• SuPe76

Usch på er som ger era barn KÖTT!

men du ts, du skriver att 90 gårdar blivit anmälda och därför är de dåliga. du vet om att alla kan bli anmälda va? även du kan tex bli anmäld till polis, soc osv trots att du inte gjort något. så när de gäller dessa grisbönder är de faktiskt oskyldiga till de blivit dömda.

läste din länk ang att det skulle vara direkt cancerframkallande med kött. det stod dock att det var en avsevärd mängd man var tvungen att kasta i sig per vecka.

jag tror att du mår bättre om du försöker tagga ner lite, och kan respektera att andra människor inte vill leva precis som dig. jag är en köttätare, som även gillar att äta grönsaker. jag ger min dotter kött, då jag anser det vara bra för henne. en sund relation till mat anser jag är a och o när det gäller kosthållning. vill min dotter när hon blir äldre bli vegetarian eller vegan får hon göra det, men jag vill faktiskt inte påtvinga henne detta redan nu. jag och min man har även kommit fram till att vänta med godsaker till vår dotter. dock, bryr jag mig inte vad andra gör med sina barn - de får mata dem med godis, bara ge vegeterisk kost, det är liksom inte jag som avgör vad som är bäst för andras barn, utan jag litar på att folk gör de som de anser är bäst, utan att predika att så och så ska det vara.

• SuPe76
    Lajdo skrev 2009-12-05 14:27:52 följande:
    Behövs inte någon speciell kunskap, finns färdiga korvar, hamburgare, biffar, kebab, kyckling. Behövs bara värmas eller stekas lite.
    en liten fråga här, som passar in på det du just skrev. om man är vegetarian, känns det inte lite knepigt att man då vill ha biff, kebab, kyckling etc som inte är det, utan bara vegetariskt som smakar som de ovan? tycker faktiskt det är lite märkligt.

jag gillar din inställning - du är veggo och trivs med det, och anser det är trist när du får påhopp för detta. samt, det viktigaste, att du är mogen nog att även kunna se att du inte själv kan komma med påhopp till de som väljer att äta kött! (bara så du förstår att min fråga inte var ett påhopp på vad du skrev, utan just dessa fejkkebaber är en liten dubbelmoral i mina öron).
  • SuPe76
    ModestyB skrev 2009-12-05 15:23:36 följande:
    Blir så ledsen av den här tråden... 800 inlägg, de flesta fyllda av ignorans, total likgiltighet inför moder jord och dess invånare. Det FINNS INGA GODA ARGUMENT för att äta kött i den omfattning många äter kött. Tyvärr så är okunskapen och fördomarna mot en vegetarisk kost fortfarande stora. "en liten fråga här, som passar in på det du just skrev. om man är vegetarian, känns det inte lite knepigt att man då vill ha biff, kebab, kyckling etc som inte är det, utan bara vegetariskt som smakar som de ovan? tycker faktiskt det är lite märkligt." VA? Skämtar du? Vad är det för löjlig fråga? Vad maten kallas är oviktigt så länge det är gott, nyttigt och inte skadar varken djur eller människor. Det är väl inget konstigt att bli sugen på kebab, eller korv eller whatever, då äter man det man är sugen på, precis som vanligt men utan djur. Blir så trött på sådana som tycker att vegetarianer är sådana som ska äta "kaninmat" och sluta fjanta sig med att kalla "kaninmaten" för korv, kotletter, Schnizel osv. Men VÄX UPP. Namnet på produkten antyder användingsområdet-ganska smart, eller hur.
    ursäkta, men jag anser mig vara fullt uppvuxen. för mig låter det konstigt att det finns dessa substitut. jag har aldrig sagt att jag kallar grönsaker för kaninmat, jag gillar grönsaker, men gillar även kött.

