• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Marma

ja visst e det hemskt. speciellt när mina får från riktig bondgård (ej vanvårdad) o enbart kyckling från egen besättning.....vi e så hemska....sen att människan har typ ätit kött sen vi kravlade upp från havet e en annan sak. Iofs åt vi inte samma mängd som nu så det då mängden man ska minska på...

• Intevetjag

Jag håller med dig till 100%!!!

• Mummyfied

Oj jisses... ruttet kött i tarmarna? Kanske om man inte skiter på en vecka men annars.. nää.

Och JO vi behöver ämnen som finns i kött, de ämnen kanske finns grönsaker också men personligen tycker jag att kött är SÅ mycket godare så därför föredrar jag det. Hade det varit meningen att vi bara skulle käka gräsföda hade vi bara haft platta tänder men nu har vi inte det.

• Phlippan87
    Loupe skrev 2009-12-05 05:15:48 följande:
    Jag ser en skillnad mellan en bladlus och en ko, bla pga att mig veterligen så har inte bladlusen ett centralt nervsystem. Där drar jag gränsen. MEN jag tycker inte att vi ska utrota ex bladlusen för det, eftersom den behövs i eko systemet. Man ska heller inte använda löss i smink eller godis. Men med en ekologisk vegetarisk kost så minskar man drastiskt att bladlusen dör, än med besprutade grönsaker och kött konsumtion och då tänker jag att en bladlus trivs bäst i en bra miljö. En ko/gris måste äta ja, men idag äter inte en ko gräs på en stor äng...som i Bregott reklamen. Den står oftast inne året om, i en onaturlig miljö för kon. Där äter den inte gräs, nässlor osv, utan till stor del genmanipulerad mat (majs), som resten av alla djur i köttindustrin. Rekommenderar dig att titta på en dokumentär om Majs (amerikansk) och majsens inverkan på miljön.
    köp närproducerat så har du möjlighet att själv se hur djuren har det. häromkring vandrar korna iaf omkring på sina stora fält och har ett väldigt bra liv innan de slaktas. samma sak med grisarna och fåren i omgivningen...
  • Phlippan87
    Loupe skrev 2009-12-05 04:04:04 följande:
    Jag äter säsongs betonat och jag äter till största del ekologiskt. Sedan är alltid vegetarisk/vegansk kost det bästa för djuren, rätt uppenbart. Regnskogen och vattnet är väl det primära, regnskogen skövlas ju inte för oss vegetarianer, utanför djuren som sedan ska bli kött. Det behövs också mycket mer vatten till köttindustrin än till det jag äter. Att äta vegetariskt/veganskt är alltid bäst för miljön och är det bra för miljön är det bra för oss och djuren i det långa och korta loppet.
    skövlas en hel del regnskog för att odla grödor också.... vegetarisk kost är absolut inte alltid bäst för miljön
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:36:10 följande:
    Hur ställer du dig då om barnet som ...säg 12 åring... kommer hem och säger att hon/han testade på att äta en kötthamburgare på McDonkan och tyckte det var så gott så han/hon vill börja äta kött? Hur ställer du dig då?Vi gör ju alla val i livet när vi blir större och blir lite klokare. Det viktigaste är ju inte att skuldbelägga varandra för våra val i livet.Lady Dahmer skrev 2009-12-04 21:29:22 följande:
    vid tolv är man gammal nog att ta egna beslut och förstå konsekvenserna av dem.

men jag skulle inte tillaga det. vill hon äta kött så får hon fixa det själv.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    Dilong skrev 2009-12-04 21:44:39 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-04 21:29:22 följande: Potatisodling skadar och dödar djur. Äter ni bara de vegetabilier som så lite som möjligt påverkar levande?

.allt skadar mer eller mindre. Jag väljer mindre. Jag ser en stor skillnad på däggdjur och insekter. och jag ser definitvt en stor skillnad på att döda medvetet och omedvetet. I övrigt så äter vi så mycket ekologiskt som möjligt.

• Lady Dahmer
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:30:13 följande:
    Om man verkligen läser så ser man också att det t ex finns flera olika sorters järn, det innebär att att det järnet du får i dig utav baljväxter inte är samma som du får i dig av kött.
    nej det är sant. Men icke-hemjärn duger gott och väl!
  • Sessan4
    Smaken e som baken.. på tal om det. snart e det dax för julskinka {#lang_emotions_wink}
    ~*BF 25/12*~
  • FruNaftra

Så fort barnet är gammalt nog att laga sin egen mat så är det alltså OK? Men om man äter ute då? Då behöver man inte laga det själv.
    Hur kan du bedöma att barnet är stor nog att förstå konsekvensen av sina beslut?

Lady Dahmer skrev 2009-12-05 10:37:22 följande:

vid tolv är man gammal nog att ta egna beslut och förstå konsekvenserna av dem. men jag skulle inte tillaga det. vill hon äta kött så får hon fixa det själv.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!