• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • High Heel Bitch
    Fjärilen235 skrev 2009-12-04 15:56:38 följande:
    Fel, den innehåller alla näringsämnen kroppen behöver, knepet är att få i sig dom. Jag äter sällan potatis. Mycket fullkornsris &-pasta, alla bönor som finns, groddar & linser. Mår hur bra som helst & behöver inga vitamintillskott.
    Fast vi är ändå skapta för att äta allsidig kost med det menar jag inklusive kött, fisk och fågel. Visst är bönor, linser och annat jättebra mat. Men t ex för mycket kolhydrater är aldrig bra.
  • Lady Dahmer
    Phlippan87 skrev 2009-12-03 22:59:15 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 22:52:19 följande: att äta djur är att döda, att döda något levande är att mörda så indirekt är det just det du säger till ditt barn om du ska pränta in att det är fel att äta och döda djur...men som jag sa i mitt första inlägg, jag skiter fullständigt i om ni vill äta vegetariskt eller ej, och om ni ger era barn vegetarisk mat eller ej, men acceptera då att JAG äter kött, alltid har gjort och tänker fortsätta med det och att JAG tänker ge MITT barn kött. jag kan inte förstå varför vegetarianer så ofta ska ha så otroligt svårt att acceptera att ALLA får välja själva, jag ser fler vegetarianer som försöker få köttätare att bli vegetarianer än jag ser köttätare som försöker få vegetarianer att bli köttätare. varför är köttätare mer toleranta? varför har köttätare lättare att acceptera att alla inte väljer samma föda som dem?det vore betydligt lättare att acceptera vegetarianer och veganer och deras åsikter och uttalanden om de kunde lära sig att visa respekt och acceptera de som väljer att äta kött
    varför är köttätare mer toleranta? tja... antagligen för att det inte är emot deras etiska övertygelse att det är fel att vara vegetarian.

Det är svårt att vara tolerant mot sånt man tycker är fel.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • magelita80

Jag är vegetarian sen 9 år tillbaka men jag skulle aldrig få för mig att predika för någon annan. Min sambo äter bara kött (inga grönsaker) och det är upp till honom. Och ja jag kommer ge våran son kött för jag anser att barn behöver få i sig allt.

• blå fisk
    Fast ni måste ju förstå att det inte är alla som är uppväxta på gård och har insikt i köttindistrin? Tycker det t.o.m är många vuxna som blir äcklade och håller för ögonen när det visas bilder på tv på hur köttet vi äter framställs. Så att gissa att det är många många barn som inte vet var kött kommer ifrån tror jag inte är en alldeles för vild gissning.
    Men jag tror att det är många barn som inte vet hur en tomatplanta ser ut, att potatis växer under jorden, men det gör inte gurkan osv. Det är ju tråkigt att man inte lär sina barn sådana saker, men att dra kopplingen att barnet inte skulle äta kött om det visste var det kommer ifrån håller inte. Jag visste från tidig ålder var kött och fisk kom ifrån och det gjorde inte att jag avstod från att äta kött eller fisk. Då tvingades jag inte att äta mat. Jag reagerade mot påståendet att köttätande föräldrar lurar sina barn att äta kött, vilket jag inte tycker är sant. Jag har däremot full respekt för människor som väljer att inte äta kött eller att inte servera sina barn det.

Hur många barn vet vad godis och glass innehåller? Tror ni att mindre barn väljer bort godis och glass för att de får veta innehållet? Det tror inte jag.
  • Fjärilen235
    mia83 skrev 2009-12-04 15:57:35 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande: Men bönor, linser, nötter och olika tillskott kan väl göra vegetarisk kost bra ur näringssynpunkt? (är inte vegeterian själv)
    Precis
  • Fjärilen235

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 16:00:07 följande:

Fast vi är ändå skapta för att äta allsidig kost med det menar jag inklusive kött, fisk och fågel. Visst är bönor, linser och annat jättebra mat. Men t ex för mycket kolhydrater är aldrig bra.
    Ja det vet jag att människan är, men jag vet vad pratar om då jag varit demivegetarian i mer än ett år.
  • socute

Ja min son är 4 år å skulle inte fatta ett dugg av det du skrev här nu!
    Du skriver att du blev vegetarian när du var 12, så då var du alltså införstådd DÅ av vad det innebär att äta kött m.m m.m.. Alltså hade du käkat kött tills du blev 12!!

Jag älskar kött! Vi äter det dagligen i olika "varianter".
    Jag hatar djurplågeri, men det hjälper inte att jag slutar äta kött.. kött kommer ALLTID finnas på affärerna endå och djur kommer plågas vare sig jag är vegetarian eller inte! Däför väljer jag att äta kött.
    Det är inte bara djur som går till middagsbordet som plågas.

Men du gjorde DITT val när du var 12 år.. Om min son väljer att bli vegetarian när han är äldre så FINE, det respekteras självklart å jag skulle inte tycka det var konstigt heller. Själv äter jag kött!.. Å hela min familj för den delen också!

Theo 05-10-27
  • blå fisk

Lady Dahmer skrev 2009-12-04 16:00:34 följande:

varför är köttätare mer toleranta? tja... antagligen för att det inte är emot deras etiska övertygelse att det är fel att vara vegetarian. Det är svårt att vara tolerant mot sånt man tycker är fel.
    Fast väldigt många vegetarianer (däribland du?) äter ju t.ex. ägg. Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan predika om hur fasnasfull djuruppfödning är och samtidigt äta ägg. Nu menar jag inte att du har predika, men många gör det. Undrar hur många som samtidigt häver ur sig att kött industrin är av ondo vet hur livet för värphöns ser ut. Sen bidrar man ju indirekt till att en massa tuppkycklingar "mördas" genom att gynna äggindustrin. Dessutom avlivas ju värphöns så snart de inte producerar i rätt takt, vilket brukar vara efter endast ett fåtal år.

Visst äter man uteslutande ägg från en väldigt liten uppfödning, så kan jag förstå det men inte annars.
  • nattis83

kan inte göra annat än hålla med trådstartaren=D

Själv har jag varit vegetarian sen jag var 0 år.hemma äter vi bara vegetarisk mat. tom mannen min har blivit omvänd till vegetarian.barnen är vegetarianer hemma..min stora son på 10 år har valt att vara vegetarian, men det minsta får äta kött på förskolan och ifall vi går ut och äter eller liknande..fast jag skulle nog föredra att alla i familjen aldrig åt kött...kött är fullt med bakterier och djuren lider bara för att vi människor ska bli mätta!!!...NEJ till KÖTT!!!!

• Spartacus

det där med friskhet ligger nog betydligt mer genetiskt än i vegetarisk kost, även om det såklart är hälsosammare med vegetariskt! Känner många vegeterianer och veganer som äter allsidigt men ändå blir sjuka stup i ett, vet inte om det är mer än köttätare men visst blir dom sjuka!

och jag håller med dig om att fler borde välja vegetariskt,
    vi äter hemskt gärna vegetariskt här hemma men vi är inte vegeterianer. Finns knappast nåt mumsigare än en fet vegangryta till middag, men vi äter även kött.

och varför vet jag inte egentligen, enkelheten? vad man är van vid?
    har ingen ursäkt heller, delar de mesta av dina åsikter men ser nog ändå glädjen i en allsidig kost på alla sätt sen så skulle jag nog aldrig ge upp fisk ändå, för jag tror på fördelarna med fisk och älskar det.

vet inte vad ajg vill säga annat än vi också existerar vi som håller med dig men inte slutar äta kött ändå, för vi är lata och oengagerade?

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!