Inlägg från: Wolfclaw |Visa alla inlägg
  • Wolfclaw

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Om jag minns min urtidshistoria rätt levde vi ett tag som renodlade vegetarianer men den arten fick ge vika för våra köttätande förfäder.

Visst finns det fullgoda alternativ om man av olika själ inte vill äta kött, men att som TS fördöma andra för sitt val tycker jag är förkastligt.

Det jag tycker extra oroväckande är att det verkar finnas en trend att man automatisk hjälper miljö och djurhållning genom att välja vegetariskt, krav, ekologiskt etc. Som gammal lantbrukare kan jag säga att vi svenskar är ganska lurade på den punkten.

• Wolfclaw
    LillTussa skrev 2009-12-04 21:22:14 följande:
    Kan inte du utveckla det? Är nyfiken.. För jag köper av bonde men mest för att jag vet att djuren har det bra och för att köttet är sååå förbannat mycket finare och mörare..
    Ett exempel är reglerna kring läkemedel till djur. De är mycket hårdare än för icke-krav. Detta får till följd att djuren ofta inte behandlas lika snabbt eller inte alls då det innebär en ekonomisk förlust för bonden. Detta medför att djuret får dras längre med sin sjukdom, ergo, lider mer.

Vad många tycks glömma är att djur också blir sjuka och behöver behandling precis som vi.
  • Wolfclaw

Är väl bara att konstatera att man länkar de undersökningar som passar just ens egen agenda. Så här fungerar det i regel med allting men vi tar vegetarianer/veganer och köttätare som exempel:

Det kommer en rapport om att kött är skadligt.
    Vegetarianen/veganen: Där ser ni! Det har vi sagt hela tiden. Finns ingen anledning att äta kött. Det är inte alls nyttigt.
    Köttätaren: Var kommer den informationen ifrån? Var finns de rapporterna? Vilka källor? Vad baserar de det på?

Kasta nu om scenariot och låt en rapport bli gällande som säger att det inte är nyttigt att ta bort kött ur dieten.
    Vegetarianen/veganen: Var kommer den informationen ifrån? Var finns de rapporterna? Vilka källor? Vad baserar de det på?
    Köttätaren: Där ser ni! Det har vi sagt hela tiden. Finns all anledning att äta kött. Det är jättenyttigt.

Så är det ju tyvärr. Den tes jag tar till mig är den som gäller för mig. Sen om det kommer en rapport som kullkastar den teorin är jag inte så himla glad åt det. Men de rapporter som stöder min tes lyssnar jag blint på utan att ifrågasätta innehållet i.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!