Inlägg från: ModestyB |Visa alla inlägg
  • ModestyB

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Blir så ledsen av den här tråden... 800 inlägg, de flesta fyllda av ignorans, total likgiltighet inför moder jord och dess invånare. Det FINNS INGA GODA ARGUMENT för att äta kött i den omfattning många äter kött.

Tyvärr så är okunskapen och fördomarna mot en vegetarisk kost fortfarande stora.

"en liten fråga här, som passar in på det du just skrev. om man är vegetarian, känns det inte lite knepigt att man då vill ha biff, kebab, kyckling etc som inte är det, utan bara vegetariskt som smakar som de ovan? tycker faktiskt det är lite märkligt."

VA? Skämtar du? Vad är det för löjlig fråga? Vad maten kallas är oviktigt så länge det är gott, nyttigt och inte skadar varken djur eller människor. Det är väl inget konstigt att bli sugen på kebab, eller korv eller whatever, då äter man det man är sugen på, precis som vanligt men utan djur. Blir så trött på sådana som tycker att vegetarianer är sådana som ska äta "kaninmat" och sluta fjanta sig med att kalla "kaninmaten" för korv, kotletter, Schnizel osv. Men VÄX UPP. Namnet på produkten antyder användingsområdet-ganska smart, eller hur.

• ModestyB

Ang. genmanipulerat... Det är sant att kroppen nog inte märker någon skillnad, däremot så blir det en genetisk flaskhals att använda sig av manipulerade grödor och förädlade djur, det slår ut den naturliga floran och faunan och raser/arter som är genetiskt viktiga riskerar utrotas innan vi hinner inse faran med det. Det finns massor av mycket goda och välgrundade anledningar till att välja bort genmanipulerad mat och raser bland djur som är förädlade för ex. kött/mjölkproduktion, ofta är livsdugligheten lägre och sjukdomsresistansen lägre hos dessa arter av växter och djur.

Länge leve bevarandebiologin och våra ursprungliga lantraser och kulturväxter!!

• ModestyB
    Dilong skrev 2009-12-05 16:13:43 följande:
    Förstår du att även de är förädlade, och då enligt dig inte bra?
    Allt är förädlat, allt levande på hela planeten. Skillnaden är att det gått väldigt snabbt senaste 50-100 åren. Tycker du kan läsa mitt inlägg igen, du verkar ha helt missat min poäng.
  • ModestyB
    LillaFlingan skrev 2009-12-07 00:37:14 följande:
    jag tycker du gör FEL ts som väljer för din son, låt honom välja själv!!!! jag äter kött för att jag älskar kött, skulle INTE klara av att inte äta kött! alla gör sina egna val, klandra inte folk för att de inte gör som du!
    Det där är världens sämsta argument. Du väljer åt dina barn-du väljer att låta den delta i en sjuk industri där levande varleser far illa och plågas och slutligen dödas. Du väljer att låta dina barn tära på naturens resurser och du väljer att låta dina barn bidra till den miljöförstöring köttindustrin innebär. Du väljer att låta barnets leder försuras av rött kött, du väljer att belasta tarmsystemet med kött trots att det inte är det bästa för kroppen. Det är vad DU valt åt dina barn.

Jag har valt att INTE låta mitt barn delta i vansinnet beskrivet ovan. Jag har valt åt mitt barn för att hon inte kan välja själv. Precis som alla andra föräldrar väljer åt sina barn.

