• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • JessAnn
    Svar på #335
    bluebride skrev 2009-03-03 22:16:43 följande:
    Hej, vet inte om ni minns mig, jag har synts till så pass lite. Men min lilla Aurora är prematurbarn, föddes i vecka 28, 60% tillväxthämnad. 522g och 29cm vid födsel. Igår 1878g och 39,5cm. Är tyvärr hemma pga förkylning och jag saknar min lilla flicka, jag hoppas jag blir frisk snart så jag kan åka tillbaka till henne.
    Vad härligt att höra att det går så bra. Hur gammal är hon nu??

Jag fick också åka hem i några dagar när jag låg på neo. Blev också förkyld. Jag smittade också ner O. De satte då in antibiotika på honom ifall den var baktriell. Det visade sig vara från virus iställt. Tack o lov var den över på tre dagar. Sedan dess har O varit frisk o vi fick åka hem på hemsjukvård.
  • bluebride
    Svar på #341
    det finns i alla fall en nässpray som ska hjälpa det att rinna till, e mest om man har mjölkstockning
    JessAnn skrev 2009-03-04 11:17:59 följande:
    Vad härligt att höra att det går så bra. Hur gammal är hon nu??Jag fick också åka hem i några dagar när jag låg på neo. Blev också förkyld. Jag smittade också ner O. De satte då in antibiotika på honom ifall den var baktriell. Det visade sig vara från virus iställt. Tack o lov var den över på tre dagar. Sedan dess har O varit frisk o vi fick åka hem på hemsjukvård.
    hon är 2,5 månad nu
  • Full av förhoppning
    bluebride skrev 2009-03-04 13:23:14 följande:
    det finns i alla fall en nässpray som ska hjälpa det att rinna till, e mest om man har mjölkstockning hon är 2,5 månad nu
    Japp det stämmer... Oxytocin... det är det hormonet som frigörs när man ammar, är förälskad, får massage etc. etc.... måbra hormon.

Pre Nan Hy är en mer proteinrik ersättning än vanlig Nan Det är lätt att man inte får igång mjölken eller att den blir lite blaskigare under såna hårda omständigheter.
    En älva och ett mirakel
  • bluebride
    Svar på #343
    jasså, det Har lite svårt nu att pumpa, men det är väl förkylningen, igår kväll fick jag ur bara 30, nu fick jag ut ca 50 i alla fall, ska försöka dricka som f-n idag så kanske det blir lättare
  • Full av förhoppning
    bluebride skrev 2009-03-04 13:34:38 följande:
    jasså, det Har lite svårt nu att pumpa, men det är väl förkylningen, igår kväll fick jag ur bara 30, nu fick jag ut ca 50 i alla fall, ska försöka dricka som f-n idag så kanske det blir lättare
    du är jätteduktig... ge inte upp!!! Ja det är bra att äta och dricka nåt medan du pumpar och försöka slappna av så mkt som det går under dessa omständigheter.
    Jag vet att jag var MYCKET lyckligt lottad med pumpningen och det är jag glad för... dels att min son fick allt han behövde och att jag kunde hjälpa andra små prematurer med mjölken jag donerade. Det är tyvärr inte många som haft samma tur gällande mjölken men ska ha en eloge som kämpar så!!!!
    En älva och ett mirakel
  • JessAnn
    Svar på #345
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande:
    du är jätteduktig... ge inte upp!!! Ja det är bra att äta och dricka nåt medan du pumpar och försöka slappna av så mkt som det går under dessa omständigheter.Jag vet att jag var MYCKET lyckligt lottad med pumpningen och det är jag glad för... dels att min son fick allt han behövde och att jag kunde hjälpa andra små prematurer med mjölken jag donerade. Det är tyvärr inte många som haft samma tur gällande mjölken men ska ha en eloge som kämpar så!!!!
    Och du ska ha en eloge för att du gett vårt barn den mjölk du donerat när min mjölk tog slut.
  • bluebride
    Svar på #345
    ja, det där drickandet är svårt, men jag har djungelvrål till hjälp i alla fall. hoppas det lättar snart i alla fall. trodde jag skulle ha mycket mjölk, för jag läckte innan jag förlöstes, men gör inte det nu. jag producerar bara 5ml i varje bröst per timme och det är inte mycket att hurra för.
  • Full av förhoppning
    JessAnn skrev 2009-03-04 13:51:09 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande: Och du ska ha en eloge för att du gett vårt barn den mjölk du donerat när min mjölk tog slut.
    haha tack
    Jag bara lämnade kvar det som var i frysen när jag åkte från NEO då jag hade turen att kunnat få igång helammning... det blev 10 liter.... fick en liten chock när Marianne från mjölkköket ringde mig och frågade om jag visste hur mkt det blivit när de hade tinat upp och pastöriserat... jag gissade på 4 liter....
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning
    bluebride skrev 2009-03-04 13:53:30 följande:
    ja, det där drickandet är svårt, men jag har djungelvrål till hjälp i alla fall. hoppas det lättar snart i alla fall. trodde jag skulle ha mycket mjölk, för jag läckte innan jag förlöstes, men gör inte det nu. jag producerar bara 5ml i varje bröst per timme och det är inte mycket att hurra för.
    pumpa inte oftare än varannan timme för då hinner det inte produceras... försök pumpa var 3 timme... och OM du är uppe och kissar eller nåt på natten så försök pumpa då också OM du ändå vaknar alltså....
    Varje liten antikropp räknas så dina 5 ml är guld!!!
    En älva och ett mirakel
  • JessAnn
    Svar på #348
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 15:24:54 följande:
    haha tack Jag bara lämnade kvar det som var i frysen när jag åkte från NEO då jag hade turen att kunnat få igång helammning... det blev 10 liter.... fick en liten chock när Marianne från mjölkköket ringde mig och frågade om jag visste hur mkt det blivit när de hade tinat upp och pastöriserat... jag gissade på 4 liter....
    Ja så mycket som 10 liter fick jag inte ut hur jag än gjorde. Försökte allt. Var likadant med min stora flicka. Jag ser det som så att de fick all min mjölk( låter som en kossa när jag skriver det) som jag ahde under 3 månaders tid. Sen var det tillägg med bankmat första tiden sen ersättning. Mer kan jag inte göra.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13