• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-05 11:13:06 följande:
    Så fort barnet är gammalt nog att laga sin egen mat så är det alltså OK? Men om man äter ute då? Då behöver man inte laga det själv.Hur kan du bedöma att barnet är stor nog att förstå konsekvensen av sina beslut? Lady Dahmer skrev 2009-12-05 10:37:22 följande:
    Hur avgör NÅN förälder att deras barn är moget för egna beslut? Vilken konstig fråga. Man känner ju sitt barn. Man vet ju vad det är moget för och inte, man vet ju sitt barns begränsningar och styrkor och man vet ju hur pass mycket de förstår... nej jag fattar verkligen inte frågan.

Och nej, det handlar inte om när barnet är redo att laga mat själv. Jag kunde laga mat när jag var fem, men inte fan var jag gammal nog att ta informerade beslut då! Och sen finns det 15-åringar som inte kan laga mat, men de är ändå gamla nog att bestämma över sina matvanor.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • FruNaftra

Vilken ton du tar. Det är väl ingen konstig fråga. Tycker inte jag iallafall. Jag försöker bara förstå din bättre och det gör jag väl knappast på annat sätt än att fråga.

Måste ditt barn argumentera för sin sak innan du ger ditt godkännande att låta (barnet laga och) äta kött? Alltså måste det bli en debatt och moralpredikan?

Lady Dahmer skrev 2009-12-05 11:16:24 följande:

Hur avgör NÅN förälder att deras barn är moget för egna beslut? Vilken konstig fråga. Man känner ju sitt barn. Man vet ju vad det är moget för och inte, man vet ju sitt barns begränsningar och styrkor och man vet ju hur pass mycket de förstår... nej jag fattar verkligen inte frågan. Och nej, det handlar inte om när barnet är redo att laga mat själv. Jag kunde laga mat när jag var fem, men inte fan var jag gammal nog att ta informerade beslut då! Och sen finns det 15-åringar som inte kan laga mat, men de är ändå gamla nog att bestämma över sina matvanor.
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-05 11:21:28 följande:
    Vilken ton du tar. Det är väl ingen konstig fråga. Tycker inte jag iallafall. Jag försöker bara förstå din bättre och det gör jag väl knappast på annat sätt än att fråga.Måste ditt barn argumentera för sin sak innan du ger ditt godkännande att låta (barnet laga och) äta kött? Alltså måste det bli en debatt och moralpredikan? Lady Dahmer skrev 2009-12-05 11:16:24 följande:
    ton? va? hur ksn du höra min ton? övertolka inte det jag skriver.

ang. beslutet att äta kött, så handlar det mest om att jag vill veta säkert att mitt barn förstår innebörden. Och det tar vi då och OM det finns ett intresse. "jag vill" räcker inte som ett argument. Det handlar inte om moral eller att vi måste debattera. Det räcker med att jag vet att hon fattar innebörden.

Givetvis så kan jag inte hindra mitt barn att äta djur när hon är ute, det handlar nog mest om att andra vuxna inte har rätt att ge henne kött så länge jag anser att hon inte kan ta det beslutet själv.

Det jag inte förstår är varför detta är så enormt provocerande? Till skillnad från TS så sätter jag mig inte till doms över de av er som serverar djur till era barn. Alla föräldrar gör ju det de tror är bäst och rätt för sina barn och alla föräldrar (med vett i huvudet) fostrar ju sina barn enligt vad de tycker är rätt och fel. Varför är det ok att bestämma åt barnen i andra etiska frågor (t.ex när det gäller våld mot människor eller stöld eller annat som man kan anse vara fel) men det är inte ok för vissa?
  • Rae
    Dilong skrev 2009-12-05 06:31:45 följande:
    1.19 jordar. Du?

Du läser in massor saker jag inte sagt, det är fult och/eller dumt.Vi diskuterade liv, och jag förstår att du inte anser att en masks liv är lika mycket värt som en hjorts, eftersom en mask inte har någon hjärna.Naturligtvis påverkar vegetarisk kost miljön, att ta sin mat från naturen påverkar mindre än att välja odlad (något som undersökningen inte tog hänsyn till).Dessutom menade undersökningen att det skulle vara bra att köpa lokalt producerad mat, vilket jag inte anser behöver vara sant. Växthusodlad gurka med oljevärmt växthus är _inte_ mer miljövänligt än att köpa importerad, frilandsodlad.
    När jag läser dina svar så verkar det som att du inte äter grönsaker för att kanske en mask dör av att jorden plöjs, jagar istället själv rådjur och älg så att allt är så bra med djuren under deras livstid...
    På något sätt tror jag inte detta är sant utan att du istället raljerar med de principer som en del människor har och så driver du det till något så extremt att det låter fjantigt, sedan säger du
    -nähä kan du inte försvara dina argument in absurdum så tror jag inte ett skit på vad du säger och gör precis tvärtom mot vad jag själv har argumenterat för här...äter så mycket kött jag kan!
  • pappe jonthe

Suck Människan är utvecklad för att äta en blandad kost utav kött och vissa växter, har du tittat på dina tänder någongång ? vi har ju en blandning utav vassa tänder och bredare ovassa tänder för att vi ska kunna hantera båda. Människan är ju ett rovdjur, vårat system är utformat för att smälta kött och annat gott. Många sjukdommar tror jag mer kommer ifrån tillsattser och den sjuka mängden kolhydrater människan sätter i sig idag som vi inte är utformade att göra.

