• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Dilong
    Disela skrev 2009-12-05 16:22:36 följande:
    Vad man ersätter proteinet med osv.
    Vad kan man ersätta proteinet med?
  • Disela
    Dilong skrev 2009-12-05 16:25:56 följande:
    Vad kan man ersätta proteinet med?
    Ja, quorn är ett bra alternativ. Är man inte vegan så är ägg mycket proteiner i. Likaså keso och kesella finns det gott om proteiner i. Alla sojaprodukter innehåller 10-40% protein. Bönor och linser är ett annat bra komplement. Seitan är gjort av vetegluten och inehåller relativt hög proteinhalt.
  • Disela
    Moonis skrev 2009-12-05 16:17:43 följande:
    Jag tycker inte det är köttätarna som ska skämmas utan det är bönderna som låter sina djur lida på detta sättet som borde skämmas ihjäl!
    Tack, en vettig åsikt!

TS, det är fel av dig att påstå att alla djur lider. Så är det inte.
  • Rae
    SuPe76 skrev 2009-12-05 15:47:53 följande:
    jo. jag har förstått att ni anser att jag fördömer er, jag frågade en fråga, och jag har fått svar att ni är veg. av etiska skäl. jag relaterade till de jag känner som är veg. och de är det inte av etiska skäl, utan två då, som var "finveg." dvs, när det passade in att vara det. jag fördömer inte er som inte äter kött, har jag försökt säga flera gånger. själv har jag blivit kallad omogen för en liten fråga, någon har sagt jag tycker ni äter kaninmat, tycker att det är lite i linje med ts ganska påhoppande trådstart. och, det är en fluga kan jag tycka. i vissa kretsar får man inte vara köttätare verkar det som, då är man för udda och sticker ut. kan ju vara orsaken till att mina korridorskompisar åt animaliskt hemma. när jag var vegetarian för 25 år sedan var det inte många som var det. idag ser det annorlunda ut. sedan om flugan är här för att stanna vet inte jag, men, en markant ökning sedan 80-talet har skett.
    Det sista i mitt inlägg var inte riktat till dig, utan till alla i tråden, "sluta fördöma varandra" alltså INTE sluta fördöma oss.
    Var visst inte så tydlig där.
  • ModestyB
    Dilong skrev 2009-12-05 16:13:43 följande:
    Förstår du att även de är förädlade, och då enligt dig inte bra?
    Allt är förädlat, allt levande på hela planeten. Skillnaden är att det gått väldigt snabbt senaste 50-100 åren. Tycker du kan läsa mitt inlägg igen, du verkar ha helt missat min poäng.
  • Rae
    Dilong skrev 2009-12-05 15:49:37 följande:
    Att ta bilen till gårdsbutiken för att köpa ett par kilo kött torde inte vara vidare miljövänligt, jämfört med att ta cykeln till närbutiken och köpa biff från Argentina.Vad säger att närproducerat är bättre? Tex är båttransporter ganska miljövänliga, och jag tror vi i Sverige gör av med mer energi/produkt vid produktionen.
    Jag menade inte närproducerat endast utav miljömässiga skäl utan mer om man vet att det finns en bra bonde med glada grisar är det ju bättre att köpa där. Det innebär också som någon annan skrev att gårdar man vet är dåliga men ligger i närheten går bort. Dem vill ju ingen gynna.

Det finns för många olika faktorer som avgör vad som är bäst eller inte, vilken typ av transport, vilken sorts uppfödning, vilken sorts arbetsförhållanden för de som arbetar med detta, vilka gifter, tex i foder osv. Det borde finnas märkning som gör besluten lättare.
  • Dilong
    Disela skrev 2009-12-05 16:35:04 följande:
    Ja, quorn är ett bra alternativ.
    Då ersätter du inte proteinet.
  • Viggo och pyrets mamma

Varför äter jag kött undrar du? För att människan i grunden är ett rovdjur och dessutom är kött gott, inget går upp mot en perfekt grillad oxfile´med kantarellsås och klyftpotatis. Klå det med nåt godare så kan jag _kanske_ börja fundera på att skippa köttet, och för övrigt äter mitt barn också kött och kommer ändå acceptera alla levande varelser och ha respekt för dem, kom inte ens och påstå att de två sakerna har med varandra att göra. Säger som en längre upp i tråden. Ät kött och var glad!

• Disela
    Dilong skrev 2009-12-05 16:52:58 följande:
    Då ersätter du inte proteinet.
    Vad menar du? Nej jag menar alltså ersätter proteinet som går förlorat då m,an väljer att inte äta kött. Protein måste du ju få i dig. Ersätta köttets proteiner med quorn alltså.
  • Mephala the ranger

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:59:36 följande:

Den innehåller för mycket vatten, och vatten är inte skadligt. Men är det kättmängden man är ute efter så finns det alltid andra alternativ.
    Man ska helst inte äta halv/helfabrikat alls. Förmycket E-nummer och annat skit. Trilla lite egna köttbullar istället eller falafel :)
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!