• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • sanlun

Jag tycker det handlar lite om att man måste kunna ta beslut som känns bra för familjen. Man låter ju inte barnen göra det dem vill bara för att dem just vill det, även om det inte är ngt farligt eller dåligt. Vissa låter ju inte sina barn dricka läsk på helgen ens för att det tycker det är onödigt osv... medan andra inte ger sina barn kött då de tycker att det är onödigt. Folk anser ju att vissa saker är viktigare än andra och alla är ju olika!!

Det är bara ett sådant beslut som en förälder måste få ta ...och sedan när barnet är stort nog och kan fatta ett eget beslut kan man ju inte hindra dem.

• Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-04 20:33:06 följande:
    Oki. Tack för infon Men säg att barnet VILL äta kött precis som sina kompisar medan mamman propsar på om att barnet ska äta vegetarisk mat? Jag är lite nyfiken på hur personalen ställer sig till sådana situationer. Mamman är inte där, barnet vill äta kött. Ska personalen neka barnet rätten att äta kött?
    jag är pedagog och jobbar inom förskolan. Vi har som uppgift att lyssna på föräldrarna. Vi har inte rätten att ta egna beslut ang. barnens kost eller fostran.

Ett barn som äter vegetarisk kost kommer således INTE serveras kött oavsett vad hon vill eller inte, precis som en nötallergiker eller laktosintollerant inte kommer få sin vilja igenom.

Sen finns det givetvis personal som skiter fullständigt i sin uppgift, men då begår de tjänstefel. Skulle en av dem ge mitt barn kött så skulle hon anmälas på stört. Inte bara för att hon tar egna beslut ang. mitt barns fostran utan också för att hon direkt utsätter mitt barn för hälsofara. Ett barn som inte äter kött kan vara superkänsligt mot animalier och få bl.a svåra diarreer.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • Lady Dahmer
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 20:30:02 följande:
    Snälla nån, jag har ju sagt hur många gånger som helst att fisk, fågel och kött innehåller mer saker än vad linser och böner och annat vegitariskt innehåller. Det är grunat på ren fakta, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga. Vi behöver äta kött så är det bara, och man kan aldrig få i sig samma nyttiga saker som finns i det genom böner, grönsaker och linser.
    fel.

det finns inget i kött som inte finns i mängder i vegetarisk kost.
  • FruNaftra

Ett litet barn kan självklart ha åsikter om vad hon/han äter.

Det är en sak att äta varierad kost och därmed blanda både kött och vegetarisk mat, och en helt annan att systematiskt utesluta kött. Jag säger inte att vegetarisk kost är ohälsosamt men varför vara så extrem och neka ett barn rätten att få äta kött. Kött gör ingen skada. Så varför inte variera kosten och äta både och? Om barnet är stor nog att ha en åsikt, borde inte barnet få rätten att själv välja?

Känns egoistiskt att frånta barnet den rätten

Turran skrev 2009-12-04 21:19:24 följande:
    Ett litet barn är oförmöget att fatta informerade beslut. En vegetarisk kost är fullgod, så det finns egentligen ingen hälsoaspekt att ta hänsyn till. Tycker man sen som förälder att köttindustrin är vedervärdig är det inte konstigt om man inte vill att ens barn ska vara sponsorer.
  • Lady Dahmer
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 21:20:45 följande:
    www.primavi.se/halsa_mat_och_dryck/artikel.cf...
    och? inget av de näringsämnen som nämns där är exklusivt till kött.

jag får i mig alldeles tillräckligt av protein, järn, b-vitaminer, mineraler och annat jag behöver genom att äta en vegetarisk kost.
  • Lady Dahmer
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:26:34 följande:
    Ett litet barn kan självklart ha åsikter om vad hon/han äter. Det är en sak att äta varierad kost och därmed blanda både kött och vegetarisk mat, och en helt annan att systematiskt utesluta kött. Jag säger inte att vegetarisk kost är ohälsosamt men varför vara så extrem och neka ett barn rätten att få äta kött. Kött gör ingen skada. Så varför inte variera kosten och äta både och? Om barnet är stor nog att ha en åsikt, borde inte barnet få rätten att själv välja? Känns egoistiskt att frånta barnet den rätten
    kött skadar djur. jag vill inte att mitt barn ska ta del av det.

ett liten barn kan inte ta informerade beslut. ett liten barn förstår inte innebörden av sina val. de har inget konsekvenstänkande.

Det är mycket som barn inte har rätt att välja mellan. Det är vår uppgift som föräldrar att välja åt dem. För vi vet bäst.
  • High Heel Bitch
    Lady Dahmer skrev 2009-12-04 21:27:31 följande:
    och? inget av de näringsämnen som nämns där är exklusivt till kött. jag får i mig alldeles tillräckligt av protein, järn, b-vitaminer, mineraler och annat jag behöver genom att äta en vegetarisk kost.
    Om man verkligen läser så ser man också att det t ex finns flera olika sorters järn, det innebär att att det järnet du får i dig utav baljväxter inte är samma som du får i dig av kött.
  • sanlun
    FruNaftra skrev 2009-12-04 21:26:34 följande:
    Ett litet barn kan självklart ha åsikter om vad hon/han äter. Det är en sak att äta varierad kost och därmed blanda både kött och vegetarisk mat, och en helt annan att systematiskt utesluta kött. Jag säger inte att vegetarisk kost är ohälsosamt men varför vara så extrem och neka ett barn rätten att få äta kött. Kött gör ingen skada. Så varför inte variera kosten och äta både och? Om barnet är stor nog att ha en åsikt, borde inte barnet få rätten att själv välja? Känns egoistiskt att frånta barnet den rätten
    ...för att man som förälder inte tycker det är rätt att stödja köttindustrin till exempel och alltså inte vill handla hem kött! Och om man tycker att det är hemskt att äta kött, varför då ge det till barnen? Jag är som sagt inte vegetarian men min sambo är det och det är så han tänker och jag förstår honom!
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!