Och att tillägga, min lille gumma är en hängiven köttätare, och så snabbt hon börjar förstå prat o sånt så kommer hon få förklarat för sig att lille grisen i boken kommer med all sannolikhet sluta upp på talriken som den härliga kotlett hon precis tryckt i sig med ett leende, detta kommer naturligtvis berättas på ett gulligt sätt, då barn inte är de bästa på att hantera och bör inte hantera slaktbilder med blod o skit än på ett tag, men de kan vänjas med tanken, för vi är människor, och människor är utformade till att äta kött och grönt.

Ett utav de bästa tillfällena i mitt liv va när jag fick min sedan 12 år veggo vän att iallafall testa min lassange, dagen efter så förstod han inte riktigt va han gjort mot sig själv och gav upp sitt enligt honom pinsamma vegetarian liv. Kanske inte det bästa att äta en kebab talrik efter 12 års uppehåll, men idag så är han en hängiven bacon ätare och hans far är lycklig då han e jägare.

• Lady Dahmer
    pappe jonthe skrev 2009-12-05 12:01:24 följande:
    Suck Människan är utvecklad för att äta en blandad kost utav kött och vissa växter, har du tittat på dina tänder någongång ? vi har ju en blandning utav vassa tänder och bredare ovassa tänder för att vi ska kunna hantera båda. Människan är ju ett rovdjur, vårat system är utformat för att smälta kött och annat gott. Många sjukdommar tror jag mer kommer ifrån tillsattser och den sjuka mängden kolhydrater människan sätter i sig idag som vi inte är utformade att göra. Och att tillägga, min lille gumma är en hängiven köttätare, och så snabbt hon börjar förstå prat o sånt så kommer hon få förklarat för sig att lille grisen i boken kommer med all sannolikhet sluta upp på talriken som den härliga kotlett hon precis tryckt i sig med ett leende, detta kommer naturligtvis berättas på ett gulligt sätt, då barn inte är de bästa på att hantera och bör inte hantera slaktbilder med blod o skit än på ett tag, men de kan vänjas med tanken, för vi är människor, och människor är utformade till att äta kött och grönt. Ett utav de bästa tillfällena i mitt liv va när jag fick min sedan 12 år veggo vän att iallafall testa min lassange, dagen efter så förstod han inte riktigt va han gjort mot sig själv och gav upp sitt enligt honom pinsamma vegetarian liv. Kanske inte det bästa att äta en kebab talrik efter 12 års uppehåll, men idag så är han en hängiven bacon ätare och hans far är lycklig då han e jägare.
    varför har man ett behov av att omvända en vegetarian? Jag förstår motsattsen eftersom att det handlar om etik, men vad tjänar du på av att din avän ger upp nåt han tror på?

Jag skulle tycka det var förjävla respektlöst.
  • pappe jonthe

Lady Dahmer skrev 2009-12-05 12:03:08 följande:

varför har man ett behov av att omvända en vegetarian? Jag förstår motsattsen eftersom att det handlar om etik, men vad tjänar du på av att din avän ger upp nåt han tror på? Jag skulle tycka det var förjävla respektlöst.
    tja för det första så hade han ju redan börjat tveka på sina principer om att all form av djuräteri skulle jämställas med mord istortsätt. Så efter några diskussioner om fördelar kontra nackdelar så tyckte han att jag hade mera kött på benen och han valde att skippa sitt gamla liv och det är han bara glad och tacksam över då han antagligen inte hade gjort det utan mina argument.

Så nej det va inte respektlöst ett dugg, då jag skulle respektera honom fult ut om han valde att fortsätta begå rov mot naturen
  • Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-05 10:31:51 följande:
    skövlas en hel del regnskog för att odla grödor också.... vegetarisk kost är absolut inte alltid bäst för miljön
    Är det något som du hittat på, eller finns det vetenskaplig uppbackning till detta påstående?

Annars brukar det ju låta annorlunda i de rapporter jag tagit del av.

"Meat Contributes to Climate Change, UN Study Confirms"

"Written by the UN?s Food and Agriculture Organization (FAO),the report is the latest research linking meat-eating with environmental destruction. According to the FAO, the arm of the UN that works on worldwide hunger-defeating initiatives, animal farming presents a "major threat to the environment" with such "deep and wide-ranging" impacts that it should rank as a leading focus for environmental policy."

newstandardnews.net/content/index.cfm/items/3956
  • Turran

pappe jonthe skrev 2009-12-05 12:01:24 följande:

Ett utav de bästa tillfällena i mitt liv va när jag fick min sedan 12 år veggo vän att iallafall testa min lassange, dagen efter så förstod han inte riktigt va han gjort mot sig själv och gav upp sitt enligt honom pinsamma vegetarian liv.
    Du verkar leva ett väldigt tragiskt liv om du rankar en sådan händelse så högt.
  • pappe jonthe
    Turran skrev 2009-12-05 12:25:46 följande:
    pappe jonthe skrev 2009-12-05 12:01:24 följande: Du verkar leva ett väldigt tragiskt liv om du rankar en sådan händelse så högt.
    nä jag hoppas du är kapabel till att förstå att detta var något av en överdrift med tanke på trådens natur, vilket du inte verkar vara , så det va ju lite synd om dig som person. Om man kallar det en liten kul stund, blir det bättre då ? eller måste man utveckla det för dig ? jag lever ett högst strålande liv förövrigt :) detta var bara en utav de sakerna som piffade till vardagen lite extra :)
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!