• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Rae

Jag äter vegetariskt (och fisk ibland) men jag begär inte att alla andra ska göra det...MEN jag hade önskat att fler skulle tänka sig att minska kättkonsumtionen pga miljö och djurhanteringsskäl. Om alla svenskar hade minskat med 1 kg kött per år så är det faktiskt 9 miljoner kg. Om alla gör lite så blir det en ganska rejäl minskning.
    Vi hade dessutom kunnat föda många miljoner fler människor på jorden om vi åt vegetariskt.

Min bild är inte heller att det är vegetarianerna som ger sig på köttätarna utan tvärtom...i alla fall på det sättet att man alltid blir ifrågasatt. Jag frågar faktiskt inte alla andra varför de äter kött.

• Turran

High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande:

Nej det finns ämnen i kött, fågel och fisk som vi behöver. Alltså blir vegitarisk mat alldeles för ensidigt för oss.
    Menar du att det finns essentiella ämnen i kött, fisk och fågel som inte går att få ifrån en annan källa? Isåfall vet du mer än experterna! Berätta!!!
  • nystan1

Något av det värsta jag vet är när folk försöker trycka ner sin ideologi i halsen på folk. Jag tror att folk skulle lyssna mer på dig ts, om du slutade skälla och la fram dina argument lugnt och sansat istället.
    Sen har jag inget emot att folk äter vegetariskt, och är absolut för att djur som föds upp till slakt ska ha det mycket bättre än de har på de flesta ställen idag.
    Det finns alltid olika sätt att se på saker och ting, men att börja med den rubriken känns inte speciellt smart. Om det inte är så att du bara är ute efter att reta upp folk vill säga. Isåfall tror jag absolut att du har lyckats.

• nattis83
    Cyberdansken skrev 2009-12-04 16:39:46 följande:
    Ursäkta, men allt är fullt med bakterier, du själv (och jag) består till nästan 60% av bakterier. Utan dom fungerar vi inte. Samma med växter...
    ursäkta men du.....vi levande människor och växter består INTE av samma bakterier som bildas i kött som avlägsnats från ett kadaver och legat så i minst några dagar. ..vart har du fått din information ifrån? den stämmer faktiskt inte med verkligheten! de bakterier som bildas i kött efter att djuret dödats är bakterier som sätter igång en föruttelse process av köttet..och det går inte att jämföra med bakterier som vi levande bär i kroppen. så tyvär ditt argument håller inte!!....har man någon gnutta medkänsla i sig så avstår man från kött pga hur illa djuren behandlas bara för att vi ska få kött på tallriken!....men att diskutera det med köttätare är som att prata med en vägg,så jag förväntar mig inte att någon av er köttätare ska förstå,för det gör ni inte!.......bara för er information så har jag smakat kött när jag var liten,så jag vet hur det smakar.så kom inte med nåt snack om att det är lätt att tycka så här bara för att man aldrig smakat kött.
  • Fjärilen235
    nystan1 skrev 2009-12-04 17:04:13 följande:
    Något av det värsta jag vet är när folk försöker trycka ner sin ideologi i halsen på folk. Jag tror att folk skulle lyssna mer på dig ts, om du slutade skälla och la fram dina argument lugnt och sansat istället. Sen har jag inget emot att folk äter vegetariskt, och är absolut för att djur som föds upp till slakt ska ha det mycket bättre än de har på de flesta ställen idag. Det finns alltid olika sätt att se på saker och ting, men att börja med den rubriken känns inte speciellt smart. Om det inte är så att du bara är ute efter att reta upp folk vill säga. Isåfall tror jag absolut att du har lyckats.
    Bra sagt
  • nattis83

däremot så vet jag inte ifall det stämmer att vegetarianer blir mindre sjuka...jag tycker min familj och jag blir lika sjuka som mina vänner som äter kött..men anledningen till att vi inte äter kött är för att det är synd om djuren och för att kött ÄR äckligt och det är sjukt att äta av någon annans kött.köttet börjar sin förruttelse process så fort det avlägsnas i från kroppen/kadavret!!!

• Swettie22

Jag äter kött för att det är gott helt enkelt och för att jag är en vuxen människa och har rätten att bestämma vad jag ska äta och när jag äter det!!!! att alla grisar har det så som du beskriver är rena skit snacket har bekanta som föder upp grisar och dom äter ta mig basken inte på varandra dom har det rent och snyggt dom är själva rena och snygga.... Baraför att inte du vill äta kött eller ge ditt barn kött så har du absolut ingen som helst rätt att ifrågasätta eller kalla någon annan för äcklig, vi lever i ett fritt land och var och en har ett fritt val!!! tycker inte heller att man som vegetarian ska ge sitt barn enbart vegetariskt utan jag anser att barnet själv ska få ta det beslutet när det är så pass gammalt att det kan.... Nu vet ´ju inte jag exakt vad du äter men jag antar att du t.ex. äter ägg? har du sett en hönsfarm någongång eller? är det djuren du värnar om? så bör du bli vegan istället!!!! Tack för mig

• blå fisk
    nattis83 skrev 2009-12-04 17:10:06 följande:
    däremot så vet jag inte ifall det stämmer att vegetarianer blir mindre sjuka...jag tycker min familj och jag blir lika sjuka som mina vänner som äter kött..men anledningen till att vi inte äter kött är för att det är synd om djuren och för att kött ÄR äckligt och det är sjukt att äta av någon annans kött.köttet börjar sin förruttelse process så fort det avlägsnas i från kroppen/kadavret!!!
    Äter ni ägg och mjölkprodukter? Lite nyfiken.
  • Hedi

Alltsa av etiska själ borde man väl inte äta kött det haller jag med om. Däremot är jag för svag för kött, kanske för att jag tillhör blodgrupp 0.

Man kan ju äta nyttigt t.ex. fisk och kyckling. Däremot sa blir jag även förfärad över hur de sorter ut de sma kycklingarna och hur de aker ner i kvarnen usch, försöker köpa sa mycket ekologiskt som möjligt.

• Kokomo

blå fisk skrev 2009-12-04 16:01:09 följande:

Men jag tror att det är många barn som inte vet hur en tomatplanta ser ut, att potatis växer under jorden, men det gör inte gurkan osv. Det är ju tråkigt att man inte lär sina barn sådana saker, men att dra kopplingen att barnet inte skulle äta kött om det visste var det kommer ifrån håller inte. Jag visste från tidig ålder var kött och fisk kom ifrån och det gjorde inte att jag avstod från att äta kött eller fisk. Då tvingades jag inte att äta mat. Jag reagerade mot påståendet att köttätande föräldrar lurar sina barn att äta kött, vilket jag inte tycker är sant. Jag har däremot full respekt för människor som väljer att inte äta kött eller att inte servera sina barn det. Hur många barn vet vad godis och glass innehåller? Tror ni att mindre barn väljer bort godis och glass för att de får veta innehållet? Det tror inte jag.
    Eh så du menar alltså att du tror att om barn visste att tomater växer på plantor så skulle de avstå det? Jag ser iaf en stor skillnad mellan att få veta att tomater växer på plantor och att kött är döda kossor och grisar.
    Jag minns för många herrans år sedan när filmen Babe hade premiär och att folk förfasade sig över att barnen inte ville äta kött efter att ha sett den! :)

Men som sagt, jag tycker alla får välja som de vill men jag tycker fortfarande det är viktigt att inte undanhålla fakta för barnen utan förklara hur det ligger till.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!