Jag väljer, av kärlek och omtanke, att hålla mitt barn fritt från den skuld inför andra levande varelser köttätare bär med sig, vare sig dom är medvetna om det eller inte. Det är för mig ett självklart val.
  • ModestyB
    Moomintrollet skrev 2009-12-07 04:32:30 följande:
    Tyvärr blir jag aldrig mätt på vegetarisk mat...det går 30-45min så e jag VRÅL hungrig fast jag ätit tills jag nästan spytt av veg mat. Mycket tråkigt tycker jag för annars hade jag ätit mer veg mat bara för att få bättre vikt men nu funkar inte jag så och jag ÄLSKAR köttsmaken så hade aldrig kunna lägga det på hyllan och i vårt hem äter vi kött så framtida barn kommer äta detta också och som nån annan sa....människan är allätare och vi hade aldrig fått så stora hjärnor och blivit mer utveklade i tänkandet OM vi inte hade börjat äta kött....annars hade vi hängt i lijaner fortfarande....på den nivån som en schimpans är vilket är 3-5åring. För övrigt e de också delvis kanibaler i visa tillfällen! Det är för övrigt extremt svårt att leva som vegetarian om man inte är expert på att hålla koll på intaget så man inte får brist i saker så många blir undernärda...sådant skulle jag aldrig riskera för mig el nån annan....kanske tycker jag e lat att inte lära mig tillräkligt då men jag hänvisar igen till övre påpekande att jag helt enkelt inte kan leva utan kött så varför ska jag bry mig....jo så HATAR jag linser, ärttor och andra baljväxter....tofu e som papper....etc etc....alger..snacka om groteskt! Jag e en svår retsaurang kund när det kommer till mat men ännu värre vegetarian. Sorry..... Vilka ursäkter ger du köttätande djur för att de äter andra djur då? de e för "dumma" för att veta bättre eftersom de inte är lika smarta som människan? människan som kan tänka för sig själv utan att behöva styras av urdjuret? ...kanske jag inte e så smart då för varje gång jag tänker på en stek så vattnas det i munnen på mig....IRL utan överdrivning. Så gott tycker jag det är. Detta betyder inte att jag e en super djur mördare (jag tycker inte om djurplågeri mm eller som gris skandalen som kom ut nyligen mm men man kan välja vart man får sin mat ifrån) men jag njuter då o då av visa saker ja. Och jaaaa människan är också ett djur...vi e inga "över gudar" bara för vi har kommit upp i en högre nivå av tänkande. Djur äter djur så enkelt e det.
    Wow, ditt inlägg är fullt av okunskap, varför tar du inte reda på några hårda fakta innan du skriver?

Det är fett och proteiner som gör att man behåller mättnadskänslan länge. Tror du att du kan äta en sallad utan att förvänta dig att bli hungrig snart igen? Det där vara ett exempel, därmed inte sagt att just du åt en sallad när du blev hungrig snabbt igen, däremot törs jag lova att din måltid inte var särskilt väl sammansatt.

Det är INTE svårt att få i sig näringsämnen som vegetarian, när ska folk fatta? Kött är inte den mirakelprodukt som köttätare tror. Däremot så finns det många köttätare som tror man kan leva fullgott näringsmässigt på typ kött o potatis, så är det naturligtvis inte.

Och så slutligen ang. djuren. De djur som är rena köttätare har annan metabolism (och således också anatomi) än allätare eller vegetarianer. Så svårt kan det väl inte vara att förstå. Människor är allätare som klarar sig väl på vegetarisk kost. Många vilda djur som många tror är rena köttätare är i själva verket allätare. Resten av köttätarna äter ofta as, eller nydöda djur. Hunddjur dödar inte utan föregående jakt. INGA andra djur på planeten håller djur i misär för att sedan äta dom. Så "smarta" är vi, trots att det förstör vår planet såväl som oss själva.
  • ModestyB
    Moomintrollet skrev 2009-12-07 04:43:54 följande:
    SUCK! Vi har ätit kött i flera hundra år och vi har inte fått sämre skitkroppar för det? om vi äter veg mat istl och lever "oj hela 8år till"....vad 17 ska vi med det när vi e 120år typ??? vi kan ju knappt gå då eller ens höra/se! vad gör det för nytta??? vi kommer alla dö ialf så varför ska vi plågas i gammal ålder av att leva så länge för?! Sen om industrin förstör miljön e en annan sak....det ska industin svara för inte vi föräldrar heller....det hade inget med TS att göra. Ang grisskandalen e ju en annan vinkel i det hela och jag tror faktiskt inte ALLA gårdar har så....har en ekologisk gård så? hemma hos "Familjen ekologiskt eget levene i skåne som har en egen lada"??? det är väl inte ALLA då heller?! snacka om överdrift. Jag hade sjävlt föredragit att ha egen liten gård och ta allt därifrån om jag kunnat och fiskat o sånt men nu har jag inte råd o köpa en sån så jag måste handla på Hemköp etc. Jag hade inte låtit mina grisar äta på varan!! Ang "skuld" också i inlägget jag citerade ovan....låter totalt religöst....sluta kasta in religon i det hela....där går gränsen liksom. E det nåt jag inte tål e de religösa personer som försöker smyga in såna saker här och var....the devil is in the details säger jag bara...och det e religon med inte konstigt det finns folk som sugs i sekter etc. Det börjas smått och sen går det över styr.
    Tycker inte värnandet om andra levande varelser och en hållbar värld för våra barn har något med religion att göra, du får själv ta ansvar för vad du väljer att tolka in, jag har inte kallat dig satanist, eller? KAn tillägga att jag är ateist. Du verkar inte ha alla getter i hagen som tror att ansvar och kärlek kommer med religion. Det är ens privelegie som människa att kunna använda en stor del av hjärnan-upp till var och en om man gör det.

Människor har absolut inte ätit kött i den omfattning som människor nu äter kött, det där är totalt felaktiktigt.

