Inlägg från: FruNaftra |Visa alla inlägg
  • FruNaftra

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Bara läst TS.

Vadå URS?
    Sålänge man ger barnen näringsrik och balanserad kost så kvittar det väl om det är kött eller/och vegetariskt!

Låt barnen få ta aktiv ställning till om de vill vara vegetarianer när de är stora nog att fatta det beslutet själva istället. Precis som med religion. Tvinga inte in barnen i något. Låt dem tänka själva istället!

Föresten, ren nyfikenhet....hur ska du göra när barnet ska äta på förskolan? Jag trodde man var tvungen att äta det som serverades.

• FruNaftra

Oki. Tack för infon

Men säg att barnet VILL äta kött precis som sina kompisar medan mamman propsar på om att barnet ska äta vegetarisk mat? Jag är lite nyfiken på hur personalen ställer sig till sådana situationer. Mamman är inte där, barnet vill äta kött. Ska personalen neka barnet rätten att äta kött?

Turran skrev 2009-12-04 20:29:49 följande:
    Eftersom vegetarisk mat ses som ett fullgott alternativ till köttkost, så kan man givetvis få vegetarisk mat till sitt barn.
  • FruNaftra

Vilken diskussionsnivå det är här inne

Kastar in en fråga:
    Varför kan man inte låta barnet själv få välja om hon/han ska få äta kött?

• FruNaftra

Ett litet barn kan självklart ha åsikter om vad hon/han äter.

Det är en sak att äta varierad kost och därmed blanda både kött och vegetarisk mat, och en helt annan att systematiskt utesluta kött. Jag säger inte att vegetarisk kost är ohälsosamt men varför vara så extrem och neka ett barn rätten att få äta kött. Kött gör ingen skada. Så varför inte variera kosten och äta både och? Om barnet är stor nog att ha en åsikt, borde inte barnet få rätten att själv välja?

Känns egoistiskt att frånta barnet den rätten

Turran skrev 2009-12-04 21:19:24 följande:
    Ett litet barn är oförmöget att fatta informerade beslut. En vegetarisk kost är fullgod, så det finns egentligen ingen hälsoaspekt att ta hänsyn till. Tycker man sen som förälder att köttindustrin är vedervärdig är det inte konstigt om man inte vill att ens barn ska vara sponsorer.
  • FruNaftra

Hur ställer du dig då om barnet som ...säg 12 åring... kommer hem och säger att hon/han testade på att äta en kötthamburgare på McDonkan och tyckte det var så gott så han/hon vill börja äta kött? Hur ställer du dig då?

Vi gör ju alla val i livet när vi blir större och blir lite klokare. Det viktigaste är ju inte att skuldbelägga varandra för våra val i livet.

Lady Dahmer skrev 2009-12-04 21:29:22 följande:

kött skadar djur. jag vill inte att mitt barn ska ta del av det. ett liten barn kan inte ta informerade beslut. ett liten barn förstår inte innebörden av sina val. de har inget konsekvenstänkande. Det är mycket som barn inte har rätt att välja mellan. Det är vår uppgift som föräldrar att välja åt dem. För vi vet bäst.
  • FruNaftra

Så fort barnet är gammalt nog att laga sin egen mat så är det alltså OK? Men om man äter ute då? Då behöver man inte laga det själv.
    Hur kan du bedöma att barnet är stor nog att förstå konsekvensen av sina beslut?

Lady Dahmer skrev 2009-12-05 10:37:22 följande:

vid tolv är man gammal nog att ta egna beslut och förstå konsekvenserna av dem. men jag skulle inte tillaga det. vill hon äta kött så får hon fixa det själv.
  • FruNaftra

Vilken ton du tar. Det är väl ingen konstig fråga. Tycker inte jag iallafall. Jag försöker bara förstå din bättre och det gör jag väl knappast på annat sätt än att fråga.

Måste ditt barn argumentera för sin sak innan du ger ditt godkännande att låta (barnet laga och) äta kött? Alltså måste det bli en debatt och moralpredikan?

Lady Dahmer skrev 2009-12-05 11:16:24 följande:

Hur avgör NÅN förälder att deras barn är moget för egna beslut? Vilken konstig fråga. Man känner ju sitt barn. Man vet ju vad det är moget för och inte, man vet ju sitt barns begränsningar och styrkor och man vet ju hur pass mycket de förstår... nej jag fattar verkligen inte frågan. Och nej, det handlar inte om när barnet är redo att laga mat själv. Jag kunde laga mat när jag var fem, men inte fan var jag gammal nog att ta informerade beslut då! Och sen finns det 15-åringar som inte kan laga mat, men de är ändå gamla nog att bestämma över sina matvanor.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!