• Saarah88

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.
    Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.
    Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!
    å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.
    Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!
    och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!
    Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...
    jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!
    så argumentet att man behöver kött håller INTE!

Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)

• Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!
  • Phlippan87
    Turran skrev 2009-12-04 17:35:56 följande:
    Nu blandar du väl ändå äpplen och päron? Det jag skriver är att överdriven konsumtion av rött kött inte rekommenderas samt att man bör undvika processerat kött - detta enligt cancerforskning. Hur cancerframkallande olika bekämpningsmedel är kan ju givetvis också diskuteras - men det kanske är lite ot i denna tråd? Det är ju inte direkt så att det enbart är vegetarianer som äter besprutade grönsaker.
    men du verkar automatiskt dra slutsatsen att alla som äter kött överkonsumerar (enligt de siffror du själv angett). personligen äter jag inte särskilt stora portioner av någon mat, 500g "rött"kött är väldigt mycket för min del för en hel vecka eftersom merparten av det som äts här hemma är kyckling och fisk, det kött som konsumeras är inte i särskilt stora mängder. en hel portion mat, oavsett vad den består av bör inte väga mer än ca 350-400 g, av det som läggs upp på tallriken bör den största gruppen vara frukt och grönt. så för min del anser jag att 500 g rent "rött" kött/vecka är mycket
  • EnHusMus

Oh... Ännu en hint om att vegetarianer inte kan tänka sunt. Ät du dina grönsaker. Men sitt ALDRIG och packa på dina tvångstankar om kött för andra! Man får jättegärna vara vegetarian. Men de finns inge värre än folk som "predikar" om detta...
    Det är BARA struntprat att man är friskare om man inte äter kött. Ja, ja... Forskning hit och forskning dit. Inte varit sjuk på si och så många år.
    Jaha? Och det finns MINST lika många som inte varit sjuka på många år som äter kött.

Tycker också om växter... DÄRFÖR äter jag upp kossorna!!

• Ett Liv

Elfva: Håller med dig fullt ut. Alla har rätt att välja själva vad de vill och inte vill äta.
    Och det tror jag att man kan behöva påminna både vegetarianer OCH köttätare om.

Yossan: Ingen veg. som jag känner gör det, om de är veg av etiska skäl. De flesta är väldigt pålästa, men det klart det finns vegetarianer som är osmarta.
    Men allt läppstift och alla gelegodisar innehåller inte djurrester heller.

• EmmaOh

Jag kommer att ge mitt barn kött för jag kommer anta att den har liknande behov som jag.
    Jag har varit vego, duktig vego som åt varierat och utbildat, men jag mår allra bäst om jag äter kött.
    Jag blev oftare sjuk när jag var vego och hade ont i huvudet. Min kropp behöver en hög andel protein helt enkelt.
    Det tror jag beror på ens genetiska bakgrund. Mina gener har utvecklats i generationer långt norrut då jag bla har samehärkomst. Min kropp är helt enkelt anpassad till en diet som är köttrik.

• Åja81

Ja, usch på mej som ger mina barn god och nyttig mat!!
    Man har ätit kött sen apstadiet så varför inte?

Kom inte och påstå att det är så att alla grisar har det dåligt! Antar att du bara utgår från media och då vet man inte mycket, själv är jag utbildad inom yrket och har jobbat med det så JAG VET!!
    Håller själv på med djurproduktion även om det bara är på minimal nivå med fåtal djur för hobbyns skull..

Det är ju så att man bajsar ut det man ätit, varför skulle kött vara kvar och ruttna i tarmarna, så du menar att köttet stannar som en propp då att resten av maten glider förbi? Hmm, intressant teori, hur den hänger ihop fattar inte jag, skulle det vara så hade jag vid detta laget haft bara ruttet kött i tarmarna sen 28 år tillbaka...

Här kommer vi att äta kött, nu och för all framtid!
    Inget slår en grillad flintastek en varm sommardag!!! MMM....
    Inga storstads fjoll fasoner här inte!!

• Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 18:22:21 följande:
    men du verkar automatiskt dra slutsatsen att alla som äter kött överkonsumerar (enligt de siffror du själv angett).
    Det stämmer inte. Jag tror inte att _alla_ köttätare äter mer än 500 g rött kött i veckan. Siffror visar dock att vi i I-länderna överkonsumerar kött.
  • Turran
    EnHusMus skrev 2009-12-04 18:23:19 följande:
    Man får jättegärna vara vegetarian.
    Storsint av dig!
    EnHusMus skrev 2009-12-04 18:23:19 följande:
    Det är BARA struntprat att man är friskare om man inte äter kött. Ja, ja... Forskning hit och forskning dit.
    Ja se forskare, vad vet de egentligen?!?
  • High Heel Bitch
    Turran skrev 2009-12-04 16:59:04 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-04 15:48:43 följande: Menar du att det finns essentiella ämnen i kött, fisk och fågel som inte går att få ifrån en annan källa? Isåfall vet du mer än experterna! Berätta!!!
    Vilka liknande ämnen som finns i kött, fisk och fågel skulle finnas i böner och linser menar du?
  • EnHusMus
    Turran skrev 2009-12-04 18:40:17 följande:
    Ja se forskare, vad vet de egentligen?!?
    Ja, men säg då hur forskare hela tiden ändrar sig? Lovar att det finns forskare som talar både för och emot vegomat. Som med allt annat.
    Så inte ska man tro på ALLT forskare skriver. Det hinner ändra sig tusen gånger om iaf.
  • Lapplandspärlan

vegetarisk mat smakar ju skit!
    Dessutom har vi egna djur och jagar så vi VET hur djuren behandlas dvs BRA.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!