Människor "domesticerades" dvs. blev bofasta och började bruka jorden i centrala östasien för ca 30 000 år sedan. Där äter många människor fortfarande uteslutande vegetarisk kost och de flesta äter mycket mycket lite kött.

Ang. livslängd... Jag lever hellre ett friskt, sunt, långt liv, där jag slipper drabbas av högt kolesterol, högt blodtryck, ledbesvär såsom remautism och alzheimers (påvisat att stor konsumtion av rött kött påskyndar dessa nedbrytningsprocesser/sjukdomar). Upp till dig om du klarar dig på ett lite kortare liv där du förmodligen inte får vara lika frisk som mig sista åren.
  • ModestyB
    BeautifulFlower skrev 2009-12-07 13:41:44 följande:
    tillskillnad från vissa så vill man väl som föräldrer inte ge sitt växande barn enbart vegetarisk kost.. det finns näring i köttet som man behöver. Sen om du vill trycka i din stackars unge massa av vitaminer som en "ersättning" för dessa får du som mamma stå för, men du gör väl lika mycket fel som "oss andra som tvingar våra barn till att äta kött"- genom att sitta o säga hur jävla fel det är att barn ska äta kött, därmed kommer ditt barn enbart käka vegetariskt, även om det kanske inteär vad ditt barn vill. Tycker du är löjlig ts, bara för du inte vill ha kött i din kost betyder inte det att ditt stackars barn ska behöva gå utan.
    Mitt barn äter absolut inga tillskott. Var får folk allt ifrån?

Ditt barn kanske inte VILL äta kött, om det fick se djuren slaktas, men det är ok att lura sina barn, eller? Tror ni barnen vet att det är djur, som en gång varit levande dom äter, eller hur djuren hamnade på talriken? Nog inget barn som VILL äta kött då om det är riktigt funtat.
  • ModestyB
    nika skrev 2009-12-07 18:45:51 följande:
    Och INGA andra djur på planeten håller på och käftar med andra djur om deras matvanor. Tycker vi ska ta efter det istället;) Troligtvis skulle köttätande djur hålla andra djur för att försäkra sig om ett jämt flöde av mat om de bara kunde. Vi kan, och det finns gott om "kött" som inte lever i missär. Det är oerhört mycket som skiljer människan från andra djur och oändligt många saker som skulle kunnas läggas till listan "INGA andra djur på planeten..."Personligen tycker jag inte att man kan använda det som ett argument för att sluta äta kött eftersom då skulle man upphöra med allt som skiljer oss från övriga djur och det har jag ingen lust med. Trivs bra med villa, elektricitet och en saftig köttgryta på en tallrik och ett glas rött i glas med fot - saker homosapiens som ras ensam på planeten kan få njuta av.
    Kanske ska sluta "käfta" med folk som slår sina barn, pedofiler, storföretag som dumpar avfall, fartyg som släpper ut olja osv osv också? Eller varför inte sluta "käfta" om allt som handlar om vår planets väl och ve-det vore väl ruskigt bekvämt för dig om alla fick göra som dom ville utan mothugg, eller? Du har gett dig in i en diskussionstråd, du får faktiskt acceptera att bli smälld på fingrarna av människor som är pålästa och vet vad dom argumenterar om. Snäpp upp dig och höj din diskussionsnivå och påstå inte att jag "käftar".

Att du väljer att tära onödigt mycket på jordens resurser för din bekvämlighets skull får står för dig, jag ÄR faktiskt en större och bättre människa än så och jag skulle aldrig förnedra mig genom att använda mig av ett så ruttet argument som bekvämlighet och njutning i en diskussion om något så viktigt som andra levande varelsers väl och ve.
  • ModestyB
    nika skrev 2009-12-07 21:42:40 följande:
    Jo, du käftar om vad andra ska äta. Sätter dig till doms. Du är en av dessa missledda som kallar sina åsikter för information och inte kan acceptera andras åsikter om vad människor ska äta. För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep men det gör dig inte till en bättre människa än folk som äter kött, fast du får gärna gå runt och tro det. Att äta kött är inte detsamma som att sätta på 3-åringar. Ska inte jämföras med pedofili. Och man är inte mer påläst för att man försöker lägga ner lagen för vad som är rätt och fel när det gäller kosthållning och hänvisar till att det är fel att göra sådant djur på denna planet inte gör. Oerhört tunnt argument. Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden, för alls kan också vara onödigt mycket. Att du ens finns här är till gagn för dig själv, precis som jag och alla andra som lever här främst gagnas av det själva. Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter.
    Vi kan ju jämföra att jag "sätter mig till doms över" er som väljer att äta kött, eller ni som äter kött som "sätter er till doms" över miljontals liv varje år.