innan vegetarianismen blev en fluga var de som var vegetarianer det pga att det helt enkelt inte gillade kött. det är de personer jag relaterar till. jag har fått svar nu att de flesta är vegetarianer av etiska skäl, tycker inte jag ska få skit av er vegetarianer för att jag frågar en enkel fråga. jag har vänner som är vegetarianer, och de flesta skäl de har (de som berättat skäl, är ganska ointressant varför någon äter ditten och datten) har faktiskt som skäl att de tyckte skolmaten var äcklig och blev vegetarianer och fortsatte med det, att de har ätit det sedan barnsben och inte ser något behov av kött eller kan tillaga, eller de som helt enkelt tycker det är äckligt med kött.

under min studietid hade jag dock två korridorskompisar som var "finvegetarianer", dvs en åt bacon när hon var själv men i vissa kretsar var hon vegetarian, och en annan kille var vegan men drack mjölk och åt ägg.
  • SuPe76
    Rae skrev 2009-12-05 15:37:54 följande:
    Säger samma sak som föregående talare. Jag älskar köttsmak men har tagit ett beslut för ca 13 år sedan om att jag inte vill bidra till slakttransporter, vanvård tex + dra mitt strå till stacken då det gäller att minska koldioxidutsläppen. Det är utmärkt tycker jag att det finns goda alternativ för oss. Som jag har sagt i flera inlägg här... sluta fördöma varandra och inse istället att om alla gör något så blir det en ganska stor effekt. Minska på köttkonsumtionen eller köp endast närproducerat ekologiskt kött.
    jo. jag har förstått att ni anser att jag fördömer er, jag frågade en fråga, och jag har fått svar att ni är veg. av etiska skäl. jag relaterade till de jag känner som är veg. och de är det inte av etiska skäl, utan två då, som var "finveg." dvs, när det passade in att vara det.

jag fördömer inte er som inte äter kött, har jag försökt säga flera gånger. själv har jag blivit kallad omogen för en liten fråga, någon har sagt jag tycker ni äter kaninmat, tycker att det är lite i linje med ts ganska påhoppande trådstart.

och, det är en fluga kan jag tycka. i vissa kretsar får man inte vara köttätare verkar det som, då är man för udda och sticker ut. kan ju vara orsaken till att mina korridorskompisar åt animaliskt hemma. när jag var vegetarian för 25 år sedan var det inte många som var det. idag ser det annorlunda ut. sedan om flugan är här för att stanna vet inte jag, men, en markant ökning sedan 80-talet har skett.
  • SuPe76
    Turran skrev 2009-12-05 15:43:05 följande:
    Dubbelmoral? Hur tänker du då?
    då jag relaterat till de jag känner som är veg. som är det pga att de inte gillar kött, för att de aldrig ätit kött, eller för de som valde att bli veg. i skolan för att få annan mat, så ses det för mig som en dubbelmoral.

jag har förstått att det var ett stort misstag av mig, hur ska jag göra avbön? vad kan jag skriva för att blidka er arga?
  • SuPe76
    Dilong skrev 2009-12-05 15:49:37 följande:
    Att ta bilen till gårdsbutiken för att köpa ett par kilo kött torde inte vara vidare miljövänligt, jämfört med att ta cykeln till närbutiken och köpa biff från Argentina. Vad säger att närproducerat är bättre? Tex är båttransporter ganska miljövänliga, och jag tror vi i Sverige gör av med mer energi/produkt vid produktionen.
    enligt den där hemsidan där grisbönder pekas ut skulle närproducerat i mitt fall vara ett litet dilemma, då de blivit anmälda...
  • SuPe76
    Dilong skrev 2009-12-05 15:49:37 följande:
    Att ta bilen till gårdsbutiken för att köpa ett par kilo kött torde inte vara vidare miljövänligt, jämfört med att ta cykeln till närbutiken och köpa biff från Argentina. Vad säger att närproducerat är bättre? Tex är båttransporter ganska miljövänliga, och jag tror vi i Sverige gör av med mer energi/produkt vid produktionen.
    enligt den där hemsidan där grisbönder pekas ut skulle närproducerat i mitt fall vara ett litet dilemma, då de blivit anmälda...
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!