• Vifsla

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Saarah88 skrev 2009-12-03 14:56:19 följande:
    De är inte änns lönt att jag svarar, för sista gången.NI TVINGAR ERA BARN ATT ÄTA NÅGOT SOM DOM INTE VET VART DE KOMMER IFRÅN!!!det är att tvinga, jag blir ju galen!!aaah, hejdå!
    Men snälla, det är ju jättemånga här som säger att de talat om för sina barn varifrån kött/fisk/ägg kommer.
    När jag var liten så var jag med och packeterade älgkött, malde älgfärs och skar grytbitar av älg. Jag var VÄL medveten om varifrån vår middagsmat kom.
    Vi har haft grisar som jag visste skulle bli mat.
    Det är inte att ljuga för sina barn.
    Jag tycker att du ska ta och tagga ner lite, alla är inte lögnhalsar för att man ger sin barn en allsidig kost.

Dessutom tycker jag att du ska läsa igenom dina inlägg innan du skickar dem med tanke på att de är illa skrivna.
  • Vifsla
    lovelylocks skrev 2009-12-03 21:25:05 följande:
    ptja, svårhittad. coops korv= 52% kött.coop xtras= 40% köttscan & lthell 58% kött, men även där, stabiliseringsmedel pga för hög vattenmängd.Det finns ekologiska alternativ men de är svåra att få tag på. Ex Järna odlarring samt Mälarshark. men de säljs inte här... vad har du hittat för superkorv?
    Jo jättesvårt att hitta korv med hög kötthalt! Vet du hur jag gjorde? Jag tittade i kylen, där hittade jag Melkers hästkorv.
    Innehållsförteckning: Hästkött (85%) griskött, fett från gris, lök, salt, matlodextrin, rökarom, bindväv från gris, kryddor, konserveringsmedel, antioxidationsmedel.
  • Vifsla
    Fast ni måste ju förstå att det inte är alla som är uppväxta på gård och har insikt i köttindistrin? Tycker det t.o.m är många vuxna som blir äcklade och håller för ögonen när det visas bilder på tv på hur köttet vi äter framställs. Så att gissa att det är många många barn som inte vet var kött kommer ifrån tror jag inte är en alldeles för vild gissning.
    Bara för att man inte kan bevittna slakt innebär väl inte det att man inte kan tala om för sina barn att nötköttet i köttbullarna kommer från kon liksom mjölken, bacon kommer från grisen och potatisen i pommes kommer från åkern.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!