• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Spicy Women
    JessAnn skrev 2009-02-25 15:50:22 följande:
    Spicy Women skrev 2009-02-25 15:47:50 följande:
    det var det mest korkade regeln jag hört.
    Precis. Det sa jag till fk när jag pratade med dem. Får bara ta ut vanlig fp.
  • Written Fiction

ush din stackare :(
    Hoppas han kryar på sig!
    kram till er alla

Signa tur skrev 2009-02-25 15:10:42 följande:
    Hur gör man med den TFP:n? Har fått ett sådant intyg utskrivet av läkaren, men glömde fråga hur man gör. Skickar man den ihop med vanlig blankett till TFP?Sedan är det bara att läget har förändrats för vår son sedan intyget skrev för 1½ vecka sedan. Vår lille gosse som klarat sig så bra med enbart CPAP har nu åkt på ett virus (förmodligen magsjukevirus) och blivit så dålig att han hamnat i respirator. På intyget står det att han har CPAP.
  • Signa tur
    Written Fiction skrev 2009-02-25 17:46:43 följande:
    ush din stackare :(Hoppas han kryar på sig! kram till er alla
    Ja, det var inte vad man hade väntat sig att han skulle bli så dålig. Det såg ju ut som att han klarat allt fint till en början. Nu är vi inte ens tillbaka till ruta 1 eftersom vi inte ens varit i denna sits tidigare.
  • Emmy K
    Signa tur skrev 2009-02-25 15:10:42 följande:
    Hur gör man med den TFP:n? Har fått ett sådant intyg utskrivet av läkaren, men glömde fråga hur man gör. Skickar man den ihop med vanlig blankett till TFP?Sedan är det bara att läget har förändrats för vår son sedan intyget skrev för 1½ vecka sedan. Vår lille gosse som klarat sig så bra med enbart CPAP har nu åkt på ett virus (förmodligen magsjukevirus) och blivit så dålig att han hamnat i respirator. På intyget står det att han har CPAP.
    Åh nej, så han åkte på den magsjukan din sambo hade. Suck...
    Kräks han eller har han diarré? Det känns läskigt att en så liten skall ha magsjuka, men barn verkar klara sjukdomar bättre än vuxna. Hur yttrar sig sjukan på honom? Är din sambo bra igen?
    Stackare
  • Riskiflickan

Amathea skrev 2009-02-25 12:20:00 följande:

Man kan faktiskt få förlängt perioden av TFP även när man är hemma, utskriven urhemsjukvården! Vi fick tvillingarna i april, skrevs ut från sjukhus i slutet av juli, då in i hemsjukvården. I september skrevs vi ut från den, men fick beviljat TFP ända till sista oktober. Martin var hemma på heltid från april till 1:e november. Jonas ansågs fortfarande så sjuk pga sin tarm, och Miranda hängde på hon med. När man har "Tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjukt barn" så får dessutom båda föräldrarna vara hemma samtidigt, med samma TFP. Vi hade såhela tiden. Allt handlar helt enkelt om läkaren, och ens kontakt med FK.  
    Som jag bråkat med FK, till mig sa de att det inte gick även om vi fick intyg på intyg från läkaren där de utförligt förklarade... fast min handledare var tagen från nån mardröm tyvärr :/
  • Written Fiction

Det är en skräckupplevelse att se sitt barn i respirator när man precis lyckats börja andas och se framåt efter chocken att få barn för tidigt. Men börjar viruset ge sig? Hur går det?
    Blev han akut-dålig på studs eller gick det långsamt? Blev han intuberad för att han inte orkade med viruset?
    Oj vad jag ställer frågor.. Förlåt! Du behöver inte svara.
    styrkekramar till er.

Signa tur skrev 2009-02-25 19:32:05 följande:
    Ja, det var inte vad man hade väntat sig att han skulle bli så dålig. Det såg ju ut som att han klarat allt fint till en början. Nu är vi inte ens tillbaka till ruta 1 eftersom vi inte ens varit i denna sits tidigare.
  • Livsglädjen

Alla som diskuterar TFP och föräldrapenning:
    Så här var det för oss... (sorry att det blir att jätteinlägg)

