• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • SuPe76
    Dilong skrev 2009-12-05 15:49:37 följande:
    Att ta bilen till gårdsbutiken för att köpa ett par kilo kött torde inte vara vidare miljövänligt, jämfört med att ta cykeln till närbutiken och köpa biff från Argentina. Vad säger att närproducerat är bättre? Tex är båttransporter ganska miljövänliga, och jag tror vi i Sverige gör av med mer energi/produkt vid produktionen.
    enligt den där hemsidan där grisbönder pekas ut skulle närproducerat i mitt fall vara ett litet dilemma, då de blivit anmälda...
  • Nuse

Hej Saarah88.
    Jag är själv vegetarian liksom min sambo, så jag förstår din syn på det hela, men jag har svårt att tänka mig in i ditt irriterade sinneslag.
    Mer och mer människor går över till en vegetarisk kost, på olika sätt.
    Vissa väljer att dela upp veckan i två dagar med rött kött, två dagar vitt och sedan tre dagar vegetariskt, men sällan med något etiskt motiv, utan mest för att variera sin kost.
    Det vanligaste skälet till att folk väljer denna livsstil är just att man faktiskt mår bättre.
    Av vegetarisk kost så blir man t.ex. inte lika slö som efter en måltid bestående av en sidorätt med rött kött.
    Jag har själv växt upp med kött, mitt beslut att avstå ifrån det är mitt eget sedan fem år tillbaka.
    Min familj äter fortfarande kött och jag har inga problem med det.
    Skulle det vara helt upp till mig skulle jag gärna se att alla gav upp den köttindustrialism vi ser idag, vilket är ett av de största skälen till att jag själv inte äter kött.
    Men för att återknyta till ditt inlägg:

Att hetsa folk till att bli vegetarianer har sällan (om aldrig?) funkat.
    Genom ditt inlägg är chansen troligen större att du skrämmer iväg de som är nyfikna på vegokulturen, då de istället får en bild av vegetarianer som militanta, högljudda fundamentalister, istället för de lugna och harmoniska människor som faktiskt utgör den största delen av den vegobaserade sidan av människosläktet.

• Lexikon
    ChildOfRagnarok skrev 2009-12-05 14:41:43 följande:
    Mmm... genmanipulerat... *dreglar*
    Det är roligt med människor som inte är insatta i genforskning som trot att genmanipulerade växter är sämre för kroppen än "naturligt" förädlade växter/djurslag.

För det första är allt du äter manipulerat. På traditionellt vis, javisst, och inte på teknisk väg. Inget av det du kan köpa i en matbutik har något naturligt överlevnadsvärde som art räknat; hur ofta ser du Granny Smith-äpplen växa i skogen?

Dagens livsmedelsvaror är alla en produkt av framavling och människors påverkan. MEN det är bara gentekniskt förädlade produkter som genomgår testning för huruvida den är "ofarlig" som föda, inte tex radioaktivt bestrålade grapefrukt som fått sitt genom sönderslaget och därmed muterat till en rödare färg. Hur bra och rättvist är det för oss som konsumenter?

Och vegetariska biffar du köper färdiga består oftast av olika grönsaker/soja/quorn ihoppressat med lite äggvita och kryddor, vad är skillnaden mellan det och köttkorv?

Quorn är f.ö. ett helt fantastiskt livsmedel; jästsvampars mycel (proteintrådar) som kan fås att lika kyckling men inte kräver alls lika mycket energi vid framtsällningen - mycket bättre om man vill försöka mätta alla munnar på denna planeten.
  • Turran
    SuPe76 skrev 2009-12-05 15:49:50 följande:
    då jag relaterat till de jag känner som är veg. som är det pga att de inte gillar kött, för att de aldrig ätit kött, eller för de som valde att bli veg. i skolan för att få annan mat, så ses det för mig som en dubbelmoral. jag har förstått att det var ett stort misstag av mig, hur ska jag göra avbön? vad kan jag skriva för att blidka er arga?
    Jag är inte arg Jag förstår fortfarande inte hur man kan uppfatta det som dubbelmoral att en vegetarian äter en vegetarisk kebab. Men, men...
  • ModestyB

Ang. genmanipulerat... Det är sant att kroppen nog inte märker någon skillnad, däremot så blir det en genetisk flaskhals att använda sig av manipulerade grödor och förädlade djur, det slår ut den naturliga floran och faunan och raser/arter som är genetiskt viktiga riskerar utrotas innan vi hinner inse faran med det. Det finns massor av mycket goda och välgrundade anledningar till att välja bort genmanipulerad mat och raser bland djur som är förädlade för ex. kött/mjölkproduktion, ofta är livsdugligheten lägre och sjukdomsresistansen lägre hos dessa arter av växter och djur.

Länge leve bevarandebiologin och våra ursprungliga lantraser och kulturväxter!!

• Dilong
    ModestyB skrev 2009-12-05 16:11:24 följande:
    Länge leve bevarandebiologin och våra ursprungliga lantraser och kulturväxter!!
    Förstår du att även de är förädlade, och då enligt dig inte bra?
  • Tilhi

Jösses vad denna tråden har blivit "jobbig"! Alla väljer själv hur dom äter! Ingen annan än man själv väljer vad man äter och hur sina barn äter! Jag älskar kött och älskar även grönsaker! Mina barn äter oxå kött! Men sen när dom är större och om dom själv väljer att bli vegetarianer så är det upp till dom själva! Men jag slutar inte att äta kött, det är gott! NAM,NAM!! Jag riktigt längtar till jul när vi slänger in våran jättestora julskinka!! OCH vad kan vara godare än en riktigt mör kalkon?!

• Moonis

Jag tycker inte det är köttätarna som ska skämmas utan det är bönderna som låter sina djur lida på detta sättet som borde skämmas ihjäl!

• Disela

Alla gör ju sina val i livet, det är ju helt klart. Jag äter kött för att det är så jävla gott. Vill min dotter bli vegetarian när hon blir stor, fine. Men då ska hon ha koll på vad hon behöver få i sig. Vad man ersätter proteinet med osv. Att TS valt att bli vegetarian få stå för henne. Jag skriver väl inte och anklagar henne för att hon äter upp djurens mat. Dessa diskussioner kan hållas i evigheter utan att man kommer fram till varken det ena eller det andra.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!