• Rönne

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Lite tankar i ämnet...

Det största problemet med kött är väl att det är energislukande att framställa på det sätt vi gör idag. Med tanke på att befolkningen ökar hela tiden så tar det hårt på resurserna. Dessutom blir kvalitén på köttet (undantag ekologiskt) rätt kass med antibiotikarester, kraftfoderuppfödning (för snabbare tillväxt) och besprutad föda. Det mesta pengastyrt.
    Ska man ha hyffsat kött är väl det enda alternativet att äta vilt eller sådan boskap som levt i så naturlig miljö som möjligt utan "tillsatser".

En intressant text om hur schimpanser jagar och äter andra apor borde tala för att vi ätit kött under lång tid. Dock rått med inälvor och allt. Men kanske inte den mängd som vi vräker i oss idag.

www.fof.se/tidning/2006/8/favoritmat-andra-apor

Med tanke på cancer och annat så skulle det vara mer naturligt för oss att äta köttet rått (som eskimåer) då det behåller alla enzymer och näringsämnen och inte blir fullt lika surgörande för vår matsmältningsapparat. Hade vi kompenserat intaget av surgörande mat med mer frukt och grönt hade vi uppnått en bättre balans. Cancersvullster har under forskning visat sig växa i sura vävnader där syret blir undanträngt.

Och så har vi djurhanteringen. Det verkar inte som att vi utan den tamdjurshållning vi har idag skulle kunna föda jordens befolkning med den efterfrågan på kött som är aktuell. Skulle vi bara jaga vilt skulle åtgången snart utrota de flesta ätbara raser (exempel utfiskning). Att djuren behandlas respektlöst och illa är tragiskt och det kommer att fortsätta då vissa människor saknar empati för andra levande varelser som de efter en tid ser mer som en pengaprodukt än en individ. Problemet kommer enligt mig att kvarstå för all framtid då människan är ett girigt djur som styrs mestadels av pengar då vår överlevnad är uppbyggd på det.

Själva slakten är väl inget trevligt någonstans. Vi använder t.ex bultpistol, bedövning med gas eller el med tömning av blod. En del halalslaktas (pulsådern avskuren) utan bedövning.
    Naturen har sitt sätt. Kattdjur leker med sina bytesdjur precis som späckhuggare och en del andra arter. En del kväver sin mat långsamt till döds. Andra sprutar in långsamtverkande gifter som bryter ner bytesdjurets kropp. Vissa arter äter på sina byten innan dom är döda.
    Även om människan skulle sluta äta kött så skulle djur dödas under lika slafsiga omständigheter ändå.

För egen del äter jag kött (helst vitt, typ kyckling & fisk) för att jag mår bättre av det. Testade att utesluta det helt en tid för att se vad som hände. Jag levde mestadels på råkost och en del spannmål. Jag blev grinig, trött och frös ständigt. Rött kött har jag svårt att smälta så det undviker jag. Försöker i största möjligaste mån få tag i bra råvaror, krav, ekologiskt, vilt eller närodlat.

Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!