• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Full av förhoppning
    JessAnn skrev 2009-03-04 15:45:42 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 15:24:54 följande: Ja så mycket som 10 liter fick jag inte ut hur jag än gjorde. Försökte allt. Var likadant med min stora flicka. Jag ser det som så att de fick all min mjölk( låter som en kossa när jag skriver det) som jag ahde under 3 månaders tid. Sen var det tillägg med bankmat första tiden sen ersättning. Mer kan jag inte göra.
    nej verkligen inte... det är svårare för vissa det går inte att komma ifrån... och under dessa omständigheterna så kan det vara helt omöjligt...all oro och stress och fan och hans moster....
    En älva och ett mirakel
  • Written Fiction

Alltså jag önskar att min mjölk inte var så förbannat humörsbaserad. Det är helt makalöst! Här kan man inte vara på dåligt humör en dag för då minskar mängden med hälften.. Dumma bröst! ;)

Full av förhoppning :
    Får man gå hos Anette även om man bor i en annan kommun? För fasiken, tanterna dom erbjuder här har juh inte ens koll på vad en sond är för något....

• Full av förhoppning
    Written Fiction skrev 2009-03-04 17:02:26 följande:
    Alltså jag önskar att min mjölk inte var så förbannat humörsbaserad. Det är helt makalöst! Här kan man inte vara på dåligt humör en dag för då minskar mängden med hälften.. Dumma bröst! ;)Full av förhoppning :Får man gå hos Anette även om man bor i en annan kommun? För fasiken, tanterna dom erbjuder här har juh inte ens koll på vad en sond är för något....
    jag vet faktiskt inte hur det funkar... men kontakta henne och hör efter... hojta i min inbox om du inte har hennes nummer
    En älva och ett mirakel
  • Written Fiction

Idag är en stor dag! Syrgasbehovet sänkt 5 - 10 % senaste veckan. dvs han pendlar nu mellan 45 och 36% i CPAP. Han har fått prova grimma, gick bra i 25 min! Det underlättar lite då han är så medveten nu och gör allt för att slippa CPAPen. Tyvärr behöver han trycket större delen av dygnet än. Taket på kuvösen är cabbat då han är för lägesberoende än för värmesäng. Han har innan kallats stabil men skör, nu kallas han stabil (lite skör)

Full av förhoppning: hittade precis hennes kort. Ska ringa henne. Hoppas hoppas jag får gå dit endå.

• Livsglädjen

Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande:

Jag vet att jag var MYCKET lyckligt lottad med pumpningen och det är jag glad för... dels att min son fick allt han behövde och att jag kunde hjälpa andra små prematurer med mjölken jag donerade. Det är tyvärr inte många som haft samma tur gällande mjölken men ska ha en eloge som kämpar så!!!!
    Du och jag, Full av förhoppning !
    Jag donerade 27 l mjölk på två månader! Dessutom var jag tvungen att slänga 9-10 liter som jag inte fick donera p.g.a. medicinering i början. Jag hade ju dessutom några liter i frysen hemma som andra kunde ge Edvin när jag inte var hemma för tillfället.
    Gissa om jag hade tillräckligt till Edvin . Jag är så tacksam jag också att pumpningen gick så bra. Jag såg och pratade med många mammor som kämpad så otroligt för att få ut de stackars droppar de kunde till sina barn...
  • Full av förhoppning
    Livsglädjen skrev 2009-03-06 17:28:14 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-03-04 13:42:15 följande: Du och jag, Full av förhoppning !Jag donerade 27 l mjölk på två månader! Dessutom var jag tvungen att slänga 9-10 liter som jag inte fick donera p.g.a. medicinering i början. Jag hade ju dessutom några liter i frysen hemma som andra kunde ge Edvin när jag inte var hemma för tillfället.Gissa om jag hade tillräckligt till Edvin . Jag är så tacksam jag också att pumpningen gick så bra. Jag såg och pratade med många mammor som kämpad så otroligt för att få ut de stackars droppar de kunde till sina barn...
    SHIT 27 liter WOW!!!

Jag blev så ledsen när Elias inte ville amma mer... jag hade ju mjölk och allt men han var INTE intresserad vid ca 9 månader okorrigerat... han bara bet mig och vände bort huvudet... så han fick lite frusen mjölk till den var slut bara för att få i honom liiiiite mer antikroppar nu under vintern.
    En älva och ett mirakel
  • Livsglädjen

Full av förhoppning skrev 2009-03-06 17:37:00 följande:

