• Turran

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Jag vill inte att mina barn ska vara en del av den köttindustrin vi har idag. I-länderna konsumerar på tok för mycket kött - detta sätter spår i både hälsa och miljö. Jag tycker att man ska tänka på konsekvenserna av sitt handlande då man föder sina barn falukorv och andra processerade köttprodukter.

newstandardnews.net/content/index.cfm/items/3956

"There is convincing evidence that both red meat and processed meat are causes of bowel cancer, which is also known as colorectal cancer.

This is why WCRF UK recommends people limit intake of red meat, which includes pork, beef, lamb and goat, to 500g (cooked weight) a week.

You should also avoid processed meat, which is any meat that has been preserved by curing, salting or smoking, or by adding chemical preservatives. This includes hot dogs, ham, bacon and some sausages and burgers."

www.wcrf-uk.org/research/types_of_cancer.php

• Turran
    metin skrev 2009-12-03 22:14:10 följande:
    Det är inget fel att du äter vegetariskt men jag tycker att alla barn ska få en allsidig kost för att senare kunna bestämma själva vad de ska utesluta.
    Vill bara flika in att en kost innehållande kött inte nödvändigtvis är allsidig. Barn ska ha bra mat som täcker deras behov. Oavsett om kosten inkluderar kött eller ej.
  • Turran
    Bebbe2006 skrev 2009-12-03 22:32:09 följande:
    Vad säger de på BVC till er som inte låter era barn äta kött? Försöker de inte att tala er till rätta?
    Man rekommenderar rimligtvis en hälsosam kostföring? Huruvida kosten innehåller kött är väl inte så intressant.
  • Turran
    Doktorn skrev 2009-12-03 22:36:28 följande:
    Nej, så länge barnet får i sig tillräckligt med vitamin B12 som inte finns i icke-animalisk kost.
    Ja, det är säkert knepigare med vegankost. Vegetarianer får ju i sig B12 från mjölkprodukter (och ägg).
  • Turran
    pixietails skrev 2009-12-03 22:55:51 följande:
    ...Och vegetarianer (eller iaf ts) är korkade som inte ens kan stava till CANCER! Slutsats: man blir dum av grönsaker! Förövrigt så tycker jag synd om din son, som tvingas växa upp med vegetarisk skitmat. Hoppas han växer upp och älskar att äta en blodig biff.
    Vad är vegetarisk skitmat? Är det vegovärldens motsvarighet till falukorv?
  • Turran
    SofiaD skrev 2009-12-04 12:14:19 följande:
    Jag vill ändå inte påstå att kött orsakar cancer, även om man kan se samband mellan det och vissa former av cancer. Det är nog otroligt många andra faktorer som också spelar in och inte så enkelt som att bara säga att kött orsakar cancer.
    Ja, visst spelar andra faktorer in, men faktum är att man i många studier ser ett samband mellan köttkonsumtion och vissa cancerformer. Därav rekommendationerna att limitera intaget av rött kött samt helt avstå från processerat kött.
  • Turran
    gutegirl skrev 2009-12-04 12:23:11 följande:
    Och i en annan undersökning var det äpplen som förhöjde risken.
    Jaha?
  • Turran
    Phlippan87 skrev 2009-12-04 12:28:17 följande:
    finns även samband mellan rökning och vissa cancerformer, mellan intag av kolsyrade läskedrycker och vissa cancerformer, mellan sex och vissa cancerformer osv. listan kan göras väldigt lång... och inte att förglömma: mellan besprutningsmedel som används inom merparten av all odling av ex. spannmål, frukt och grönsaker. tvivlar starkt på att alla vegetarianer/veganer som använder cancer som ett argument äter ekologiskt, vilket innebär att de stoppar i sig enorma mängder kemikalier som i sin tur ökar risken för cancer
    Och din poäng är vad? Att det spelar ingen roll att överdriven konsumtion av rött kött innebär en ökad risk för vissa cancerformer eftersom det finns andra saker som ökar risken också? Eller?
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!