• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • cloudberry79
    mina12 skrev 2009-03-07 22:40:16 följande:
    Idag har vår lilla tjej (börjar iof bli stor, enligt mig ) badat för första gången. Hon ar alldeles tyst och tittade sig lugnt omkring. Hon verkade gilla det! Och hon brukar tala om ifall det är något hon inte gillar... Vi har även börjat ha henne i famnen utan CPAP, men med syrgasgrimma. Hon sköter det jättebra. Imorgon ska vi ta prover efter att hon haft grimma på sig för att se om hon samlar på sig koldioxid eller om det ser bra ut. Just nu går allt så himla fort! Och denna gång är det positiva förändringar. Kan knappt tro att hon hade respirator och mådde jättedåligt för en vecka sen. Tyvärr är hon lite dålig på att gå upp i vikt och hon ligger under kurvan. /Mina12 Dotter född 24+0, nu 33+0.
    Vad skönt att det går framåt för er! Vidar har också varit dålig på att gå upp i vikt, ligger ännu under korrigerade kurvan (mäktiga 9 kilo nu när han är 17 månader okorr..)
    Skillz that Killz 10k+
  • Amathea

hej allihop!
    Ser att ni pratar viktuppgång.
    Jonas blir 3 år (okorrigerat) den 23/4 och han väger strax över 10 kilo.
    Går hos dietist, men hon kan inte göra så mycke mer.
    Miranda väger drygt 2-3 kilo mer och finns faktiskt med på bvc´s kurvor

Imorrn ska vi till Östra...
    en stor studie genomförs just nu i sverige, där dom ser hur barnen som föddes extremt tidigigt 2006, hur dom mår.
    Känns underbart att få erbjudandet att vara med!
    Och givetvis ser man det lite ego oxå.... de är UNDERBART att låta barnen träffa riktigt kunniga läkare, neurologer osv, och bedömmas!
    Här på barnmottagningen får vi mest mothugg, framförallt gällande Jonas vikt, så de känns jättebra att få vädra med kunnigt folk!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Proletariatet
    Amathea skrev 2009-03-09 13:58:45 följande:
    hej allihop!Ser att ni pratar viktuppgång.Jonas blir 3 år (okorrigerat) den 23/4 och han väger strax över 10 kilo.Går hos dietist, men hon kan inte göra så mycke mer.Miranda väger drygt 2-3 kilo mer och finns faktiskt med på bvc´s kurvor Imorrn ska vi till Östra...en stor studie genomförs just nu i sverige, där dom ser hur barnen som föddes extremt tidigigt 2006, hur dom mår.Känns underbart att få erbjudandet att vara med!Och givetvis ser man det lite ego oxå.... de är UNDERBART att låta barnen träffa riktigt kunniga läkare, neurologer osv, och bedömmas!Här på barnmottagningen får vi mest mothugg, framförallt gällande Jonas vikt, så de känns jättebra att få vädra med kunnigt folk!
    Åh, det skulle jag också få möjligheten att vara med på, men har tyvärr inte blivit erbjudna. Tyra är ju yngre än Jonas, men väger också strax över tio kilo och nu har bvc  börjat klaga. Jag förstår inte varför egentligen, för hon är kort också.

Måste få fråga, hur går det med bebisen i magen?
  • Amathea
    Botebotrollen skrev 2009-03-09 14:43:03 följande:
    Åh, det skulle jag också få möjligheten att vara med på, men har tyvärr inte blivit erbjudna. Tyra är ju yngre än Jonas, men väger också strax över tio kilo och nu har bvc  börjat klaga. Jag förstår inte varför egentligen, för hon är kort också.Måste få fråga, hur går det med bebisen i magen?
    Vi har velat ha dietistkontakt sen Jonas skrevs ut från hemsjukvården.
    Att han hade NEC och fick stomipåse, för att sen behöva akut-operera in tarmen igen, pga dålig viktuppgång borde ju varit nåt som dom gett gensvar på, men icke!
    De va först när vi fick ny bvc-tjej, som jobbat på avdelningen på östra där stomibarn hamnar efter operation, som de hände något!

Jag tycker de är bra att bvc är uppmärksammade!
    Nu i efterhand önskar jag att vi haft mer uppmärksammad personal kring oss efter att vi skrevs ut från neo.
    Då kanske Jonas utgångspunkt hade varit bättre!

