• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Frila2

Passar på att fråga här också, hur har ni gjort med vaccinationer? Siri är nu tre månader gammal men korrigerat knappt två veckor och BVC-sköterskan tog upp 3-månaders vaccinationen som det börjar bli dags för. Jag känner mig lite osäker på hur vi ska göra. Det står i barnvaccinationsprogrammet från socialstyrelsen att fö rtidigt födda barn kan följa det vanliga programmet men det känns lite konstigt att Siri som inte ens väger 3 kg ska få en spruta anpassad för en tremånaders kroppsvikt. Vilka råd har ni fått med era?

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Valters familj

Astrid här har fått alla vaccinationer enligt okorrigerad ålder, o även prevenar vid 3, 4 o 5 månader.

Bra att se till så hon kan få de samtidigt o slippa sprutas mer än en gång när det är dubbelt. Vid 3 o 5 fick A en spruta samtidigt i vardera lår, snabbt över!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Written Fiction
    Frila2 skrev 2009-03-24 22:39:05 följande:
    Passar på att fråga här också, hur har ni gjort med vaccinationer? Siri är nu tre månader gammal men korrigerat knappt två veckor och BVC-sköterskan tog upp 3-månaders vaccinationen som det börjar bli dags för. Jag känner mig lite osäker på hur vi ska göra. Det står i barnvaccinationsprogrammet från socialstyrelsen att fö rtidigt födda barn kan följa det vanliga programmet men det känns lite konstigt att Siri som inte ens väger 3 kg ska få en spruta anpassad för en tremånaders kroppsvikt. Vilka råd har ni fått med era?
    Vincent är också snart 3 mån okorr och det planeras att han ska få sina vaccin då.
    Han väger 2357.
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2009-03-24 23:02:06 följande:
    Vincent är också snart 3 mån okorr och det planeras att han ska få sina vaccin då. Han väger 2357.
    Valters familj skrev 2009-03-24 22:50:02 följande:
    Astrid här har fått alla vaccinationer enligt okorrigerad ålder, o även prevenar vid 3, 4 o 5 månader.Bra att se till så hon kan få de samtidigt o slippa sprutas mer än en gång när det är dubbelt. Vid 3 o 5 fick A en spruta samtidigt i vardera lår, snabbt över!
    Ok, det låter ju bra. Man blir ju lite lätt nojjig. Känns inte som att jag har någon att fråga iom att vi är utskrivna från neo och inte har något återbesök inbokat ännu. Men då vet jag hur man brukar göra iaf.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Proletariatet

Men när kom de på det? För Tyra har fått alla sina vaccinationer korrigerat, hon är ju dock född -06.

• Proletariatet

Nu blev jag lite sur, den här tråden har flyttats från prematurforumet till medlemsgrupper, den behöver ju ligga i prematurforumet för att nya mammor och pappor ska hitta oss. grrr-

• Amathea
    Botebotrollen skrev 2009-03-25 12:25:59 följande:
    Men när kom de på det? För Tyra har fått alla sina vaccinationer korrigerat, hon är ju dock född -06.
    Jonas o Mira har oxå fått det korrigerat, och är födda 2006.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Full av förhoppning

vi fick beskedet direkt att allt utom mat och vaccinationer korrigeras och att det är extra viktigt att prematurer vaccineras okorrigerat

En älva och ett mirakel
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13