• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • FruNaftra

Vilken diskussionsnivå det är här inne

Kastar in en fråga:
    Varför kan man inte låta barnet själv få välja om hon/han ska få äta kött?

• busbajsen
    TS.
    Du säger att du inte varit sjuk på 10 år, blev vegetarian när du var 12 och är nu 21. Då betyder det ju att du var frisk ett helt år när du INTE var vegetarian. Kanske har du bara ett bra imunförsvar. Jag dömmer dig inte för att du är vegetarian, det är upp till var och en, men jag gillar inte att du smutskastar oss som inte är det. Jag tycker också synd om alla djur som far illa men slutar inte äta kött för det. Istället köper jag närproducerat ifrån ställen jag vet sköter sina djur bra. Bor på landet och har tillgång till istort sett allt.
  • sanlun

Min sambo är vegetarian men inte jag. Jag är dock ingen köttälskare så pga det äter vi bara vegetariskt hemma. Vår son på 1 äter bara vegetarisk kost... vi har kollat med dietist och allt är ok. Båda äter och dricker dock mjölkprodukter så då slipper man B12-brist och mår finfint :)

• Ett Liv
    Ceal skrev 2009-12-04 20:44:54 följande:
    Vi är rovdjur. Alltså är vi gjorda för att äta kött.
    Nej vi är allätare, INTE rovdjur. Läs på.
    Allätare kan äta kött men ska inte äta för mycket och behöver en varierad kost.
  • sanlun

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 20:30:02 följande:

Snälla nån, jag har ju sagt hur många gånger som helst att fisk, fågel och kött innehåller mer saker än vad linser och böner och annat vegitariskt innehåller. Det är grunat på ren fakta, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vi behöver äta kött så är det bara, och man kan aldrig få i sig samma nyttiga saker som finns i det genom böner, grönsaker och linser.
    Nix, det behöver man faktiskt inte. Quorn- och sojaprodukter är fullvärdiga proteinkällor!
  • Turran
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:01:47 följande:
    Vilken diskussionsnivå det är här inne Kastar in en fråga: Varför kan man inte låta barnet själv få välja om hon/han ska få äta kött?
    Ett litet barn är oförmöget att fatta informerade beslut. En vegetarisk kost är fullgod, så det finns egentligen ingen hälsoaspekt att ta hänsyn till. Tycker man sen som förälder att köttindustrin är vedervärdig är det inte konstigt om man inte vill att ens barn ska vara sponsorer.
  • Wolfclaw

Om jag minns min urtidshistoria rätt levde vi ett tag som renodlade vegetarianer men den arten fick ge vika för våra köttätande förfäder.

Visst finns det fullgoda alternativ om man av olika själ inte vill äta kött, men att som TS fördöma andra för sitt val tycker jag är förkastligt.

Det jag tycker extra oroväckande är att det verkar finnas en trend att man automatisk hjälper miljö och djurhållning genom att välja vegetariskt, krav, ekologiskt etc. Som gammal lantbrukare kan jag säga att vi svenskar är ganska lurade på den punkten.

• minezza
    Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    Det där låter fint, kanske TS själv också kunde ta efter det, dvs att acceptera ALLA. Som så mycket annat: låt alla blommor blomma! Man kan försöka UPPLYSA människor, men om man vill att de ska byta inställning till något så kan man inte börja med att skälla ut dem, för då kommer de själv också att förhålla sej negativt till den info man försöker ge och de kommer att hitta på argument för att försvara sitt eget handlande eller sätt att se på saken. Så lite mera pedagogik om du vill få fram ett meddelande och inte starta ett allmänt bråk.
  • High Heel Bitch
    Turran skrev 2009-12-04 21:19:24 följande:
    Ett litet barn är oförmöget att fatta informerade beslut. En vegetarisk kost är fullgod, så det finns egentligen ingen hälsoaspekt att ta hänsyn till. Tycker man sen som förälder att köttindustrin är vedervärdig är det inte konstigt om man inte vill att ens barn ska vara sponsorer.
    www.primavi.se/halsa_mat_och_dryck/artikel.cfm&K%C3%B6tt%20och%20n%C3%A4ring
  • LillTussa
    Wolfclaw skrev 2009-12-04 21:20:00 följande:
    Om jag minns min urtidshistoria rätt levde vi ett tag som renodlade vegetarianer men den arten fick ge vika för våra köttätande förfäder. Visst finns det fullgoda alternativ om man av olika själ inte vill äta kött, men att som TS fördöma andra för sitt val tycker jag är förkastligt. Det jag tycker extra oroväckande är att det verkar finnas en trend att man automatisk hjälper miljö och djurhållning genom att välja vegetariskt, krav, ekologiskt etc. Som gammal lantbrukare kan jag säga att vi svenskar är ganska lurade på den punkten.
    Kan inte du utveckla det? Är nyfiken..
    För jag köper av bonde men mest för att jag vet att djuren har det bra och för att köttet är sååå förbannat mycket finare och mörare..
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!