Med grodan i magen går de bra.
    Sjukskriven 75%, så jag jobbar 2timmar/dag.
    Hade i slutet av januari en liten tunnel-tendens längst in i livmodertappen, till följd av mina sammandragningar, men för 3 veckor sen såg det faktiskt bättre ut!
    På onsdag ska jag till läkaren på kontroll.
    Har känt den lilla/lille i flera veckor, och de är SÅ häftigt att "bara" känna på ett ställe i magen! Nu vet man verkligen vem det är som rör sej, vilket jag tyckte va lite tråkigt med jonas o mira.
  • Proletariatet

Men det känns ganska typiskt sjukvården tyvärr, att man ska behöva vänta så länge på något så självklart! Får han näringsdrycker eller sånt från dietisten eller är det mest råd hur ni ska tänka med vanliga maten?

Vad roligt! Vilken vecka är du i?

• Signa tur
    Svar på #360
    mina12 skrev 2009-03-07 22:40:16 följande:
    Idag har vår lilla tjej (börjar iof bli stor, enligt mig ) badat för första gången. Hon ar alldeles tyst och tittade sig lugnt omkring. Hon verkade gilla det! Och hon brukar tala om ifall det är något hon inte gillar...Vi har även börjat ha henne i famnen utan CPAP, men med syrgasgrimma. Hon sköter det jättebra. Imorgon ska vi ta prover efter att hon haft grimma på sig för att se om hon samlar på sig koldioxid eller om det ser bra ut.Just nu går allt så himla fort! Och denna gång är det positiva förändringar. Kan knappt tro att hon hade respirator och mådde jättedåligt för en vecka sen.Tyvärr är hon lite dålig på att gå upp i vikt och hon ligger under kurvan./Mina12Dotter född 24+0, nu 33+0.

Vad skojigt att det går framåt!! Känner igen stegen man "betar av".

Min son är född i v.24+1 och han har nu i v.29+3. Han blev dålig för ett litet tag sedan och hamnade i respirator, sedan blev han extuberad efter 4 dagar och dagen där på flyttades han från intensivvårdssalen.

Även han har provat på att ligga på bröstet utan cpap. Första gången var han utan i 6 timmar, fick grimma med lite syrgas i 4 timmar. Andra och tredje gången funkade inte lika bra men han har tagit sig ett steg vidare.

Vad väger din dotter?
    Visste inte att de hade kurvor ens.

• Amc 71

Hej!
    Var inne kikade på tråden. Skönt att ni har varandra att dela erfarenheter och få stöd ifrån. När vi låg på neo 5 1/2 mån för snart 4 1/2 år sedan så var det för oss bara neokompisarna vi kunde prata med.

Hoppas ni mår bra. era små är riktiga kämpar.

MVH En som vet hur det är.

• Amathea
    Botebotrollen skrev 2009-03-09 19:31:31 följande:
    Men det känns ganska typiskt sjukvården tyvärr, att man ska behöva vänta så länge på något så självklart! Får han näringsdrycker eller sånt från dietisten eller är det mest råd hur ni ska tänka med vanliga maten? Vad roligt! Vilken vecka är du i?
    Vi har provat allt möjligt ho dietisten.
    Just nu berikar vi vällingen med callogen och maxijoule. De är de enda som funkar hittils!

Jag är i v 21+2 idag. Jättespännande!

De gick kanonbra på studien.
    läkarna var mäkta imponerade av deras utveckling!
    Känns skönt!
  • mamma2ggr
    Livsglädjen skrev 2009-03-06 21:31:30 följande:
    lugna gatan skrev 2009-03-06 20:47:55 följande:
    Jag blir väldigt glad av att läsa tacken, men samtidigt vill jag bara berätta att det aldrig kändes besvärligt att donera! Jag pumpade bara så pass att jag inte fick mjölkstockning eller "svämmade över" !
    Håller helt med dig. Man pumpar ju först och främst för sitt eget barn och sedan är det bara att tacka och ta emot om man får mer. När jag blev tillfrågad om jag ville donera tyckte jag att det var självklart då båda döttrarna fått sina första två dygn. Man sitter ju ändå där vid den trista maskinen... Med första dottern blev det 10 liter. Hon låg inne en månad sedan pumpade jag ytterligare en hemma, men eftersom hon då åt helt på egen hand orkade jag faktiskt inte mer. Med andra dottern blev det 40 liter, men hon låg å andra sidan inne tre månader så där hade jag ju inte så mycket val, det var bara att köra på. Känner mig jätteglad över att jag har haft möjligheten att kunna ge till andra små och sjuka.
  • Riskiflickan
    Amathea skrev 2009-03-10 19:57:53 följande:
    Vi har provat allt möjligt ho dietisten. Just nu berikar vi vällingen med callogen och maxijoule. De är de enda som funkar hittils! Jag är i v 21+2 idag. Jättespännande! De gick kanonbra på studien. läkarna var mäkta imponerade av deras utveckling! Känns skönt!
    Grattis till graviditeten å grattis till ett bra omdöme på studien, betyder ju verkligen mkt att få höra det från "experterna"..
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13