• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • blå fisk

Jag kan bli lite irriterad också över att många vegetarianer verkar förutsätta att vegetarisk kost per automatik är nyttig. Vegetariskt kan vara väldigt nyttigt och näringsriktigt, men det kan lika gärna vara både onyttigt och näringsfattigt. Läser en blogg ibland där en hängiven vegetarian äter enbart pommetallrik till middag flera dagar i veckan, kanske inte så nyttigt.

• kuddmys

Men gud så naivt och generaliserande att tro, att hela ens hälsa beror på kostvalet.

• kuddmys

Vegetarisk mat är ofta väldigt dyr och många skulle inte ha råd med den.

• pluppfamiljen

mmmm en blodig biff.... Dax att fixa middag {#lang_emotions_laughing} Vitlöks smör och potatisgratäng och så en grekisk sallad till. Biffen ska vara så röd att tallriken blir röd. {#lang_emotions_tongue_out} 

5 barns mamma
  • kuddmys
    pluppfamiljen skrev 2009-12-04 16:33:26 följande:
    mmmm en blodig biff.... Dax att fixa middag  Vitlöks smör och potatisgratäng och så en grekisk sallad till. Biffen ska vara så röd att tallriken blir röd.  
    Smaklig måltid! Undrar hur man förväntar sig bli respekterad som vegetarian, när man inte respekterar köttätare. Syftar på ts.
  • Cyberdansken
    nattis83 skrev 2009-12-04 16:19:08 följande:
    ...kött är fullt med bakterier och djuren lider bara för att vi människor ska bli mätta!!!...NEJ till KÖTT!!!!
    Ursäkta, men allt är fullt med bakterier, du själv (och jag) består till nästan 60% av bakterier. Utan dom fungerar vi inte. Samma med växter...
  • High Heel Bitch
    Fjärilen235 skrev 2009-12-04 16:05:26 följande:
    Ja det vet jag att människan är, men jag vet vad pratar om då jag varit demivegetarian i mer än ett år.
    Men dåså då är det ganska logiskt och naturligt att vi ska äta både kött, fisk och fågel också, för att må som bäst också.
  • mammamia72

Det är aldrig bra att börja en argumentation med att anklaga motparten för något. Dessutom har ditt inlägg både sakfel (faktafel) och stavfel vilket knappast inger något förtroende. Du måste förstå, och kommer förmodligen att lära dig det när du blir äldre, att människor är olika och handlar därefter. En smula ödmjukhet skulle inte skada tycker jag, särskilt inte såhär i juletid. Låt folk göra som de vill, om någon äter kött så skadar det ju knappast dig och din familj, eller hur? Alla har rätt till en åsikt, men du kan ju inte tvinga någon att tycka precis som du.

• BELLAm2

Hej TS!
    Jag blev också veg. som 12-åring och det är över 15 år sedan (av etiska skäl).
    Gav aldrig kött när barnen var små pga att jag inte ville smaka av temperaturen. Dock fick de det av sin pappa...
    Jag har alltid haft för dålig kunskap om näringslära för att våga ge endast veg.
    Jag tycker att alla får välja själva och jag berättar för barnen vad det är för nåt i förpackningarna, kommer stötta de helhjärtat om de vägrar i farmtiden. Barnen äter en del vegetariskt också såklart, speciellt på senare tid när jag mognat och lärt mig massor nya recept. Jag har heller aldrig haft näringsbrist på nåt sätt, bara lite järntillskott som du och typ alla andra gravida =)

Tror som många andra att det är bekvämt och gammal vana och att det är gott å så som gör det.
    Slutord: Okryddat kött smakar död! Det gör inte bönor eller grönsaker...

• CajsaLisan

men lilla vän... man får cancer av allting idag.

Du vet om att det du skriver mer eller mindre är förtal mot sveriges bönder?!
    Har du ens varit i en laggård?
    Visst finns det folk som inte tar hand om sina djur på rätt sätt.. men innan du börjar lipa över det i sverige bör du kolla utlandet. DÄR snackar vi om ett helt annat sätt att hålla djur på. Att föda upp grisar i höghus- det är inte schysst.

När du skriver att alla grisar äter på vanadra... har du verkligen varit i alla svinstall i hela sverige och kollat upp detta?

Om nu kött är så hemskt och onyttigt.. hur kommer det sig att jag ocskå är kärnfrisk och aldrig är sjuk, hur kommer det sig att min son är kärnfrisk och vägde över 4kg?!

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!