• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Mephala the ranger

Jag är själv vegetarian min man är inte det. Våra barn äter kött och vegetariskt. Jag skulle kunna ge dem bara vegetarisk kost men känner att jag är inte tillräckligt insatt för att göra detta därför väljer jag en bland kost. De brukar få smak ur båda våra rätter, eller den äldre, yngren är för liten än. Jag tycker de får välja senare i livet vilken väg de ska gå när det gäller maten, men jag ska ge dem ett gott alternativ till vegetarisk föda.

Jag tror man kan skrika hur mycket man vill men folk måste få göra sina egna val. Jag är vegetarian dels av hälsoskäl men även etiska. Min man är jägare och vi delar absolut inte samma syn på kost och djur. Men jag accepterar han syn på det hela (kan bero på att jag kommer från en jägarfamilj) och han accepterar min syn. Klart vi diskuterar, men i slutändan så gör vi våra egna val. Jag blir förbannad på människor som försöker tvinga över mig till the meat-side, men jag blir lika förbannad på de som försöker tvinga över köttarna till veg-sidan.
    Jag ser en massa fördelar med att bli vegetarian men om andra inte gör det, deras val.

• Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 18:36:14 följande:
    Det stämmer inte. Jag tror inte att _alla_ köttätare äter mer än 500 g rött kött i veckan. Siffror visar dock att vi i I-länderna överkonsumerar kött.
    likaväl som att vi i i-länderna överkonsumerar i princip allt annat också
  • Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande:

Nej det finns ämnen i kött, fågel och fisk som vi behöver. Alltså blir vegitarisk mat alldeles för ensidigt för oss.
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 18:49:10 följande:
    Vilka liknande ämnen som finns i kött, fisk och fågel skulle finnas i böner och linser menar du?
    Det är du som hävdar att det finns essentiella ämnen i kött som inte finns i vegetarisk mat. Jag antar att du inser att det inte stämmer eftersom du undviker att backa upp ditt påstående. Vill du veta vad olika livsmedel innehåller så kan jag rekommendera:

192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx
  • Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 19:07:09 följande:
    likaväl som att vi i i-länderna överkonsumerar i princip allt annat också
    På vilket sätt är det relevant i denna diskussion, tycker du?
  • High Heel Bitch
    Turran skrev 2009-12-04 19:26:05 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande: Det är du som hävdar att det finns essentiella ämnen i kött som inte finns i vegetarisk mat. Jag antar att du inser att det inte stämmer eftersom du undviker att backa upp ditt påstående. Vill du veta vad olika livsmedel innehåller så kan jag rekommendera: 192.121.81.11/livsmedelsok/sok.aspx uage=SV
    Jag hävdar att vi är skapta för att äta kött, fisk och fågel, man kan inte få i sig samma saker som ingår i det genom böner och linser. Du får gärna svara på inlägg #630.
  • Turran
    EnHusMus skrev 2009-12-04 18:49:59 följande:
    Ja, men säg då hur forskare hela tiden ändrar sig? Lovar att det finns forskare som talar både för och emot vegomat. Som med allt annat. Så inte ska man tro på ALLT forskare skriver. Det hinner ändra sig tusen gånger om iaf.
    Länken mellan överdriven köttkonsumtion och viss cancer kan nog ses som en ganska allmänt vedertagen åsikt bland experter i ämnet.
  • Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 19:33:53 följande:

Jag hävdar att vi är skapta för att äta kött, fisk och fågel, man kan inte få i sig samma saker som ingår i det genom böner och linser. Du får gärna svara på inlägg #630.
    Fortfarande inget svar på frågan... Vilka essentiella ämnen kan man bara få i sig genom att äta kött, fisk och fågel? Kom igen nu, erkänn din okunskap!
  • h8him

Längst lever de som har en mer avslappnad livsstil och äter mycket vegetariskt men som även äter kött och fisk ibland, enligt en annan studie: "C. 1900 vegetarians participate in the study carried out since 1978 under the direction of associate professor Dr. Jenny Chang-Claude. The scientists divided the participants into three different dietary groups. A small group - 60 participants - has declared to abstain not only from meat but also from other animal foodstuffs such as milk or eggs (vegans). Two thirds of study partipants do eat eggs and dairy products while avoiding meat (ovo-lacto vegetarians), and roughly one third state to occasionally consume small servings of meat or fish (moderate vegetarians).

Comparing these three categories, occasional meat consumers seem to have opted for the healthiest diet, i.e. the observed lowered mortality risk cannot be attributed to complete abstention from meat and fish."

Allt går att bevisa med forskning, frågan är bara vad man vill veta...

• High Heel Bitch
    Turran skrev 2009-12-04 19:44:28 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 19:33:53 följande: Fortfarande inget svar på frågan... Vilka essentiella ämnen kan man bara få i sig genom att äta kött, fisk och fågel? Kom igen nu, erkänn din okunskap!
    Vilka liknande ämnen som finns i kött, fisk och fågel skulle finnas i böner och linser menar du?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!