Loupe skrev 2009-12-05 04:23:49 följande:
Jag utgår ifrån att djuren (och vi männsikor) vill leva i en miljö där vi kan andas frisk luft, äta bären i skogen osv. Och sen utgår jag ifrån att alla har en strävan att vilja leva, ex djur kan också känna rädsla. Sist utgår jag ifrån all forskning som säger att det går åt mer energi till att producera kött än vegetarisk mat. Varför skulle köttindustrin vara bättra för djuren? Skulle vara kul att höra dina argument.
Frågan jag ställde var:
"Även vegetarisk kost skadar och dödar djur. Hur har du avgjort att just din kost är det snällaste för djuren?"
Jag har inte sagt att köttindustrin skulle vara bättre för djuren.
Det jag är intresserad av är hur du gjort för att beräkna att tex en morot är bättre för djuren än vad motsvarande energi i kött är.
Räknar du i antal liv som går åt, så ryker inte vidare många av slakta tex en ko, antagligen fler av att plöja marken som moroten vuxit på. Värderar du liven olika, är en ko mer värdefull än en mask eller en bladlus?
Eftersom även en ko måste äta, så måste man ju naturligtvis även ta hänsyn till hur dess mat odlas, hur många djur som får sätta livet till där osv.