• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Flina78

För att kött är gott.

För att jag äter köttet som mina föräldrars grannar föder upp.

Ägg får jag av min syster, hon har 7 - 8 hönor hemma.

För att protein är nyttigt.

Därför att jag INTE VILL vara vegetarian, det är osmidigt och verkar ärligt talat lite tråkigt.

(Dessutom verkar man ju inte bli kung på att stava av att vara vegetarian.)

• Phlippan87
    nattis83 skrev 2009-12-04 17:04:56 följande:
    ursäkta men du.....vi levande människor och växter består INTE av samma bakterier som bildas i kött som avlägsnats från ett kadaver och legat så i minst några dagar. ..vart har du fått din information ifrån? den stämmer faktiskt inte med verkligheten! de bakterier som bildas i kött efter att djuret dödats är bakterier som sätter igång en föruttelse process av köttet..och det går inte att jämföra med bakterier som vi levande bär i kroppen. så tyvär ditt argument håller inte!!....har man någon gnutta medkänsla i sig så avstår man från kött pga hur illa djuren behandlas bara för att vi ska få kött på tallriken!....men att diskutera det med köttätare är som att prata med en vägg,så jag förväntar mig inte att någon av er köttätare ska förstå,för det gör ni inte!.......bara för er information så har jag smakat kött när jag var liten,så jag vet hur det smakar.så kom inte med nåt snack om att det är lätt att tycka så här bara för att man aldrig smakat kött.
    de bakterierna du pratar om dör om man tillagar köttet på rätt sätt.
    långtifrån alla djur far illa innan de slaktas, ta dig en titt på de små lantbruken exempelvis. det handlar mer om att vara uppmärksam på VARTIFRÅN det kött man äter kommer, inte att totalt sluta äta kött för skulle hela jordens befolkning äta vegetariskt skulle vi inte ha någon yta att bo på längre.
  • Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 15:43:08 följande:
    nej, ingen variant av den kosthållning vi har idag, varken med elelr utan kött och andra animaliska produkter men herregud människa, om jag ger mitt barn enbart vegetarisk kost innebär det inte automatiskt att barnet får i sig mindre cancerogena ämnen. att få ner mängden cancerogena ämnen i kosten KRÄVER att vi äter ekologisk och KRAV-märkt mat, oavsett vilken typ av kost vi håller oss med. ett barn som föds upp på enbart vegetarisk, icke-ekologisk kost får i sig minst lika mycket, om inte mer, cancerframkallande ämnen än ett barn som föds upp på kost innehållande ekologisk och kravmärkt mat.
    Nu blandar du väl ändå äpplen och päron?

Det jag skriver är att överdriven konsumtion av rött kött inte rekommenderas samt att man bör undvika processerat kött - detta enligt cancerforskning.

Hur cancerframkallande olika bekämpningsmedel är kan ju givetvis också diskuteras - men det kanske är lite ot i denna tråd? Det är ju inte direkt så att det enbart är vegetarianer som äter besprutade grönsaker.
  • Antonsmamma07

Ojoj hade jag inte gett min son kött hade han inte ätit något. Kött är de ända han äter. han gillar inte pasta, ris och potatis.

• Turran
    Flina78 skrev 2009-12-04 17:20:52 följande:
    (Dessutom verkar man ju inte bli kung på att stava av att vara vegetarian.)
    Dessa "fyndiga" kommentarer är frekventa i tråden, må jag säga! Angående kosthållning, utbildningsnivå och IQ finns det en ganska intressant studie som jag länkat till tidigare. Passar på att klippa in ett stycke:

"A new British study has found that having a high IQ as a child is significantly linked to being a vegatarian as an adult."

"Most of the vegetarians were women of higher social class and well educated although their income levels varied widely. However, when the results were adjusted for sex, social class (in childhood and present day), education and qualifications, high childhood IQ and having a vegetarian diet as an adult were still strongly correlated."

www.medicalnewstoday.com/articles/59220.php
  • Ett Liv
    Flina78 skrev 2009-12-04 17:20:52 följande:
    För att kött är gott. För att jag äter köttet som mina föräldrars grannar föder upp. Ägg får jag av min syster, hon har 7 - 8 hönor hemma. För att protein är nyttigt. Därför att jag INTE VILL vara vegetarian, det är osmidigt och verkar ärligt talat lite tråkigt. (Dessutom verkar man ju inte bli kung på att stava av att vara vegetarian.)
    Och själv verkar du ha lite lågt IQ. (?)
    "protein är nyttigt" Det finns protein i ett antal andra livsmedel.
    Och det är väl oftare köttätare som äter enformig mat, inte vegetarianer. Sen har stavning med lite annat än vad man äter att göra.

Jag är också vegetarian (helt ut, alltså inget "djur") och har varit det sen jag var 11. Jag är snart utbildad hälsovägledare/friskvårdsterapeute. Min Sambo äter kött helst varje dag.

Vårt barn som snart kommer, kommer börja som vegetarian eftersom jag vill kunna smaka på maten innan jag ger den till mitt barn. Och sen får vi se hur det blir. De enda kraven jag har är: bara fisk och vissa fåglar om det måste vara kött.
  • Elfva

Jag har varit vegetarian men äter numera kött igen, men äter gärna vegetariskt ändå... Jag äter helst viltkött eller kravmärkt. Kraven på kravbönder är höga, man tar god hänsyn till djuren... En älg som levt i skogen har haft ett gott liv...

Vi skulle väl alla må bra av mindre processad mat och mer fisk och vegetariskt men att gå till attack på det is som ts gör är ingen lösning på problemet. Det finns bättre sätt än att attackera och säga att folk är puckade som ger sina barn kött. Dela med er v era bra veg recept iställer så kanske folk börjar införa fler veg rätter på matsedeln hemma...

Sen får man respektera allas rätt att själva välja vad de vill ge sina barn att äta...

• Yossan

... Och så använder vegetarianer läppstift, äter gelegodis mm som innehåller djurhud och annat trevligt. DET kan jag inte förstå. Vet de inte vad som finns i vilka produkter?

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!