• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Amc 71

Hej Tingelinga!
    Mina ögon tårades med. Så synd att hon inte fick leva. Synd att dagens sjukvård inte fanns då. Kanske det hade hjälpt din lilla.
    Ditt resonemang är alls inte tokigt utan medmänskligt omtänksamt.
    Även om din lilla inte fick leva länge så finns hon för alltid i ditt hjärta med stolthet.

Jag är 38 år i höst och tänker det måste nästan varit omkring min födsel,men jag är ingen prematur.

Vi förlorade vår ena enäggstvilling Amanda 1043 gram efter ett dygn  gravvecka  26+0 .
    Vi fick hålla i henne vid  slutet. Vet hur det känns.
    Men vi hade turen att få behålla den lilla 660 gram 32 cm. Jag var helt övertygad att Amanda var den vakande ängeln som såg till att lillasyster överlevde trots mycket svåra lungproblem.  (Se presentation om du vill).

Jag tycker alla de små prematurerna är underbara som kämpar för att få leva.

Men vill också säga att alla de små som blev änglar till slut är guld värda med för de har kämpat oftast med, men det räckte inte för att behålla livet . Men de lever kvar i våra hjärtan.

Kram till er Alla!!

• Signa tur

Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.

Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.

Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!

• Full av förhoppning
    Signa tur skrev 2009-03-02 09:26:49 följande:
    Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!
    stort grattis!! skönt att det ändrar sig och går framåt igen.
    En älva och ett mirakel
  • Frila2
    Signa tur skrev 2009-03-02 09:26:49 följande:
    Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!
    Åh, vad härligt att det vänder nu. Redan 1 kg. Fick han flaggan? Är han redan flyttad till annan sal? Det gick undan. Blå?
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Signa tur

Ja, det känns skönt när vindarna vänder åt rätt håll!

Han har inte fått någon flagga. Men han kan ha fått den tidigare för jag har inte varit där på några dagar. Dottern fick också magsjuka och karln fick hålla sig hemifrån för att inte få magsjukan igen så jag har varit ensam hemma med magsjukt barn och inte kunnat träffa lillprinsen..

Hur som.. Han har hamnat i blå rummet nu, ja.

Visste att dagen skulle komma men inte så här fort.

Idag har det plingat från honom för att legat lite högt på syresättningen och lägre kunde han inte ligga för han hade ingen syrgas...

• Amc 71

Hej Alla prematurföräldrar!
    Ville bara säga att jag förstår vad ni går igenom oron alltingpraktiskt ect . Vi har varit med om det.

Ha det bra kämpa på vad det nu än är barnet eller problem försäkringskassan.
    HÅLL modet uppe det ordnar sig.

Kram AMC71

• M I R R E

Hej allesammans, skickar ett livstecken. Vi har haft det lite körigt den senaste tiden men nu går iallafall Killian på förskolan och ÄLSKAR DET! Han har lärt sig massor sen han började där.

Kommer in och läser genom lite senare, idag är vi hemma och sjuka allihopa men påväg att bli friska.

• Frila2
    Signa tur skrev 2009-03-02 19:59:32 följande:
    Ja, det känns skönt när vindarna vänder åt rätt håll!Han har inte fått någon flagga. Men han kan ha fått den tidigare för jag har inte varit där på några dagar. Dottern fick också magsjuka och karln fick hålla sig hemifrån för att inte få magsjukan igen så jag har varit ensam hemma med magsjukt barn och inte kunnat träffa lillprinsen..Hur som.. Han har hamnat i blå rummet nu, ja.Visste att dagen skulle komma men inte så här fort.Idag har det plingat från honom för att legat lite högt på syresättningen och lägre kunde han inte ligga för han hade ingen syrgas...
    Men han är ju otrolig! Ingen syrgas! Siri var inte utan syrgas förrän hon var i v 35 tror jag. Vart skaet här sluta

Igår var Siri på sin fjärde ögonkontroll, allt ser fortfarande bra ut. Ska göra en avslutande kontroll om två veckor. Imorgon är det dags för det sista ultraljudet av hjärnan. Det har sett bra ut de andra gångerna så jag hoppas att det gör det nu med.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Emmy K

VAd skönt Jobb att det går åt rätt håll,och med raketfart. Jag kände mig alltid överrumplad vid varje framsteg. Jag kände mig nästan ivägslängd när vi bytte rum från bunkern till växa-rummet. Oftast gillade jag inte förändringarna men snart var jag van vid det nya och ville inte tillbaka.
    Måste kännas jobbigt när det händer så mycket och ni inte kan vara med.

När tjejerna flyttades från Lund till NÄL var jag besviken att de ännu inte hade nått ett kilo och att vi inte hade fått MADA-flaggorna (skånsk flagga vid ett kilo). Men då var syrrorna så gulliga och gjorde flaggor ändå med vikten skriven på, 965 gram resp. 940 gram. Även vid den flytten kände jag mig ivägslängd. Det hade kommit flera små barn och det började bli ont om plats. Jag var rädd att de var alldeles för sjuka och sköra för att åka så långt.

• linderi

Hej på er alla!
    Är inne här och läser om era små under ganska ofta. Har själv en liten tjej född i v 23+5, idag är hon 2 år.

Tänkte bara tipsa om en artikel i NWT(Nya Wermlands-Tidningen) idag. Handlar om en liten tjej född fyra månader för tidigt.

www.nwt.se/karlstad/article490751.ece

Kram på er!

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13