• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Frila2

Ja, stl 40 är superstort i början. Dessutom gör vissa företag stl 40 extra stora för att de ska räcka lite längre. Så korkat. Om jag vill ha storlek 40 så vill jag inte ha kläderna extra stora utan jag vill ha storlek 40. Lundemyr och PoP är två som gör stl 40 superstora. Jag har köpt stl 38 och 44 på Me and My www.meandmy.se och de är verkligen perfekta storlekar. Inget extra stort utan de är inte bara längdmässigt lagom utan även på bredden. Inte det här extra breda heller eller jättelång ärmar som vissa har. Siri har nu stl 44 och Åhléns 46/48 och de sitter riktigt bra och fortfarande är PoP och Lundemyrs stl 40 för stora! KÖP INTE!

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Mamma till två hjärtan

Lilla Clara har redan vuxit ur två stolekar, när vi började ha 32 så var de jätte stor på henne. Nu har hon även vuxit ur 38, hon är riktigt stor nu lilltjejen. Nu har vi 44 på henne men tyvärr så badar hon i dem. Men snart är väl de oxå försmå. På Clara är det på kläderna som man ser att hon har vuxit!

• Grüth

hej på er alla! var jättelägensen jag var här faktiskt nu.
    Hoppas verkligen att de är bra med er alla!

• Full av förhoppning

Så härligt med alla framsteg och så härligt written fiction att ni får ha in honom på rummet

Tips är att köpa name it som finns lite överallt... på Exit på burlövs center... på Busiga björnar på Triangeln vet jag iallafall...... deras 40 är en 40.... små i storlekarna!!

En älva och ett mirakel
  • Frila2
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-03-16 15:17:17 följande:
    Lilla Clara har redan vuxit ur två stolekar, när vi började ha 32 så var de jätte stor på henne. Nu har hon även vuxit ur 38, hon är riktigt stor nu lilltjejen. Nu har vi 44 på henne men tyvärr så badar hon i dem. Men snart är väl de oxå försmå. På Clara är det på kläderna som man ser att hon har vuxit!
    Men gud vad häftigt! Jag tyckte verkligen att Siri var liten och hon började med storlek 38 som satt rätt bra direkt. 32, fattar knappt att det finns.
    Men det är riktigt roligt att höra att hon har stl 44 nu, även om jag förstår att de är stora. Hur mycket väger lillatjejn nu? Hon är ju ett mirakel denna lilla, lilla flicka.

Sedan måste jag passa på att tipsa om Tina Wimans bok Våga älska (tinaw är på fl).
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Mamma till två hjärtan

Frila2: Hon väger hela 1710g! Vi vägde henne idag, jag tycker att det är jätte kul att väga och mäta henne så att man verkligen får bekräftelse på att hon har blivit stor. Är ni ofta och väger era barn?

• Written Fiction

östersundtjejen:
    Oj vad stor Clara blivit. Helt makalöst när man tänker efter hur liten hon varit!
    Jag som tyckte Vincent var mini med sina 798 när han föddes. Hon är en riktig stjärna!

Jag insåg idag att mina 44kläder satt bättre än 40. Märkligt!
    Visste inte att Åhlens hade så små storlekar. Ska ta mig en titt!

Gick för övrigt riktigt riktigt bra idag! Han larmade totalt två gånger. Vid ett blöjbyte och när han försökte amma. Ska hämta honom imorgon bitti igen. Vill aldrig mera lämna bort honom. Han är ju MIN nu...
    Ska få en lättviktstub imorgon så vi kan gå omkring med sjal. Har en känsla av att det är något han kommer älska.

Wow, känns som om hela tillvaron bara totalt gjort en kovändning!

• Frila2
    Written Fiction skrev 2009-03-16 22:41:31 följande:
    östersundtjejen:Oj vad stor Clara blivit. Helt makalöst när man tänker efter hur liten hon varit!Jag som tyckte Vincent var mini med sina 798 när han föddes. Hon är en riktig stjärna!Jag insåg idag att mina 44kläder satt bättre än 40. Märkligt! Visste inte att Åhlens hade så små storlekar. Ska ta mig en titt!Gick för övrigt riktigt riktigt bra idag! Han larmade totalt två gånger. Vid ett blöjbyte och när han försökte amma. Ska hämta honom imorgon bitti igen. Vill aldrig mera lämna bort honom. Han är ju MIN nu... Ska få en lättviktstub imorgon så vi kan gå omkring med sjal. Har en känsla av att det är något han kommer älska.Wow, känns som om hela tillvaron bara totalt gjort en kovändning!
    Men gud  vad bra. Larmat två gånger på en helt dag!! Siri larmade minst två gånger i timman när man tog bort övervaket Men hon larmade iof bara på saturationen, hela tiden.
    Vad härligt det låter att du ska få ha honom i sjal imorgon. Tänk vad fort framåt det kan gå när det väl vänder.
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-03-16 18:42:32 följande:
    Frila2: Hon väger hela 1710g! Vi vägde henne idag, jag tycker att det är jätte kul att väga och mäta henne så att man verkligen får bekräftelse på att hon har blivit stor. Är ni ofta och väger era barn?
    Skojar du!! 1710 g. Visst är det kul att väga för det är ju precis så, en bekräftelse på att det händer någonting. Vad säger läkarna om henne nu? Hon måste ju vara det minsta barn som fötts och överlevt i Sverige. Tänk att hon är så stor och duktig nu. Hur går det med CPAP - syrgasgrimma?
    Vi väger Siri en gång i veckan på BVC nu. Vi har iof inte varit där än, första gången var det hembesök och när vi skulle dit andra gången så hade vi tagit en vikt på sjukhuset dagen innan så vi hoppade över BVC-besöket. Det kanske blir så denna gången också för vi ska kolla ett Hb på Siri senast fredag. Kan BVC ta det så är det ju jättebra, annars måste vi till sjukhuset och då kan vi lika gärna väga henne där. 
  • Livsglädjen

Ho, ho!
    Det kändes som om alla har varit ute i solen de senaste dagarna eftersom ingen har skrivit något på 6 dagar !
    Ja, jag har inte så mycket att tillföra själv heller, men jag sitter hos mina föräldrar och väntar på att klockan ska bli 15 så att jag kan hämta Edvin som är på barnkalas för första gången i sitt liv!
    Det är mammas och pappas grannpojke som fyller 5 år och har bjudit Edvin. Det skulle komma 10-12 barn! Edvin kommer nog att sitta och leka för sig själv i ett hörn och sedan äta en massa tårta
    Han är ju lite yngre (han är 3) än de flesta på kalaset, och han har inte riktigt ännu kommit i fasen där man leker mycket MED andra barn, hellre lite bredvid.

• Written Fiction

Hur gick kalaset?

:)

Själv är det galet vad mycket det händer, hinner knappt titta in här. Vincent äter från bröstet helt vissa mål, och tom så mycket att han inte kan äta sina hela sondmål vid matningen efter. Blir mer och mer han som bestämmer mat-tiderna, ibland väljer han att äta mitt mellan två mat-tider. (han äter x 8)
    Har honom på rummet hela dagarna. CPAP på natten i salen. 0,75 l i grimman i snitt.
    Ska få gå ut och gå nu med vagn, och med personal.

Vad jag inte kan greppa är syrgasbehovet i CPAP. Ligger högre igen på ca 50 till 55 %.
    Har blivit tillsagd att inte jämföra med Grimman men kan inte låta bli. Tycker det låter så högt :/

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13