• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Wolfclaw
    LillTussa skrev 2009-12-04 21:22:14 följande:
    Kan inte du utveckla det? Är nyfiken.. För jag köper av bonde men mest för att jag vet att djuren har det bra och för att köttet är sååå förbannat mycket finare och mörare..
    Ett exempel är reglerna kring läkemedel till djur. De är mycket hårdare än för icke-krav. Detta får till följd att djuren ofta inte behandlas lika snabbt eller inte alls då det innebär en ekonomisk förlust för bonden. Detta medför att djuret får dras längre med sin sjukdom, ergo, lider mer.

Vad många tycks glömma är att djur också blir sjuka och behöver behandling precis som vi.
  • Dilong
    Turran skrev 2009-12-04 22:06:42 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:59:36 följande: Hur var det nu med processerade köttprodukter? Bra för hälsan eller bör undvikas helt enligt cancerstudier?
    Vad finns det som visar att processade köttprodukter skulle orsaka cancer?
  • ChildOfRagnarok

Du, damen, vad jag ger eller inte ger till mina ungar (nu är jag iofs singel och 19 år, så jag har inga ungar) att äta eller äter själv har du baske mig inte med att göra. För mig är köttätande naturligt, jag äter kött och jag känner att jag behöver kött. Enkelt och rakt, och jag tänker inte bli indragen i din moralpanik.

Lite intressant att man predikar om djurplågeri och dåliga förhållanden (vilket jag inte förnekar är tragiskt) inom köttindustrin, men all genmanipulering och besprutning inom kaninmatsbranschen håller man j-ligt tyst om. Men det är klart, all moralpanik åt köttätarna, eller hur?

• Bogga

TS har sett några enstaka grisfarmare som misskött sina djur och därmed dragit slutsatsen att det är likadant på alla farmar. Om en invandrarpojke skulle slå din pojke på skolan så är alltså alla invandrare misshandlare?

Sen ska du nog ta reda på lite mer fakta innan du börjar skriva ner dina åsikter, så du har en grund att stå på. Samt lugna ner dig lite när du skriver... för du har ju särskrivit vartannat ord.

Vad sägs om att istället leva ditt liv på ditt sätt och ät dina morötter, sojabönor o.s.v. Samt hålla dina åsikter för dig själv så ska jag inte skriva arga meddelanden till dig om att du förbjuder dina barn att äta ur alla cirklar i kostcirkeln... mmkay?

• High Heel Bitch
    Turran skrev 2009-12-04 22:06:42 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:59:36 följande: Hur var det nu med processerade köttprodukter? Bra för hälsan eller bör undvikas helt enligt cancerstudier?
    Kyckling och kalkon är bra kött. Cancer kan man i princip få av allting, fiskpinnar, chips. Det är något nytt varje dag, man får lära sig att sålla helt enkelt.
  • Senap
    sanlun skrev 2009-12-04 21:51:20 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:46:10 följande: Ja, självklart blir det klurigt om man inte kan äta ägg... men då finns ju sojaprodukter. Laktosfri mjölk är väl lika nyttig? Sen tycker jag visst att man kan bestämma vad barnen ska och inte ska äta (till en viss ålder). När jag växte upp och i alla mina vänners hus bestämde föräldrarna maten och gillade man det inte fick man inget annat... de allra flesta gånger är barn bara lite kräsna och jag tror varken att de har något direkt behov av att bestämma vad de ska äta eller kan göra det när de är små. Det spelar knappast roll för dem om de får sojakorv eller falukorv.
    Det spelar en jävla roll hemma hos oss eftersom sonen är allergisk mot baljväxter.
    My sugar is raw
  • majana

Alltså, det känns verkligen som om den här tråden håller väldigt mkt dagis nivå. Jag accepterar att det finns folk som vill vara vegitarianer samt dom som vill äta kött. Äter själv både kött och grönsaker... Det jag inte kan förstå med tråd startaren är hur man kan samla så mkt osanning och själviska åsikter i en sådan kort text. För det första, människan är kött ätare, vi äter kött och har gjort det i många 1000år. O det jag störde mig mest på var hur man kan gå in med en bedömning om hur det ser ut på alla kött gårdar, dra en slutsats att Alla djur har det dålig. Det är faktiskt inte så. Många djur har det väldig bra tills den dagen dom går till slakt. Ta ett exempel med ekologiska gårdar, där grisarna får gå ut i hagar, i deras naturliga miljö tills dom ska åka till slakt. Även om det nu känns väldigt illa med allt djurplågeri som står i tidningarna, där djuren ligger i gödsel utan vare sig mat eller strö i flera veckor osv. Men, alla djur har det faktiskt inte dåligt, och det är Vi som konsumenter som kan påverka detta, välja att köpa ekologiskt eller välja dom kött producenterna som känns mest pålitliga. Jag tänker fortsätta äta både kött och grönsaker och ge detsamma till min son.

• Dilong
    Turran skrev 2009-12-04 22:14:17 följande:
    www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendat...
    Nu fanns det inga källhänvisningar på sidan, men tydligen ska det finnas studier som visar att ett högt intag av rött kött kan vara en tarmcancerrisk.

Jag hittar dock inget om att processade köttprodukter skulle vara en fara, på annat sätt än för det kött de innehåller.

Sidan rekommenderar att man äter mindre än 750g rött kött i veckan för att minska risken, vilket är ganska mycket kött.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!