• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Frila2

Jobb: förstår att du har dåligt samvete men försök att inte tänka så. Hade ni vetat att din sambo skulle bli illamående och kräkas hade ni inte åkt dit innan. Hade du vetat att din son, trots kräkningar, skulle må ok och ha bra värden så skulle du inte åkt från hästshowen. Hade du vetat att din sambo skulle bli sjuk hade du kunnat undvika honom innan. Men det är omöjligt. Du kunde omöjligt veta allt detta. Ingen kunde det. Din son kommer fixa det även om han blir sjuk, det finns inga andra alternativ. Så måste du tänka. 

När Siri var bara någon vecka lyckades vi smitta henne med en förkylning, trots att vi endast var lite täppta i näsan och varken hade feber eller ont i halsen. Vi kunde inte veta att det skulle bli så och man skadar bara sig själv genom att anklaga sig för massor. 
    Din son mår bra nu, inga tecken på infektion. Jättebra. Ok, du var inte där hos honom idg men han har inte varit ensam. De har tagit i honom, hållt hans hand när de matat, bytt hans blöja. Han har inte varit ensam och ni har fler dagar när du gör allt det och mycket mer.

Sedan tycker jag att personalen på avdelningen borde tänka på hur de formulerar sig ibland. Jag kommer så småningom kontakta avdelningsföreståndaren på båda avdelningarna ang. viss personal, deras uttalande och brist på både kunskap och empati. Jag tycker att läkarna på avdelningarna är jättebra men vissa av sjuksköterskorna borde byta yrke.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Mamma till två hjärtan

Det är inte roligt med magsjuka under sjukhustiden. Min sambo blev magsjuk när vi låg på förlossningen och Clara var 4 dagar. Vi blev separerade och fick inte träffas på 1 vecka. Desutom fick vi fira jul var för sig på ett sjukhus 40 mil hem, när han väl blev frisk så hann vi ses i 3 timmar innan jag blev sjuk. Tänk på att handspriten inte räcker utan att man ska tvätta händerna ofta oxå. Hoppas att ni blir av med magsjukan fort!

• Frila2
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-02-22 23:12:52 följande:
    Det är inte roligt med magsjuka under sjukhustiden. Min sambo blev magsjuk när vi låg på förlossningen och Clara var 4 dagar. Vi blev separerade och fick inte träffas på 1 vecka. Desutom fick vi fira jul var för sig på ett sjukhus 40 mil hem, när han väl blev frisk så hann vi ses i 3 timmar innan jag blev sjuk. Tänk på att handspriten inte räcker utan att man ska tvätta händerna ofta oxå. Hoppas att ni blir av med magsjukan fort!
    Nej vad fruktansvärt. Det kan inte vara mer fel. Jul, ensam utan sambon, så långt hemifrån och så oron över lilla tjejen på det. Just när det gäller magsjuka ska man alltid tvätta händerna innan man spritar. Men det vet ni ju nu
    Hur går det med lilla C?
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2

Östersundstjejen: läste precis på din pres att ni fått åka hem till hemsjukhuset! Och ett stort GRATTIS till 1kg!

• Mamma till två hjärtan

Frila2: Det går bra med lilla Clara, hon har blivit riktigt stor nu, men vi tycker att det är jätte jobbigt att byta sjukhus. Men det är ett steg närmare hem, hoppas att hon växer på sig snabbt så vi får komma hem snart. Är ni på väg hem snart?

• Frila2
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-02-22 23:23:29 följande:
    Frila2: Det går bra med lilla Clara, hon har blivit riktigt stor nu, men vi tycker att det är jätte jobbigt att byta sjukhus. Men det är ett steg närmare hem, hoppas att hon växer på sig snabbt så vi får komma hem snart. Är ni på väg hem snart?
    Förstår att det är jobbigt att byta sjukhus. Allt man är van vid, rutiner, personal, utrymmen, allt ändras. Sedan är det ju så att det faktum att rutinerna inte är samma så tycker man väl lätt att det nya gör fel eftersom man är så väldigt van vid hur man brukar göra. Vi bytte sjukhus för 4 veckor sedan och då bytte vi alltså i princip bara avdelning eftersom Östra och Mölndal båda tillhör samma universitetssjukhus och är "samma" egenligen. Men oj vilken skillnad det var. Kan inte ens tänka på vilken skillnad det då är när man byter sjukhus "riktigt".

Ja tycker det låter helt fantastiskt hur bra det verkar gå. Ligger hon kvar i cpap eller ska hon "bara" växa till sig? Hur funkar det med mat och sådär? Kommer hon kunna äta själv sedan?
  • Full av förhoppning

jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!!

Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!
    Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!

Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp

Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april

Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!

Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??

En älva och ett mirakel
  • Valters familj

Faf...jag skriver på var som helst o skriker desto mer!!!

Vilket jag också gjorde till tanten på fk häromdagen...
    Ja håller rmed man blir så arg..har ingen aning om hur vi ska göra...
    Va så säker på att det va ett år från att man hade börjat plocka dagar...
    Känns som det e så rätt o bra där när barnen föds o man får vård av barn  o allt möjligt..men nu känns det som att jag ska börja plocka fullt när jag fortf har en bebis här hemma...!!!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • JessAnn
    Svar på #277
    Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:
    jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
    Håller med dig. Klart att dagarna ska räknas från BF.
  • Signa tur
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-02-22 23:12:52 följande:
    Usch, man är ju känslig nog när man får ett barn för tidigt. Att då behöva vara ifrån sin familj på en julafton också måste ha svidit rejält i hjärtat.

På Östra sjukhuset använder man alltid tvål och vatten först och sedan handsprit. Har även köpt hem sprit och har gått igenom större delen av bostaden med ytdesinfektion och handspriten har redan använts rejält. ;)
    Har även fått direktiv från sjukhuset, då sambon faktiskt har magsjuka, hur vi/jag ska förhålla oss. Bl.a så får sonen inte komma ut till mig förrän 48 timmar efter att sambon är helt frisk och han får heller inte äta min mjölk jag pumpar ut just nu för att inte sprida vidare viruset. Fast, han har troligtvis också fått magsjuka. Han har kräkts, haft vattniga diarréer och haft flera tillbud så de har sänkt hans matdos, gett han extra näring och plasma. Verkar som att det värsta är över nu iaf.

Vad fick du för regler att förhålla dig till då din sambo blev magsjuk? Han fick förstås hålla sig ifrån dig? Lilla Clara blev aldrig magsjuk?
    Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:
    jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
    Va fan att försäkringskassan alltid ska krångla till det!!!
    Skriv en insändare i tidningen så man får igång en debatt.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13