Du blir löjlig nu... "Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter". Väx upp och ta en argumentation för vad den är. Du är inne i en tråd gällande kosthållning "Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden" det där är bara plumpt och oerhört lågt.

Acceptera att det inte finns några goda argument för djurindustrin, att komma med fånigheter ( som: "För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep") hjälper inte, det är inget argument, du får göra bättre än så.
  • ModestyB

Ett Liv skrev 2009-12-08 06:08:37 följande:

Jag fattar heller inte varför man som vegetarian ska behöva gör allt. (enligt vissa) Räcker det inte att vi i alla fall gör NÅGONTING för att få en bättre värld. När människor börjar tänka till och göra någonting, kanske små saker först, då börjar vi ju i alla fall gå mot rätt mål. Att som många köttätare gör -kräver att de som är veg. för miljöns skull ska tänka på miljön i ALLA sammanhang är en helt orimlig och omogen åsikt. Världen ser inte ut så idag, men börjar vi någonstans så kommer det att bli bättre.
    Dessutom så är ju en vegetarisk livsstil att göra MASSOR, redan där=)

Kan ju tillägga att de veggisar jag känner har en större medvetenhet kring en miljövänlig livsföring än 90% av de köttätare jag känner.

Kan ju också tillägga, för de som tycker att jag "käftar" med köttätarna i tråden, att detta är en diskussionstråd, här ger jag uttryck för mina åsikter, i mitt privatliv har jag mina åsikter, men jag basunerar inte ut dem, jag mästrar inte och jag låter alla själva välja hur de vill leva sina liv. Det är dessa värderingar kring acceptans av skillnader jag även försöker överföra på mitt barn.
  • ModestyB
    nika skrev 2009-12-08 23:58:43 följande:
    Allt jag får från dig är en massa utfall som "löjligt", "väx upp", "plumpt", "lågt", "fånigheter", samt att du anser att du därmed kommer med goda argument. I rest my case... Acceptera att din åsikt är en...just det, ÅSIKT. Något du TYCKER. Du får tycka att det är bra att vara vegetarian. Jag personligen har inget emot att du är det. *storsint* Klart det finns goda argument för djurindustrin. Det är bara att du inte gillar dem. Utan djurindustrin skulle det inte finnas kött, mjölk, ost och en massa annan mat många livnär sig på och äter. Och alla dessa miljontals liv du värnar så mycket om. Vad gör du för dem? Själv bidrar jag till att jag och andra människor kan äta. Dels producerar jag mat till mig själv både kött och grönsaker och sedan blir det över till andra. Vad bidrar du med? Mer än en massa käft? Sedan behöver du läsa in dig på människans inpakt på naturen och inse att ALLT vi gör tär på jorden. Och hur än obekvämt det är för dig att inse inkluderar det allt DU gör också. Miljövänligt finns inte, bara miljöovänlighet av olika grader. Påpekar det inte för att jag inte bryr mig om miljön utan för att jag är realistisk vad gäller "nyttan" med arten människan.
    Ta du och läs ditt inlägg tom. "Vad bidrar du med? Mer än en massa käft?" Jag klarar av att argumentera för min sak och det provocerar uppenbarligen dig.

att du tycker att loppet är kört redan och därmed är en ursäkt för att inte göra den stora-men mest effektiva-uppoffringen, att sluta äta kött, får stå för dig.

"Utan djurindustrin skulle det inte finnas kött, mjölk, ost och en massa annan mat många livnär sig på och äter".
    Jadu, vi i väst kan unna oss sådana produkter, eftersom de djur som producerar dessa livsmedel äter upp grödorna som svältande människor skulle kunna äta om fördelningspolitiken var lite effektivare. Lev du i din livslögn, var och en blir salig på sin tro.
  • ModestyB
    nika skrev 2009-12-09 19:42:27 följande:
    Rättelse. Det som LÄT som att det kom från en person som är EXTREM(t) okunnig. Att påpeka för människor som ser sin livsföring som en miljöresurs för andra på samma planet när INGEN faktiskt är det får väl ändå ses som att man förmedlar kunskap TILL okunniga. Sedan är det enligt min mening inte uttalat trevligt att tala om för folk att de för mig gärna får äta bara grönsaker tills de skiter fiberhopprep, men att inte låta trevlig är inte detsamma som att låta okunnig. Man kan t.o.m låta jävligt otrevlig och ändå ha ordentligt på fötterna.
    Håller med om att du låter oerhört otrevlig-men OCKSÅ att du låter väldigt okunnig och efter dina senaste inlägg är det lätt att få intrycket att du faktiskt "käftar" (vet att du gillar uttrycket) för "käftandets" skull och inte för att du har något vettigt som goda argument eller något nytt att tillföra diskussionen.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!