• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Turran
    LillTussa skrev 2009-12-04 20:13:56 följande:
    Jag hade järnbrist, ganska ordentlig sådan och blev rekommenderad av läkare att äta hembundet järn som bara återfinns i animaliska produkter för att snabbt återfå mitt järnvärde. Hembundet järn tas upp lättare och snabbare av kroppen än järn som finns i vegitabiliska produkter och för att snabbt bygga på sina förråd så rekommenderas animaliskt bundet järn. Bara nåt jag lärt mig..
    De finns inga rekommendationer om att ta järntillskott som vegetarian under normala omständigheter. Det finns många vegetariska järnkällor så jag tror inte att järn är ett av de ämnen som HHB syftar på.
  • Tilhi

Hmm,varför jag äter kött? Därför att det är skitgott =)=) Jag bara ÄLSKAR kött!! Skulle aldrig sluta att äta kött... Hur dom behandlar djuren är väl tråkigt men det ändrar inte min vilja att äta kött! Lika lite än det att jag köper saker gjorda av djurskinn eller päls...... Förresten, äter du gelegodis? gissa vad godis innehåller =)

• Tilhi

Hmm,varför jag äter kött? Därför att det är skitgott =)=) Jag bara ÄLSKAR kött!! Skulle aldrig sluta att äta kött... Hur dom behandlar djuren är väl tråkigt men det ändrar inte min vilja att äta kött! Lika lite än det att jag köper saker gjorda av djurskinn eller päls...... Förresten, äter du gelegodis? gissa vad godis innehåller =)

• FruNaftra

Bara läst TS.

Vadå URS?
    Sålänge man ger barnen näringsrik och balanserad kost så kvittar det väl om det är kött eller/och vegetariskt!

Låt barnen få ta aktiv ställning till om de vill vara vegetarianer när de är stora nog att fatta det beslutet själva istället. Precis som med religion. Tvinga inte in barnen i något. Låt dem tänka själva istället!

Föresten, ren nyfikenhet....hur ska du göra när barnet ska äta på förskolan? Jag trodde man var tvungen att äta det som serverades.

• Turran
    FruNaftra skrev 2009-12-04 20:23:13 följande:
    Föresten, ren nyfikenhet....hur ska du göra när barnet ska äta på förskolan? Jag trodde man var tvungen att äta det som serverades.
    Eftersom vegetarisk mat ses som ett fullgott alternativ till köttkost, så kan man givetvis få vegetarisk mat till sitt barn.
  • High Heel Bitch
    Turran skrev 2009-12-04 20:04:12 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 19:59:36 följande: "Grundat på fakta"!?! Du kan inte vara lite mer specifik? Vilka ämnen saknas i vegetarisk kost?
    Snälla nån, jag har ju sagt hur många gånger som helst att fisk, fågel och kött innehåller mer saker än vad linser och böner och annat vegitariskt innehåller. Det är grunat på ren fakta, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vi behöver äta kött så är det bara, och man kan aldrig få i sig samma nyttiga saker som finns i det genom böner, grönsaker och linser.
  • Lillkillensmamma

Är jag en dålig mamma för att mina barn får äta kött menar du?? Tror ju då inte att deras köttätande har så mycket med föräldraskap att göra.. Mina barn är trygga, har alltid mat på bordet och hela samt rena kläder på sig. Båda mina pojkar är harmoniska barn och väldigt sociala av sig. Så jag tror ju då INTE att jag har gjort så stort fel i att ge dom kött. Kommer fortsätta med det. Fast om någon av dom väljer själv att inte göra det senare kommer jag ju givetvis stödja det då.

• FruNaftra

Oki. Tack för infon

Men säg att barnet VILL äta kött precis som sina kompisar medan mamman propsar på om att barnet ska äta vegetarisk mat? Jag är lite nyfiken på hur personalen ställer sig till sådana situationer. Mamman är inte där, barnet vill äta kött. Ska personalen neka barnet rätten att äta kött?

Turran skrev 2009-12-04 20:29:49 följande:
    Eftersom vegetarisk mat ses som ett fullgott alternativ till köttkost, så kan man givetvis få vegetarisk mat till sitt barn.
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 19:30:30 följande:
    På vilket sätt är det relevant i denna diskussion, tycker du?
    jag anser att när du börjar hetsa upp dig över att vissa överkonsumerar kött i i-länderna så är det väl inte så konstigt så som vi överkonsumerar allt annat. jag är fortfarande evigt trött på alla dessa veganer och vegetarianer som fördömer mig för mitt val och försöker "omvända" mig till att bli vegetarian genom allsköns "skitsnack"
  • Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 20:30:02 följande:

Snälla nån, jag har ju sagt hur många gånger som helst att fisk, fågel och kött innehåller mer saker än vad linser och böner och annat vegitariskt innehåller. Det är grunat på ren fakta, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vi behöver äta kött så är det bara, och man kan aldrig få i sig samma nyttiga saker som finns i det genom böner, grönsaker och linser.
    För tredje gången då.... då kan du kanske svara på frågan vilka nyttiga saker man inte får i då man äter en vegetarisk kost? Eller?

Btw, jag har visst svarat på din fråga, men du kanske missade det? Inlägg #644.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!