SHIT 27 liter WOW!!!Jag blev så ledsen när Elias inte ville amma mer... jag hade ju mjölk och allt men han var INTE intresserad vid ca 9 månader okorrigerat... han bara bet mig och vände bort huvudet... så han fick lite frusen mjölk till den var slut bara för att få i honom liiiiite mer antikroppar nu under vintern.
    Jag ammade Edvin från att han var drygt tre månader gammal okorr (v 42+0 helamning) tills han var 19 månader okorrigerat (delamning) då jag skulle till att resa bort med jobbet någon vecka innan jag skulle börja arbeta "på riktigt". Han har aldrig bitit mig, men så fick han ju inte sin första tand förrän han var drygt 14 månader .
    Han har aldrig riktigt krävt att få dia, men han har tacksamt och duktigt ätit när jag erbjudit honom bröstet. Dessutom har han alltid varit duktig på att äta "riktig" mat.
    Det var nog mest tråkigt för mig att sluta, han "frågade" efter "mammamat" en gång dagen efter vi hade bestämt att det var sista gången (vi hade en morgonrutin som involverade amning) och när jag sa att han inte skulle få något, var han till min stora besvikelse nöjd med det!
    BVC-sköterskan antydde lite försiktigt när jag ammade Edvin på en BVC-träff en gång när E var ca 1 år att jag inte behövde amma mer för att det var för krångligt!!! Jag svarade inte så mycket på hennes antydan, men jag tycker INTE att det var krångligt och jag ammade mitt barn så länge det kändes bra för oss båda .
    Jag är ingen amningsfanatiker eller någon som flashar mina bröst överallt, så jag anser att man ska få bestämma helt själv och få hjälp när man frågar efter det .
  • lugna gatan

Hoppas ni som donerat mjölk vet hur mycket nytta ni gjort!!! Skulle vilja köpa blommor till dem som donerar, men sjukhuset håller på sekretessen... skulle väl inte funka i praktiken heller, men alla ni som har gjot det: Ni har varit med att ge mitt barn mycket bättre förutsättningar än om ni inte hade funnits.
    {#lang_emotions_flower} {#lang_emotions_flower} {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_heart} {#lang_emotions_flower} {#lang_emotions_flower}
    När jag är lessen att jag inte kunde pumpa längre, så vet jag att de fått antikroppar genom annan bröstmjölk än min - stor eloge till er!!!

• Livsglädjen

lugna gatan skrev 2009-03-06 20:47:55 följande:

Hoppas ni som donerat mjölk vet hur mycket nytta ni gjort!!! Skulle vilja köpa blommor till dem som donerar, men sjukhuset håller på sekretessen... skulle väl inte funka i praktiken heller, men alla ni som har gjot det: Ni har varit med att ge mitt barn mycket bättre förutsättningar än om ni inte hade funnits.     När jag är lessen att jag inte kunde pumpa längre, så vet jag att de fått antikroppar genom annan bröstmjölk än min - stor eloge till er!!!
    Jag blir väldigt glad av att läsa tacken, men samtidigt vill jag bara berätta att det aldrig kändes besvärligt att donera! Jag pumpade bara så pass att jag inte fick mjölkstockning eller "svämmade över" !
    Visserligen fick jag lov att ordna mjölktransport från Örnsköldsvik till Sundsvall eftresom Övik inte hanterar donerad mjölk och Sundsvall gärna ville ha, men ordnar inga transporter. Jag fick hjälp av min syster som tog den frysta mjölken i kylbagar två gånger ner till Sundsvall där hon bor. Hon svängde in på neoavdelningen varje gång hon hade hälsat på oss på sjukhuset . Stort tack till henne!!!
    Jag hade ju som alternativ att slänga ALL mjölk, men jag visste ju hur betydelsefull mjölken är för våra minisar.

När Edvin var ca fyra dygn gammal och skulle börja sondmatas (nere i Huddinge), frågade personalen mig lite försiktigt om det var ok att han skulle få donatormjölk. Jag blev lite förskräckt och undrade om det var något fel på min mjölk! Då svarade de bara "oj, har du fått igång mjölken redan!". Jag började pumpa dygn tre och fick jättefin introduktion av en jättegullig barnmorska på BB i Huddinge, tack för det Susanna Gocik !
  • mina12

Idag har vår lilla tjej (börjar iof bli stor, enligt mig ) badat för första gången. Hon ar alldeles tyst och tittade sig lugnt omkring. Hon verkade gilla det! Och hon brukar tala om ifall det är något hon inte gillar...

Vi har även börjat ha henne i famnen utan CPAP, men med syrgasgrimma. Hon sköter det jättebra. Imorgon ska vi ta prover efter att hon haft grimma på sig för att se om hon samlar på sig koldioxid eller om det ser bra ut.

Just nu går allt så himla fort! Och denna gång är det positiva förändringar. Kan knappt tro att hon hade respirator och mådde jättedåligt för en vecka sen.

Tyvärr är hon lite dålig på att gå upp i vikt och hon ligger under kurvan.

/Mina12
    Dotter född 24+0, nu 33+0.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13