Inlägg från: blå fisk |Visa alla inlägg
  • blå fisk

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Vifsla skrev 2009-12-04 14:54:53 följande:
    Men snälla, det är ju jättemånga här som säger att de talat om för sina barn varifrån kött/fisk/ägg kommer.När jag var liten så var jag med och packeterade älgkött, malde älgfärs och skar grytbitar av älg. Jag var VÄL medveten om varifrån vår middagsmat kom.Vi har haft grisar som jag visste skulle bli mat. Det är inte att ljuga för sina barn.Jag tycker att du ska ta och tagga ner lite, alla är inte lögnhalsar för att man ger sin barn en allsidig kost.Dessutom tycker jag att du ska läsa igenom dina inlägg innan du skickar dem med tanke på att de är illa skrivna.
    Jag känner samma sak. Jag är själv uppväxt på gård och var tidigt väl medveten om var kött och fisk kommer ifrån. Däremot har jag inte varit med om en slakt själv, men sett många skjutna djur som vi sedan åt upp. Vi visste var blodpuddingen kom ifrån därför att den var gjord på blod frånvåra egna djur. För mig är det självklart att berätta var mat kommer ifrån för vår dotter.
  • blå fisk
    Fast ni måste ju förstå att det inte är alla som är uppväxta på gård och har insikt i köttindistrin? Tycker det t.o.m är många vuxna som blir äcklade och håller för ögonen när det visas bilder på tv på hur köttet vi äter framställs. Så att gissa att det är många många barn som inte vet var kött kommer ifrån tror jag inte är en alldeles för vild gissning.
    Men jag tror att det är många barn som inte vet hur en tomatplanta ser ut, att potatis växer under jorden, men det gör inte gurkan osv. Det är ju tråkigt att man inte lär sina barn sådana saker, men att dra kopplingen att barnet inte skulle äta kött om det visste var det kommer ifrån håller inte. Jag visste från tidig ålder var kött och fisk kom ifrån och det gjorde inte att jag avstod från att äta kött eller fisk. Då tvingades jag inte att äta mat. Jag reagerade mot påståendet att köttätande föräldrar lurar sina barn att äta kött, vilket jag inte tycker är sant. Jag har däremot full respekt för människor som väljer att inte äta kött eller att inte servera sina barn det.

Hur många barn vet vad godis och glass innehåller? Tror ni att mindre barn väljer bort godis och glass för att de får veta innehållet? Det tror inte jag.
  • blå fisk

Lady Dahmer skrev 2009-12-04 16:00:34 följande:

varför är köttätare mer toleranta? tja... antagligen för att det inte är emot deras etiska övertygelse att det är fel att vara vegetarian. Det är svårt att vara tolerant mot sånt man tycker är fel.
    Fast väldigt många vegetarianer (däribland du?) äter ju t.ex. ägg. Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan predika om hur fasnasfull djuruppfödning är och samtidigt äta ägg. Nu menar jag inte att du har predika, men många gör det. Undrar hur många som samtidigt häver ur sig att kött industrin är av ondo vet hur livet för värphöns ser ut. Sen bidrar man ju indirekt till att en massa tuppkycklingar "mördas" genom att gynna äggindustrin. Dessutom avlivas ju värphöns så snart de inte producerar i rätt takt, vilket brukar vara efter endast ett fåtal år.

Visst äter man uteslutande ägg från en väldigt liten uppfödning, så kan jag förstå det men inte annars.
  • blå fisk

Jag kan bli lite irriterad också över att många vegetarianer verkar förutsätta att vegetarisk kost per automatik är nyttig. Vegetariskt kan vara väldigt nyttigt och näringsriktigt, men det kan lika gärna vara både onyttigt och näringsfattigt. Läser en blogg ibland där en hängiven vegetarian äter enbart pommetallrik till middag flera dagar i veckan, kanske inte så nyttigt.

• blå fisk
    nattis83 skrev 2009-12-04 17:10:06 följande:
    däremot så vet jag inte ifall det stämmer att vegetarianer blir mindre sjuka...jag tycker min familj och jag blir lika sjuka som mina vänner som äter kött..men anledningen till att vi inte äter kött är för att det är synd om djuren och för att kött ÄR äckligt och det är sjukt att äta av någon annans kött.köttet börjar sin förruttelse process så fort det avlägsnas i från kroppen/kadavret!!!
    Äter ni ägg och mjölkprodukter? Lite nyfiken.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!