda val vi gör, varje dag
    Javisst. Jag vill bara kommentera att det är felaktigt att säga att det inte finns en koppling mellan köttkonsumtion och cancer. Naturligtvis står det alla fritt att föda sina barn processerat och rött kött 7 dagar i veckan.
  • mee2

KÖTT e GOTT speciellt på sommaren när man grillar FLÄSK mummmmmmmmmms
    Kött med grönsaker e gott.

• mee2
    Turran skrev 2009-12-04 12:52:17 följande:
    Javisst. Jag vill bara kommentera att det är felaktigt att säga att det inte finns en koppling mellan köttkonsumtion och cancer. Naturligtvis står det alla fritt att föda sina barn processerat och rött kött 7 dagar i veckan.
    men vem äter KÖTT 7 dagar i veckan, bara för att man e köttätare kan man väl äta fisk och kyckling med och även veg ibland.
  • SofiaD
    Turran skrev 2009-12-04 12:52:17 följande:
    Jag reagerade mest på att det lät på ts som kött=cancer vilket inte är fallet. Att det sen finns samband som du säger är en annan sak. Det finns samband mellan det mesta och cancer verkar det som.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 12:49:08 följande:
    risken för cancer är inte ett hållbart argument i en sådan diskussion. överkonsumtion av vad som helst är inte bra, men det är ju långt ifrån alla som äter sitt kött rött.. genomstekt ska det vara för min del
    Inte hållbart argument? Överkonsumtion i detta fallet handlar om över 500 g i veckan. Btw - med rött kött menas inte rått kött.

"To reduce your cancer risk, eat no more than 500g (cooked weight) per week of red meats, like beef, pork and lamb, and avoid processed meats such as ham, bacon, salami, hot dogs and some sausages.

If you want inspiration for meals that do not use a lot of red meat, then there are lots of ideas in our recipes section.

What is red meat?

Red meat refers to beef, pork, lamb and goat ? foods like hamburgers, minced beef, pork chops and roast lamb.

As a rough guide 500g of cooked red meat is the same as 700 to 750g of uncooked red meat. To help visualise how much this is, a medium portion of roast beef or pork is about 90g and a medium steak is about 145g.

What is processed meat?

This is meat preserved by smoking, curing or salting, or by the addition of preservatives. Examples include ham, bacon, pastrami and salami, as well as hot dogs and some sausages. Hamburgers and minced meats only count as processed meat if they have been preserved with salt or chemical additives.

Meat and cancer ? the evidence

The evidence that red meat is a cause of bowel cancer is convincing and there is also convincing evidence that processed meat is a cause of bowel cancer.

Red meat contains substances that are linked to bowel cancer. For example, haem, the compound that gives red meat its colour, has been shown to damage the lining of the colon.

Studies also show that people who eat a lot of red meat tend to eat fewer plant-based foods, so they benefit less from their cancer-protective properties."

www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendations/meat_and_cancer.php
  • Turran
    mee2 skrev 2009-12-04 12:54:54 följande:
    men vem äter KÖTT 7 dagar i veckan, bara för att man e köttätare kan man väl äta fisk och kyckling med och även veg ibland.
    Ja, det får man ju hoppas ur hälso- och miljösynpunkt.
  • jmynt

asså jag fattar inte att folk orkar hålla på.......TS jag är också 21 och jag har ätit kött hela mitt liv och jag skulle aldrig döma någon för att de inte äter det. Det är omoget och dumt, så kanske har det där med kött och utveckling en poäng, är jag helt enkelt mer mogen än du?!Kan inte folk få ta sina risker äta det de vill och vara lyckliga? De tvingar ju varken dig eller ditt barn att äta kött. jag har en väninna som var vegetarian, hon blev tyvärr allergisk mot grönsaker så vad ska hon göra då lägga sig ner ock dö för slippa äta kött?

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!