När jag hade varit inlagd i några veckor innan Edvin föddes och förstått att det inte skulle gå hela vägen, ringde jag min handläggare på FK och frågade vad som gällde när man fick barn väldigt mycket för tidigt. Jag sa att jag hade hört talas om något som hette "tillfällig föräldrapenning". Då svarade hon att det fanns inget som hette så. Jag undrade vad man skulle leva på för pengar då och hon sa att jag fick ta av den vanliga föräldrapenningen. När jag då undrade vad min man skulle få eftesom man inte får ta ut föräldrapenning båda samtidigt svarade hon att han hade ju sina pappadagar att ta av. Men när de tar slut då, det är ju bara 10 stycken, undrade jag. Ja, då är det slut!
    Fatta att jag bröt ihop när vi några dagar efter Edvin hade fötts och jag var i chock och inte blev sjukskriven efter förlossning (idiotläkaren i Huddinge som nästan skrattade åt mig när jag frågade efter att bli sjukskriven efter förlossning "vi sjukskriver ALDRIG efter förlossning")
    Efter några timmar med ohejdad gråt fick jag akut prata med kuratorn (det blev vi inte erbjudna i Huddinge förrän jag som sagt var bröt ihop efter tre dagar).
    Hon förökte lugna mig och jag förklarade vad det var. Hon lugnade mig på en gång och sa att vi fick tillfällig föräldrapenning båda två. Jag berättade om FK-handläggarens yttrande och kuratorn tog namn och telefonnummer till henne och ringde upp och fixade allt (inklusive att vi fick intyget för tillfällig föräldrapenning). Det visade sig att FK-tanten bara arbetade med sjukpenning och inte hade kunskap överhuvudtaget om TfFp! DÅ SKA MAN VÄL INTE SÄGA SÅDANA SAKER?!

Vi fick TfFp båda två 100% de första 6 veckorna. Sedan hade vi kommit till vårt hemsjukhus och då fick jag 100% och min man 25% TfFp. Han arbetade 75% och kunde tillbringa några timmar varje dag med oss ändå. Sjuksköterskorna skrev intygen och hade bra kommunikation med mig och min man om hur vi hade det och om det gick bra att min man arbetade. Jag fick tillfälle att personligen träffa vår Fp-handläggare på hennes kontor och hon var mycket hjälpsam och sa att de betalade ut så fort de bara fick in intygen eftresom det var en annan situation för oss än för vanlig fp, det var ju vår enda inkomst. Hon fixade dessutom så att vi fick med oss fler blanketter hem så vi inte behövde fylla i en och vänta på nästa, det blir ju väldig fördröjning då. Nu kunde vi skicka in blandketten så fort som perioden var till ända. Jag tror inte att det hade gått så snabbt om vi hade fått Edvin 2008 eller 2009, det har ändrats ganska mycket sedan 2006!

När Edvin var ungefär 9-10 veckor bröt jag ihop totalt i sjukhuskorridoren en dag och läkarna kallade på en kurator. Hon ordnade så att jag fick träffa distriktsläkaren på vårdcentralen hemma (vi bor 4,5 mil från sjukhuset så jag var tvungen att lämna Edvin ett tag). Han sjukskrev mig 100% och vi kom fram till att det gick bra gentemot FK så länge Edvin var inskriven på sjukhuset, eftersom jag då inte behövde ansvara för Edvins vård. Annars måste någon annan ta det ansvaret. Jag var sjukskriven i ungefär en månad efter hemgång och då var jag tvungen att informera FK om att det var någon annan som hela tiden var med mig och Edvin hemma (eller att vi var hos någon). Som sjukskriven fick jag inte ansvara för Edvin. Edvins farmor, mormor och morfar "turades om" att vara med oss när min man arbetade (nu arbetade han heltid sen vi kom hem från sjukhuset). Lyckligtvis kom vi hem 18/5 2006 och det året var Kristi Himmelsfärdsdag, nationaldagen, pingsthelgen och midsommarhelgen så lyckligt "placerade" att min man kunde ta ut de 10 pappadagarna i anslutning till de helgerna och arbetade i princip bara två-tre dagar i veckan i två månaders tid. Sedan hade han semester i fyra veckor, så vi fick mycket tid tillsammans i början.

Vi bestämde oss tidigt för att INTE ta ut några föräldradagar så länge vi kunde klara oss på min mans lön. Vi visste att vi skulle få massor med pengar tillbaka på skatten och räknade med att snåla en massa. Vi reste ju inget med en liten premis, så det blev en "billig" sommar. Jag hade tagit ut totalt ungefär 30 dagar (för att klara "ekonomiska kriser") när Edvin fyllde ett år och jag blev tvungen att ta ut fem dagar i veckan.

Jag hade massa sparade semesterdagar (hade ju tänkt ta ut semester 4 veckor innan Edvins BF, tji fick jag ) plus att jag var sjukskriven sex veckor innan Edvin föddes (sjukskrivning är semestergrundande) samt att jag räknades som sjukskriven från arbetet de åtta veckorna jag "fick" från distriktsläkaren. Sedan är ju föräldraledighet delvis semestergrundande, så jag hade åtta-nio veckor som jag tog ut hösten 2007 när jag skulle tillbaka till arbetet. När jag var "tvungen" att komma tillbaka på riktigt till jobbet så började min man att vara föräldraledig.

