Tingelinga skrev 2009-02-28 17:18:35 följande:
Jag hälsar på er alla så här: grattis! vilken styrka ni har!Tråden hittade jag lite av en slump. Jag blev nyfiken då jag själv födde en liten prematurbebi för 40 år sedan. Hon vägde hela 975 gram och var i lovande skick.Jag fick aldrig se henne eftersom jag var nedsövd och hon transporterades till närmast sjukhus med neonatal.Men: nu kommer solskenet i den här berättelsen. Ett vänpar fick en liten prematur pojke sommaren efter. Han var äääännu mindre :640 gram. Dessa modiga och generösa föräldrar visade mig bilder på sin bebi. En midsommarafton satt vi och beundrade den lille kämpen som alltså klarade sig! Tänk!Det tröstade mig enormt att få se bilderna. Jag kunde då tänka: ungefär så här såg hon ut, min lilla!Det var en tröst i sorgen att deras barn klarade sig. För varje liten prematurbebi är en upprättelse för min lilla.Visst får ni tycka att det är ett konstigt resonemang. Men är inte alla barn hoppet i sig själva?Kämpa på, ni världens goaste mödrar.Jag sänder en positiv tanke ut i världen för er alla varje kväll.
Vad fint av dig att skriva här och din historia berör mig djupt. Du är stark som kan glädjas för andra när ni själva blev så hårt drabbade.
Samtidigt så gläds jag åt att sjukvården utvecklas till det bättre både medicinskt och i sättet att hantera patienter och anhöriga. Nu vet ju inte jag om det var ert val att inte träffa er dotter men jag har förstått från andra historier att det togs mycket mindre hänsyn förr till människors känslor.
Min man föddes förtidigt 1974 och vägde hela 1400 gram. Hans mamma fick inte ha den närheten till honom som vi får ha till våra barn idag. Nu finns det samvårdsrum för att föräldrars kärlek och närhet också är viktigt för barnet, inte bara medicinerna.
Du har så rätt, barnen är vårt hopp.
Mina tvillingar vägde 605 och 640 gram.
Kram till dig som öppnar ditt hjärta