Moomintrollet skrev 2009-12-07 04:43:54 följande:
SUCK! Vi har ätit kött i flera hundra år och vi har inte fått sämre skitkroppar för det? om vi äter veg mat istl och lever "oj hela 8år till"....vad 17 ska vi med det när vi e 120år typ??? vi kan ju knappt gå då eller ens höra/se! vad gör det för nytta??? vi kommer alla dö ialf så varför ska vi plågas i gammal ålder av att leva så länge för?! Sen om industrin förstör miljön e en annan sak....det ska industin svara för inte vi föräldrar heller....det hade inget med TS att göra. Ang grisskandalen e ju en annan vinkel i det hela och jag tror faktiskt inte ALLA gårdar har så....har en ekologisk gård så? hemma hos "Familjen ekologiskt eget levene i skåne som har en egen lada"??? det är väl inte ALLA då heller?! snacka om överdrift. Jag hade sjävlt föredragit att ha egen liten gård och ta allt därifrån om jag kunnat och fiskat o sånt men nu har jag inte råd o köpa en sån så jag måste handla på Hemköp etc. Jag hade inte låtit mina grisar äta på varan!! Ang "skuld" också i inlägget jag citerade ovan....låter totalt religöst....sluta kasta in religon i det hela....där går gränsen liksom. E det nåt jag inte tål e de religösa personer som försöker smyga in såna saker här och var....the devil is in the details säger jag bara...och det e religon med inte konstigt det finns folk som sugs i sekter etc. Det börjas smått och sen går det över styr.
Tycker inte värnandet om andra levande varelser och en hållbar värld för våra barn har något med religion att göra, du får själv ta ansvar för vad du väljer att tolka in, jag har inte kallat dig satanist, eller? KAn tillägga att jag är ateist. Du verkar inte ha alla getter i hagen som tror att ansvar och kärlek kommer med religion. Det är ens privelegie som människa att kunna använda en stor del av hjärnan-upp till var och en om man gör det.
Människor har absolut inte ätit kött i den omfattning som människor nu äter kött, det där är totalt felaktiktigt.
Människor "domesticerades" dvs. blev bofasta och började bruka jorden i centrala östasien för ca 30 000 år sedan. Där äter många människor fortfarande uteslutande vegetarisk kost och de flesta äter mycket mycket lite kött.
Ang. livslängd... Jag lever hellre ett friskt, sunt, långt liv, där jag slipper drabbas av högt kolesterol, högt blodtryck, ledbesvär såsom remautism och alzheimers (påvisat att stor konsumtion av rött kött påskyndar dessa nedbrytningsprocesser/sjukdomar). Upp till dig om du klarar dig på ett lite kortare liv där du förmodligen inte får vara lika frisk som mig sista åren.