• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Turran
    Dilong skrev 2009-12-04 22:51:13 följande:
    Jag hittar dock inget om att processade köttprodukter skulle vara en fara, på annat sätt än för det kött de innehåller.
    Första meningen: "WCRF UK recommends limiting consumption of red meat (such as beef, pork and lamb) and avoiding processed meats."
    Nu fanns det inga källhänvisningar på sidan, men tydligen ska det finnas studier som visar att ett högt intag av rött kött kan vara en tarmcancerrisk.
    Finns en hel del studier på PubMed i ämnet om du är intresserad:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18076279&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_MultiItemSupl.Pubmed_TitleSearch&linkpos=3&log$=pmtitlesearch4

"CONCLUSIONS: Both red and processed meat intakes were positively associated with cancers of the colorectum and lung; furthermore, red meat intake was associated with an elevated risk for cancers of the esophagus and liver."
    Sidan rekommenderar att man äter mindre än 750g rött kött i veckan för att minska risken, vilket är ganska mycket kött.
    500 g tillagat kött. Och inget behandlat kött.
  • Frökensvår 83

Jag kan förstå varför man inte vill äta kött när man tänker på djurhållningen osv men då ställer jag mig frågan, om man nu ska vara så moraliskt korrekt när det gäller detta, borde man inte då utesluta alla animaliska produkter? så som ägg, mjölk, skinnkläder, osv. Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen?
    Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.

• Dilong
    Turran skrev 2009-12-04 23:22:17 följande:
    Finns en hel del studier på PubMed i ämnet om du är intresserad:
    Tack.

Och det var som tusan. Sökte också på Pubmed, men tydligen på fel sökord.
  • sanlun

Frökensvår 83 skrev 2009-12-04 23:30:49 följande:

Jag kan förstå varför man inte vill äta kött när man tänker på djurhållningen osv men då ställer jag mig frågan, om man nu ska vara så moraliskt korrekt när det gäller detta, borde man inte då utesluta alla animaliska produkter? så som ägg, mjölk, skinnkläder, osv. Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen? Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.
    Det kan jag också tycka... för man gör väl saker med hönor och kor så att de ska värpa samt ha mjölk hela tiden dessutom. Grejen är väl att det blir så svårt med att få tillräcklig näring utan ägg och mjölk?! När vi shoppar skor åt min sambo köper vi vegetariska :)
  • Turran
    MrsAlonso skrev 2009-12-04 23:06:48 följande:
    Om du syftar på falukorven så undrar jag om alla födda på 40 och 50 talen som är uppväxta med denna mat enligt dig kommer stendö i cancer nu då eller?
    Ja, jo precis. Huvudet på spiken.
    Och alla dessa "låtsaskött" produkter som ex sojakorv, vegetariska "köttbullar" , quornbiffar m.m. de innehåller väl rätt mycket skit de med eftersom de är hel/halvfabrikat eller?
    Säger du det så...
    Befolkningen på ex grönland som har en diet bestående av 75% kött/späck (som ren råvara ej processat obs) har det procentuellt lägsta antalet cancer och hjärtkärlsjuka personer i världen...bara en parentes lixom...
    Jaså, är det så? www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19186762
  • Turran

Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen? Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.
    Oj, burhöns - finns de kvar i Sverige?
  • Turran
    Theréze skrev 2009-12-04 23:18:05 följande:
    Men även om ni är många som inte vill ge upp köttkonsumtionen helt och hållet så tycker jag att det vore ett bra alternativ att dra ner på köttkonsumtionen just med tanke på miljön.
    Ja, att dra ner på köttet är positivt både för hälsan och miljön.
  • Ett Liv

Jag kan förstå varför man inte vill äta kött när man tänker på djurhållningen osv men då ställer jag mig frågan, om man nu ska vara så moraliskt korrekt när det gäller detta, borde man inte då utesluta alla animaliska produkter? så som ägg, mjölk, skinnkläder, osv. Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen? Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.
    Mina föräldrar har höns så jag äter ägg från dem. Och de hönsen är jätte sociala och mår fin fint :)
    Mjölkprodukter får man genom att aldrig sluta mjölka kon. På så sätt fortsätter hon ge mjölk.
    Äter inte så mycket mjölkprodukter, men endel, och varvar ofta med soja-mjölk osv. Dricker inte mjölk så det är ett enkelt val. Så jag tycker att jag ändå bidrar där med.
  • Dreyfus
    Turran skrev 2009-12-04 23:44:43 följande:
    Jaså, är det så? www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19186762
    Ja! Den studie du refererar till visar att "välfärdssjukdomar" ökar på Grönland, men detta beror på att de överger sin traditionella högproteinkost!
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!