Det var då jag hittade ett KRYPHÅL som jag inte riktigt trodde på själv (KOLLA UPP NOGA OM NI TROR ATT DET KAN BLI AKTUELLT FÖR ER OCKSÅ):
    När den andra föräldern ska vara föräldraledig är SGI:n skyddad i tre månader OM föräldern inte varit föräldraledig förut OCH INTE varit arbetslös (d.v.s. måste haft anställning. Det var ok att han hade varit sjukskriven och tagit TfFp, men hade inte gått om han hade varit arbetslös).
    Detta innebar för oss att min man var hemma i sex månader, men behövde bara ta ut föräldrapenning i tre månader. Då sparade vi ca 60 dagar ytterligare!
    Men SUCK vilket besvär det var att dubbelkolla att den regeln verkligen fanns och att det skulle gälla för oss.Det informeras inte direkt om sådana specialregler och få på FK kände till den.

Nu har Edvin varit inskriven på förskolan sedan han var ungefär 2 år och 2 månader, d.v.s. snart ett år och han går tre dagar i veckan, är ledig med mamma en dag och pappa en dag vardera. Vi har fortfarande dagar att ta ut ett bra tag till (ca 150) inklusive lägstanivådagarna som vi vara får 60 kronor för eftersom Edvin är född före 1/7 2006.
    Det enda kruxet är att man måste prioritera hårt i ekonomin. Vi klarar oss, men lever naturligtvis inget lyxliv. Min man är ganska lågavlönad, jag har varit deltidssjukskriven lääänge, men tjänar medelmåttigt (mer än min man). Vi totalrenoverar vårt hus och kan utnyttja byggkrediten OM det skulle krisa totalt.

Vi tar hellre att leva lite snålt ett längre tag än att behöva utsätta Edvin för dagis 11 timmar om dagen, 5 dagar per vecka.

JAG VET att det inte är ekonomiskt möjligt för alla trots att man snålar allt vad som går, men jag är glad för vår skull
    att vi fixar det.

Puh, nu har jag skrivit klart...

• Amathea
    Riskiflickan skrev 2009-02-25 22:49:37 följande:
    Amathea skrev 2009-02-25 12:20:00 följande: Som jag bråkat med FK, till mig sa de att det inte gick även om vi fick intyg på intyg från läkaren där de utförligt förklarade... fast min handledare var tagen från nån mardröm tyvärr :/
    Våra var änglar.
    Först och främst skötte egentligen kuratorn all kontakt, men vi hade direktnummer till två tjejer i Lidköping, som skötte allt! Vid ett tillfälle sket de sej totalt när räkningarna kom alldeles för många, och för höga på en gång. Då fick vi t o m utbetalt i förväg!
    Nä, de var änglar, som hade hand om vårt ärende!
    (Här i stan är de ju bara nötter......)
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Signa tur
    Emmy K skrev 2009-02-25 21:15:19 följande:
    Åh nej, så han åkte på den magsjukan din sambo hade. Suck...Kräks han eller har han diarré? Det känns läskigt att en så liten skall ha magsjuka, men barn verkar klara sjukdomar bättre än vuxna. Hur yttrar sig sjukan på honom? Är din sambo bra igen?Stackare
    Ja, han hade till en början magsjukesymtom med kräkningar och vattentunna diarréer. Sabon mår bra igen. Nu är det jag som får hålla mig från sjukhuset pga (diffusa) magsjukesymtom. De säger att nu måste vi avvakta tills mina symtom är helt borta för mitt barn är nu så skört att smittar jag honom nu kan det kosta honom livet!
    Written Fiction skrev 2009-02-25 23:17:14 följande:
    Det är en skräckupplevelse att se sitt barn i respirator när man precis lyckats börja andas och se framåt efter chocken att få barn för tidigt. Men börjar viruset ge sig? Hur går det?Blev han akut-dålig på studs eller gick det långsamt? Blev han intuberad för att han inte orkade med viruset? Oj vad jag ställer frågor.. Förlåt! Du behöver inte svara.styrkekramar till er.
    Ja, allt har gått så oerhört bra innan, knappt någon syrgas alls och läkarna har varit så imponerade av hans krafter. Aldrig hade de sett en bebis så tidigt född klara sig så bra och nu händer detta. Oron man bär på går inte att beskriva. Trodde ju att han klarat viruset bra för han blev ju dålig nu efter kräkningar och diarréer men så blev han akutdålig och de fick intubera honom.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13